Zo kan zelfs het allersááiste bedrijf nog goede mensen werven

Peter Boerman Op 27 februari 2017
Gem. leestijd 3 min 1413x gelezen
Deel dit artikel:
Zo kan zelfs het allersááiste bedrijf nog goede mensen werven

Minder sexy bedrijven moeten misschien meer hun best doen op de huidige arbeidsmarkt, wanhopig hoeven ze niet te zijn. Hoe komen ze toch aan goede mensen?

Dit verhaal is niet bedoeld voor de Coolblues, de Googles en de Apples van deze wereld. Bedrijven die vanwege hun sexy naam al duizenden sollicitaties per maand binnen krijgen. Maar hoe werkt het als je naam minder bekend is op de arbeidsmarkt? En wat als je werk niet meteen uitermate sexy klinkt, zoals bij een accountant of een verzekeraar? Weinig kinderen dromen immers ervan om later ‘verzekeraar’ te worden… (zo blijkt ook uit onderzoek). En zo zijn er natuurlijk nog wel meer branches te verzinnen, die niet bepaald de coolness aan hun broek hebben hangen. Sterker nog: dat geldt waarschijnlijk voor de meeste…

Verhalen optekenen en levendig krijgen

Toch hoeven zulke industrieën niet meteen te vrezen voor hun toekomst. Er is voor hen nog best talent beschikbaar, als ze maar de goede employer branding-strategieën toepassen, schrijft J.T. O’Donnell, ceo van CAREEREALISM, op Fast Company. Recruiters moeten volgens haar samenwerken met marketeers, waarbij recruiters authentieke verhalen van medewerkers moeten optekenen, en marketeers al hun vaardigheden moeten aanwenden om die verhalen levendig te krijgen. Dan komt het best goed, zegt ze.

Wat is er toch met Owen aan de hand?

Het is volgens O’Donnell eigenlijk heel simpel. ‘Maak visuele content die verspreid kan worden via sociale media en die werkzoekenden een beeld geeft van hoe het is om voor je te werken. Zulke content helpt bovendien om kandidaten vertrouwen in jou als werkgever te bieden.’ O’Donnell noemt het voorbeeld van de recente GE-campagne What’s the matter with Owen?, een serie grappige filmpjes, die millennials (effectief) hielp om voorbij de verlokkingen van Silicon Valley-bedrijven te kijken.

2017: het jaar van non-fictie storytelling

Natuurlijk, niet elk minder sexy bedrijf heeft de luxe om zo’n filmpje te maken en breeduit te verspreiden, maar het goede nieuws is dat non-fictie storytelling wel voor iedereen bereikbaar is (tegen een fractie van de kosten). Volgens marketingdeskundige Jay Bear wordt 2017 sowieso het jaar van non-fictie storytelling. ‘Juist millennials zijn afkering van marketingwolven in schaapskleren. Daarom zal de ongepolijste waarheid steeds meer naar boven komen.’

Ook kandidaten checken internet

Kandidaten weten dat ze tegenwoordig de profielen van je werknemers kunnen opzoeken op LinkedIn, dat ze op Glassdoor kunnen kijken hoe je cultuur en je ceo gewaardeerd worden, en dat ze op Yelp kunnen kijken hoe je reputatie bij klanten is. En veel kandidaten doen ook precies dat; het is voor werkzoekenden net zo’n vanzelfsprekend deel van het proces als het voor recruiters is om socialemediaprofielen van kandidaten te checken.

De oplossing: je werknemers

Dat is een kans, maar natuurlijk ook een risico. Elke employer branding-poging die niet authentiek overkomt, wordt door de werkzoekende meteen gewantrouwd. Gelukkig is authenticiteit niet moeilijk te vinden, aldus O’Donnell. Haar oplossing: je huidige werknemers. Geef bijvoorbeeld je Snapchat-account eens voor een dag aan een gemiddelde werknemer. Cisco heeft dat recent gedaan, en er goede ervaringen mee opgedaan. Leuk voor zowel werknemers als kandidaten, aldus Macy Andrews, HR-directeur van het IT-bedrijf.

‘Onwetendheid is de belangrijkste reden waarom werkzoekenden minder bekende bedrijven links laten liggen’

Het beste antigif tegen onpopulariteit

Uiteindelijk, zegt O’Donnell, is het beste ‘antigif’ tegen onpopulariteit in de arbeidsmarkt eenvoudig te vinden: je moet gewoon meer aanwezig zien te zijn. ‘Je huidige medewerkers kunnen je daar niet alleen bij helpen om de kosten laag te houden, ze kunnen ook je eerlijkheid in het proces bewaken. Onwetendheid is de belangrijkste reden waarom werkzoekenden minder bekende bedrijven links laten liggen.’

Iets doen aan de onwetendheid

Verzekeren is heus niet echt sáái, zegt ze, je moet het verhaal gewoon duidelijker maken. Maak het niet mooier dan het is, maar vertel wel je verhaal, waar je maar kan. ‘Aan jou de taak om iets aan de onwetendheid bij de werkzoekende te doen, en je verhaal breeduit te vertellen. Alles wat je kunt doen om de lacunes in hun kennis op te vullen, moet je aangrijpen. Als je daarin slaagt, kun je best de strijd op de arbeidsmarkt winnen, terwijl je nog steeds bij de populariteitswedstrijd niet bepaald vooraan staat.’

Zelf ook meer leren over employer branding?

Kom dan op donderdag 23 maart naar Amersfoort voor ‘Employer Branding in één dag’.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners