Hoe ING met een eigen parfum meerdere techvrouwen wist te verleiden

Redactie Op 16 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 940x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ING met een eigen parfum meerdere techvrouwen wist te verleiden

Hoe laat je techvrouwen zien dat je een interessante werkgever bent? Met een eigen parfum! ING stelde met data van de doelgroep een Eau de Tech samen en bouwde zo een interessant netwerk op.

Lees de hele case van ING Nederland die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Op 8 en 9 november kwamen vrouwen van over de hele wereld naar Amsterdam voor een tweedaagse ‘European Women in Tech‘-conferentie. ING was er ook met een stand, waar vrouwen hun eigen ‘Eau the Tech’ konden samenstellen. De bezoekers konden de geuren kiezen die hen bevielen. Met de data van zo’n 250 techvrouwen werd vervolgens de unieke ‘Eau de Tech’ samengesteld.

Met de data van zo’n 250 techvrouwen werd de unieke ‘Eau de Tech’ samengesteld

Dat luchtje is vervolgens naar alle bezoekende vrouwen opgestuurd, van België tot Servië, en van Amerika tot Zuid-Afrika, met daarbij een speciale boodschap van ING. ‘Award winning material’ volgens de mede-exposanten van European Women in Technology 2017, zegt employer brand specialist Monique Hulsman. ‘Dit is een case in een marktomgeving die zeer uitdagend is en waar diversiteit een grote rol speelt.’

Wat was de impact van de case?

Niet alleen werden op de stand 250 mailadressen van (de in totaal 800 bezoekende) vrouwen in technologie verzameld, het leidde ook tot daadwerkelijke conversie. Binnen een maand kwamen er 10 sollicitaties binnen, van wie 3 kandidaten konden worden aangenomen.

Binnen een maand kwamen er 10 sollicitaties binnen, van wie 3 kandidaten werden aangenomen

‘We kregen er vrolijke reacties’ op, zegt Mariam van der Helm, product owner employer branding IT bij ING. ‘We hebben ING neergezet als interessante IT-werkgever in een zware competitie.’

Op LinkedIn leidde de actie tot 166.738 views en 337 sociale interacties, op Twitter tot 2.267 views en 43 interacties.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘Deze case past niet alleen goed bij de doelgroep, we laten er ook mee zien hoe belangrijk we het verzamelen van data vinden’, zegt Hulsman. ‘Als ING, maar ook als recruitment. En het draagt er niet alleen toe bij dat we vrouwelijk talent kunnen aantrekken, maar ook dat we laten zien dat samenwerking cruciaal is om iets speciaals te creëren.’

‘Het is een onderscheidende ervaring in een zeer competitieve markt’, vult Van der Helm aan. ‘De doelgroep is moeilijk te bereiken, deze actie en dit sponsorship stelt ons in staat om in contact te blijven met techvrouwen over de hele wereld, wat onze diversiteit ten goede komt.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Squad ‘We love IT’-members

  • Mariam
  • Monique
  • Victoria
  • Dzeneta
  • Marleen
  • Guido
  • Mark

women in tech eau de tech ing

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners