Driessen Groep in de spotlight: hoofdsponsor van de Virtuele Banenbeurs

Werkgeluk mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen en organisaties. Daar zet Driessen Groep
zich dagelijks voor in. Maar hoe pakken ze dit aan?
En waarom zijn ze hoofdsponsor van de Virtuele Banenbeurs? Tijd voor een nadere kennismaking…

Valérie van der Ven Op 16 juni 2021
Gem. leestijd 8 min 481x gelezen
Deel dit artikel:
Driessen Groep in de spotlight: hoofdsponsor van de Virtuele Banenbeurs

Op 28 juni 2021 vindt de Virtuele Banenbeurs plaats, waar studenten en young professionals de kans krijgen om kennis te maken met topwerkgevers van Nederland. Een ‘gewone’ carrièrebeurs, maar dan volledig online. Namen als KLM, Heineken, Sogeti, Capgemini, Alliander en nog vele andere bedrijven zullen aanwezig zijn. Driessen Groep is als hoofdsponsor ook aanwezig op deze eerste editie.
Maar wie is Driessen Groep, waar staan ze voor en waarom doen ze mee aan dit evenement? We spraken hierover met Marije de Greef, Malou Bruil, Naomi Hering en Susan van Vijfeyken.

Eerst even voorstellen..

Marije de Greef: 42 jaar, woont in Helmond en werkt sinds 6 jaar bij Driessen Groep als Corporate Manager HRM. Vanuit die rol houdt ze zich bezig met het strategisch HR-beleid voor alle bedrijven van de Driessen Groep, waarbij ‘werkgelukkige medewerkers’ centraal staan.

Malou Bruil: 35 jaar, woont in Tegelen en werkt sinds 3,5 jaar bij Driessen Groep. Begonnen als Online Marketingadviseur en sinds maart 2021 werkzaam als Recruitment Marketeer voor Jeij. Ze richt zich op alle marketingactiviteiten die Jeij bij organisaties en kandidaten op de kaart zet. Tijdens de Virtuele Banenbeurs organiseert ze de workshops personal branding en het belang van online netwerken.

Malou Bruil (Recruitment Marketeer bij Jeij)

‘Werkgelukkige medewerkers staan bij ons centraal.’

Naomi Hering: 26 jaar, woont in Helmond en is 1,5 jaar werkzaam bij Driessen Groep als Recruitment Consultant bij IJK. Houdt zich onder meer bezig met de interne vacatures voor ervaren salarisadviseurs en AFAS consultants. Daarnaast plaatst ze trainees op een zo goed mogelijk passende functie, om zich van daaruit verder te kunnen ontwikkelen.

Susan van Vijfeyken: woont in Helmond en is 3,5 jaar werkzaam bij Driessen Groep als Adviseur HRM Consultancy bij Reijn. Zorgt er onder meer voor dat HRM-consultants bij klanten binnen de publieke sector op de juiste tijdelijke opdrachten worden geplaatst die zowel voor de organisatie als voor de consultant van toegevoegde waarde zijn.

> Wat maakt Driessen Groep onderscheidend?

De Greef: ‘We zijn een bijzonder bedrijf. Dit vinden wij zelf, maar we horen het ook vaak van anderen. We werken in Helmond vanuit een volledige human campus: ons eigen terrein met onze familie van bedrijven maar we hebben ook externe huurders in onze panden. . Veel mensen weten niet dat zoiets te vinden is in Helmond. Ook dit willen we graag uitdragen, een minder bekend bedrijf kan net zo goed een geweldige  werkgever zijn. Een uitzendbureau in Helmond klinkt niet heel ‘sexy’, maar zodra mensen eenmaal bij ons zijn geweest, denken ze daar anders over.’

Driessen Groep

Bruil: ‘Ook als werkgever is Driessen Groep een bijzonder bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar ons bedrijventerrein. Waar eerst vier panden los van elkaar op het terrein lagen, wordt nu een echte campus ingericht met zitjes en een zwemvijver. Daarnaast pakken we groots uit met speciale gelegenheden en ons 25-jarig jubileum hebben we geheel in festivalsfeer vier dagen lang gevierd met collega’s, familie, opdrachtgevers en onze flexibele medewerkers.

‘Qua werksfeer heerst er veel positiviteit en collega’s voelen zich betrokken, zowel bij het bedrijf als bij elkaar als team. Het goede werkgeverschap blijkt ook uit medewerkers die vertrekken om welke reden dan ook, maar toch terugkomen bij Driessen Groep.’

‘We zijn er dagelijks mee bezig om een goede omgeving te creëren, waarbinnen werkgeluk mogelijk is.’

De Greef: ‘Het draait bij ons heel erg om werkgeluk, de mensen staan echt voorop. Het begint allemaal met medewerkerstevredenheid: de goede zorg voor eigen medewerkers, dat ze het naar hun zin hebben, dat ze mogelijkheden en kansen krijgen die ze willen benutten. We zijn er dagelijks mee bezig om een goede omgeving te creëren, waarbinnen dat werkgeluk mogelijk is.’

> Hoe pakten jullie dit aan met COVID-19?

De Greef: ‘We hebben geen contracten beëindigd vanwege COVID-19, bij goed functioneren hebben medewerkers hun contractverlenging gekregen. Ondanks dat het bij sommige bedrijven stil viel, hebben we alle medewerkers in dienst gehouden en zoveel mogelijk ingezet op plekken waar het wel druk was. Voor onze flexibele medewerkers hebben we gekeken naar andere opdrachten in de publieke sector, waar juist extra mankracht nodig was. Denk hierbij aan de GGD, één van onze grootste klanten.’

Marije de Greef (Corporate Manager HRM bij Driessen Groep)

‘Principieel wilden we mensen niet ‘laten vallen’, we hebben ervoor gekozen andere maatregelen te treffen. Zo zijn een aantal investeringen on hold gezet. Daarnaast hebben we samen met onze medewerkers gekeken naar wat nu noodzakelijk is, bijvoorbeeld op het gebied van ontwikkeling, en wat we nog even vooruit kunnen schuiven. Zodra het weer kon, zijn we weer om de tafel gaan zitten en hebben we alles in gang gezet. Investeren in onze mensen, dat is waar we voor staan.’

Interne communicatie

‘Nu dat iedereen gedwongen moest thuiswerken, hebben we veel moeten doen om het werkgeluk in stand te houden. Bij ons is de focus komen te liggen op de inrichting van interne communicatie. Iedere week ontvingen alle medewerkers een videobericht van onze CEO en een nieuwsbrief waar we iedereen bijpraatten over de ontwikkelingen. We hebben een corona response team ingericht om te zorgen dat iedereen goed op de hoogte was van de laatste maatregelen. Wat betekent het voor ons? Hoe gaan we ermee om? Als iets weer kan, hoe pakken we dat dan aan?’

‘We geloven heel erg in elkaar ontmoeten en weer op kantoor samenwerken, daar snakken we met z’n allen naar!’

‘De interne communicatie is naar een veel hoger plan getrokken dan in eerste instantie de bedoeling was. Ik denk dat dat heel goed is geweest, ook om de verbinding te houden tussen de medewerkers en de organisatie. Zoals waarschijnlijk bijna elk bedrijf, hebben ook wij allerlei online activiteiten georganiseerd. Van bingo’s en vrijdagmiddag borrels via MS Teams tot onze Goed Bekend dagen waar iedereen online samenkomt, die we normaal gesproken vier keer per jaar offline organiseren. We geloven heel erg in elkaar ontmoeten en weer op kantoor samenwerken aan zaken, daar snakken we met z’n allen naar!’

Driessen Groep

> Waarom doe je mee aan de Virtuele Banenbeurs?

Bruil: ‘Het is een unieke kans om op een laagdrempelige manier in contact te komen met studenten en starters uit heel Nederland. Wij zijn een groeiend bedrijf, dit is een mooie kans om Driessen Groep als werkgever op de kaart te zetten.’

De Greef: ‘We willen laten zien dat Driessen Groep een geweldige werkgever is, die vanuit Helmond landelijk werkt. Het maakt nu niet uit waar je vandaan komt, de bezoekers van de beurs hoeven niet te reizen. Studenten en young professionals die we normaal gesproken niet treffen op een offline evenement, hopen we nu juist te kunnen aanspreken. Het zou natuurlijk mooi zijn als we een aantal van onze vacatures kunnen invullen.’

Naomi Hering (Recruitment Consultant bij IJK)

Hering: ‘Ik wil mensen een beter beeld geven van IJK. Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om een offline banenbeurs te organiseren. Een virtuele beurs is een mooie vervanging. Mogelijk dat hier meer animo voor is, omdat kandidaten vanuit huis kunnen deelnemen.’

‘Ik wil mensen een beter beeld geven van IJK.’

Van Vijfeyken: ‘Het is een mooie kans om op een laagdrempelige manier onze unieke organisatie op de kaart te zetten bij high potentials. Deze beurs maakt het mogelijk om interessante afgestudeerden gericht uit te nodigen om het gesprek aan te gaan. Daarnaast sta je sneller in contact met young professionals die zelf interesse hebben in jouw organisatie.‘

‘We willen onze traineeships meer uitlichten.’

Bruil: ‘We zien een tekort aan mensen die qua achtergrond aansluiten op onze profielen . We kijken met name naar de juiste houding, het gedrag en de competenties van een kandidaat. Onze traineeships zijn toegankelijk voor zowel afgestudeerden zonder werkervaring als starters met enige werkervaring. Maar ook voor mensen die zich willen omscholen om te werken in een nieuw vakgebied. We hebben veel ruimte voor ontwikkeling.’

‘We hebben veel ruimte voor ontwikkeling.’

‘Zolang je in dienst bent bij Driessen Groep, zijn er kansen om door te groeien. Juist door onze familie van bedrijven zijn er veel mogelijkheden om intern door te stromen. De functies en de werkzaamheden zijn anders, maar ieder bedrijf heeft een aantal raakvlakken, waardoor de overstap minder groot is. We willen ook echt de mogelijkheden benutten om mensen intern te laten doorgroeien door te kijken naar de functie, de werkzaamheden en het team.’

> Hoe zie jij de jeugd veranderen?

De Greef: ‘Ik heb het idee dat er steeds meer studenten zijn die niet alleen willen werken voor de financiële voordelen, maar ook ergens aan willen bijdragen. Purpose is belangrijk geworden: bijdragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, een bijdrage leveren aan de samenleving. Dat is iets waar studenten steeds selectiever op zijn.’

Bruil: ‘In mijn rol ben ik actief op social media. Met studenten en starters kan ik hierover sparren. Nieuwe thema’s zijn vaak al voor een groot deel meegenomen in de opleiding. Ze zijn kritisch op een positieve manier, ze willen weten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en waarom het niet op een andere manier wordt gedaan. Dat vind ik prettig, omdat je een kijk krijgt vanuit een andere invalshoek.’

‘Met studenten en starters kan ik sparren over social media, ze bekijken het vanuit een andere invalshoek.’

‘Op het gebied van marketing en social media brengen studenten en starters vaak een frisse blik mee. Daarnaast zijn ze heel vaardig met nieuwe middelen. De meesten zijn in het bezit van een goede camera en weten hoe ze video’s kunnen editen. Op het gebied van marketing zijn ze heel gedreven. Ze hebben hun eigen ideeën en voorbeelden waarvan je kunt leren.’

> Welke tip wil je bezoekers meegeven?

De Greef: ‘Laat jezelf zien aan de recruiters zoals je echt bent, daar krijg je de beste match door en zo word je ook het meest werkgelukkig op de langere termijn. Praat met zoveel mogelijk recruiters, je kent tenslotte nog niet alle bedrijven. Juist de bedrijven die je nog niet kent, kunnen een match zijn. En je leert van iedereen met wie je spreekt.’

Bruil: ‘Wees goed voorbereid en stel jezelf de vraag: wat is mijn doel op de Virtuele Banenbeurs? Wil je kennismaken met bedrijven waar je wil werken? Of wil je je juist breed oriënteren, zodat je in aanraking komt met bedrijven die je nog niet kent? Wil je deelnemen aan workshops? Maak voor jezelf een planning, zodat je het maximale uit de beurs haalt.’

Susan van Vijfeyken (Adviseur HRM Consultancy bij Reijn)

Hering: ‘Ga zoveel mogelijk gesprekken aan met recruiters en ontdek welke bedrijven en functies je aandacht trekken en mogelijk passend kunnen zijn.’

Bereid je vooraf goed voor en focus je op een aantal bedrijven en gesprekken’.

Van Vijfeyken: ‘Ik zou proberen om met bedrijven in diverse sectoren te spreken. Ook bedrijven die je minder goed kent en hier nog geen beeld bij hebt. Je kan juist verrast worden door deze organisaties. Bereid je vooraf goed voor, lees je in, maak een planning en focus je op een aantal bedrijven en gesprekken.’

Meer weten?

Ook als werkgever in contact komen met jong talent op de arbeidsmarkt? Dat kan op de Virtuele Banenbeurs, die op 28 juni 2021 voor het eerst wordt gehouden. Meer weten? Neem dan contact op met de organisatie.

Lees ook

Deel dit artikel:

Valérie van der Ven

Partner Succes Managerbij Werf& | ToTalent
Valérie is een servicegerichte dame met een achtergrond in hospitality & hotelmanagement. Na jaren in mooie hotels te hebben gewerkt, is ze in 2018 overgestapt naar - zoals ze het zelf noemt - het kantoorleven. Gestart in verkoop binnendienst, vervolgens ervaring opgedaan binnen HR en zo doorgegroeid naar recruitment als coördinator. Vanaf 1 maart 2021 is ze werkzaam bij Werf& | ToTalent. Valérie is erg enthousiast om de recruitmentindustrie van top tot teen te leren kennen en haar doel is om partners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Partners kunnen met al hun vragen terecht bij Valérie.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners