Gem. leestijd 3 min  5266x gelezen

Effectief online wervingssucces van VUmc

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Effectief online wervingssucces van VUmcVUmc bespaarde in 2010 maar liefst 1 miljoen euro op personeelswerving. Toch steeg het aantal sollicitaties met 60 procent. Het geheim achter dit succes? Doelgroepsegmentatie en de inzet van sociale media zegt manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie Laura Baselaar van VUmc.

Doelgroepgericht werven

Het recruitmentteam brak radicaal met de gewoonte in VUmc om álle vacatures in dezelfde drie media te plaatsen. ‘Kostbaar en ineffectief’, oordeelt Baselaar resoluut. ‘Je moet een vacature daar plaatsen waar de doelgroep is. Onze recruiters zijn gespecialiseerd in een aantal beroepsgroepen. Ze weten welke media hun doelgroep gebruikt. En het zijn stuk voor stuk experts in sociale media.’

Sociale media

VUmc profileert zich nu precies daar waar het de meeste kans van slagen heeft. Via Twitter, op Facebook, Hyves of LinkedIn, met YouTube-filmpjes, blogs of banners. De recruiters werven actief, gericht en vaak online. Ze weten hoe ze een vacature optimaal vindbaar moeten maken. Met behulp van TweetDeck houden ze berichten bij, verdelen ze hun volgers in groepen en zien ze razendsnel wat ‘hot’ is op Twitter en Facebook. VUmc kijkt vooruit: jongeren aanspreken is een must als je over tien jaar ook nog goed gekwalificeerd personeel wilt binnenhalen. ‘We zijn door vakblad Werf& beloond met een derde plaats op zijn ranglijst van werkgevers met de meeste online vacature-exposure in 2010,‘ aldus Baselaar.

Stevig fundament

Nieuwe recruitmentsite van VUmcBaselaar legde bovendien een stevige basis onder het wervingswerk: een actuele database met potentiële kandidaten en een frisse en een nieuwe doelgroepgerichte website die 28 februari aanstaande live gaat. Op de homepage kunnen de beroepsgroepen die VUmc het hardst nodig heeft direct doorlinken naar een eigen subsite. Ze kunnen chatten met recruiters en volop gebruikmaken van sociale media, ook om te solliciteren. Een volledig digitale backoffice ondersteunt het hele proces. Hierdoor is de papieren administratie verminderd met maar liefst 99 procent.

Overtuigende resultaten

De resultaten liegen er niet om. Baselaar: ‘In die besparing van zo’n 1 miljoen euro zitten ook de kosten van onze nieuwe recruitmentafdeling, plus alle ict-innovaties die nodig waren. We wisten ruim 800 vacatures te vervullen in 2010. En dat in een veel korter tijdsbestek dan iedereen gewend was: de doorlooptijd van het wervingsproces is gehalveerd. Afdelingshoofden zijn erg blij met de nieuwe aanpak. Zij moesten voorheen zelf hun personeel werven, met beduidend minder resultaat. Bovendien beschikken we dankzij de online werving over een schat aan zoekresultaten en andere gegevens. Op basis daarvan kunnen we afdelingen vrij precies laten zien welke wervingsmethode voor hun vacatures de beste resultaten oplevert.’

Beter werven in de zorg

Op dinsdag 24 mei zal Laura Baselaar tijdens het sectorseminar Beter werven in de zorg meer vertellen over de strategische en operationele verbeterslagen die zijn gemaakt binnen het VUmc en nog gemaakt gaan worden. Kijk voor meer informatie over dit sectorseminar op de website van de AMC Academie.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners