Floor Nobels en Britt van Capelleveen: ‘Er zijn te veel onzichtbare recruiters’

Peter Boerman Op 27 juli 2014
Gem. leestijd 8 min 5753x gelezen
Deel dit artikel:
Floor Nobels en Britt van Capelleveen: ‘Er zijn te veel onzichtbare recruiters’

Een goede recruiter is voor iedereen zichtbaar en benaderbaar, stellen Floor Nobels en Britt van Capelleveen. ‘Werven was vroeger maar sáái. Nu is het veel levendiger. En het levert ook nog eens sneller en beter de beste kandidaat op.’

Aan hun eigen zichtbaarheid geen gebrek. Zelfstandig recruiter Floor Nobels schrijft onder meer voor NRC Carrière, haar corporate collega Britt van Capelleveen werkt bij Tempo-Team en werd begin dit jaar verkozen tot ‘Meest invloedrijke recruiter van het jaar’, al is ze eigenlijk niet eens recruiter.

Samen lustig erop los twitteren

Samen twitteren ze er daarnaast lustig op los, en beschouwen ze sociale media inmiddels als hun natuurlijke habitat. Een groot deel van hun leven speelt zich online af. En niet alleen hun werkend, maar vooral hun netwerkend leven.

Elkaar inspireren

Ze kennen elkaar in real life redelijk, al hebben ze nog nooit samengewerkt. Maar doordat ze elkaar online al lange tijd volgen, weten ze precies wat de ander doet en beweegt, en leren en inspireren ze elkaar. Want dat gebeurt er, als je voor iedereen zichtbaar bent.

Britt van Capelleveen, Floor NobelsJullie zijn heel verschillend, maar worden toch vaak in één adem genoemd. Hoe komt dat, denken jullie?

Floor (links op de foto hierboven): ‘Omdat we actief zijn en aanwezig. Heel veel recruiters zijn online niet aanwezig. Ja, ze zitten op LinkedIn, maar dat is toch passiever, op Twitter ga je echt de dialoog aan, en iedereen kan dat zien. Twitter is meer een sprekend medium. Je bent daardoor toegankelijk en makkelijk benaderbaar. En zeker Britt is daarnaast ook iemand die makkelijk contact legt, en ook nog een visie op het vak heeft. Bovendien is ze erg goed in het mobiliseren van haar omgeving. Ook voor mij is ze daarom terecht uitverkozen tot de meest invloedrijke recruiter. Die zichtbaarheid is heel mooi in dit vak, want er zijn veel te veel onzichtbare, niet belbare recruiters.’

Britt: ‘Zichtbaarheid is superbelangrijk. Mijn visie op recruitment is: netwerken, netwerken en netwerken. Zorgen dat jouw doelgroep jou kent. Dat verlaagt ook voor hen de drempel om contact met jou te zoeken. Na een X-aantal jaren op social media weten mensen je te vinden. Ik merk dat het voor veel mensen makkelijker is mij online een vraag over Tempo-Team te stellen dan dat ze een vestiging binnenlopen.’

Is zichtbaar zijn voor jullie een bewuste strategie, of een toevallige omstandigheid?

Floor: ‘Het is bij mij begonnen toen mijn man 5 jaar geleden naar Denemarken ging en ik een Desperate Expat Wife was. Ik was in Nederland vestigingsdirecteur geweest bij een ABN Amro-bank. Daar werd ik ook al wel Mientje Ritsel genoemd, omdat ik makkelijk dingen regel. Ik vond ook dat ik beter kon recruiten dan de afdeling recruitment daar. Dus toen ik naar het buitenland ging, dacht ik: ik zet gewoon op mijn LinkedIn dat ik online recruiter ben. Dat kan ik goed, dat vind ik leuk, dus waarom niet? En toen Twitter opkwam, heb ik eerst een jaar lang ‘gelurkt’, dus alleen maar gelezen. Toen dacht ik: hé, wacht even, dat Twitter, dat is iets voor recruitment. Toen viel het kwartje. Het buitenland heeft dat hele online voor mij wel gefaciliteerd. Daar ben ik volledig online gaan werken. Ik ben bijvoorbeeld ook Skype-interviews gaan doen. Achteraf is het allemaal veel toeval. En natuurlijk ook veel bloed, zweet en tranen.’

Britt: ‘Belangrijk is: als je er eenmaal aan begint, moet je het ook consequent volhouden. Veel mensen beginnen met goede moed, maar haken daarna snel weer af. Wat wij allebei doen, is meer dan alleen vacatures posten. Floor viel mij bijvoorbeeld op omdat ze niet alleen werft voor haar opdrachtgevers, maar ook allerlei tips en tricks deelt met werkzoekenden. Dat is sterk, want recruiters lijken deze mensen soms wel eens een beetje te vergeten. Dus dat heb ik wel een beetje overgenomen van haar.’

Floor: ‘Wij inspireren elkaar echt, geven elkaar online kontjes. Dat maakt het leuk.’

Floor, jij doet dat vooral als zelfstandige, Britt vanuit een corporate omgeving, bij Tempo-Team. Maakt dat verschil?

Britt van Capelleveen, Floor NobelsFloor: ‘Zodra je in een corporate omgeving zit, krijg je te maken met PR-managers en zo. Dat is echt een verschil. Dan moet je wel tot 10 tellen voor je iets tweet.’

Britt: ‘Tot 10 tellen doe ik niet, maar over elke tweet over Tempo-Team denk ik wel 10 keer na. Maar dat is toch ook niet meer dan logisch?’

Floor: ‘Toen ik in between opdrachten zat, durfde ik wel iets meer. Je denkt er nog steeds over na, maar probeert ook wel eens iets meer over het randje te gaan, te schuren.’

Maakt je zichtbaarheid je ook een betere recruiter?

Britt: ‘Ja, ik denk het wel. Als je zichtbaar blijft, word je ook gevonden. Het enige dat wij willen is dat de goede kandidaten ons weten te vinden. En dat doen ze ook. Dus ja, ik denk dat die zichtbaarheid zeker helpt.’

Floor: ‘Wat ik ook belangrijk vind is dat je iets kunt betekenen voor mensen die misschien niet je ideale kandidaat zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld wel je vacatures delen. Daar zit echt de kracht van het online netwerk. Ik hoor heel vaak: ‘ik zoek dotnetters, en die zitten niet op Twitter, dus heb ik niets aan Twitter.’ Als je alleen maar rechttoe rechtaan je vacatures wilt invullen, gaat dat op Twitter inderdaad niet lukken. Maar zo werkt het ook niet. Het is heel veel zaaien, en misschien pas na 3 jaar oogsten.’

Maar het is wel oogsten?

Britt van Capelleveen, Floor NobelsBritt: ‘Zeker. Aan opdrachten. En aan kandidaten. En mijn baan bij Tempo-Team had ik wellicht ook niet gekregen zonder mijn zichtbaarheid. Zij konden heel makkelijk mijn referenties natrekken. En ze kenden me al, van Twitter.’

Floor: ‘Heel veel mensen die je kent op Twitter, kunnen potentiële klanten, sollicitanten of opdrachtgevers zijn. En het ene moment is iemand klant en het volgende weer sollicitant.’

Britt: ‘Ik werk ook niet met lijsten of iets dergelijks. Iemand die niet jouw doelgroep is, kan wel iemand kennen die misschien wel jouw doelgroep is. Ik geef daarom iedereen evenveel aandacht.’

Maar ergens moet je keuzes maken. Hoe doe je dat?

Floor: ‘Ik kan wel eens veel te lang online zitten, hoor. Dan heb ik weer eens tot 12.00 ’s nachts zitten leuteren.’

Britt: ‘Iedereen die iets vraagt, krijgt gewoon antwoord. Natúúrlijk. Bij Tempo-Team zijn onze kernwaarden: inventief, betrokken en daadkrachtig. Juist op sociale media kun je die kernwaarden laten zien, het is krachtiger dan ze alleen maar te roepen.’

Maar als 500.000 werklozen je vragen gaan stellen, red je het nooit.

Floor: ‘De meeste mensen stellen geen vragen, de meeste mensen lezen. Dus als je de vraag van één beantwoordt, beantwoord je de vraag van velen.’

Britt: ‘Het is niet zo dat ik de hele dag vragen aan het beantwoorden ben, helemaal niet. Er zitten heel slimme mensen op Twitter. Die gaan meedenken, en geven heel goede tegenargumenten. Daar leer je ook heel veel van.’

Britt van Capelleveen, Floor NobelsEn maakt je dat ook een betere recruiter?

Floor: ‘De basis is toch echt businesspartner zijn. Wat zoek je precies? Elke manager die ik spreek, zoekt het schaap met 5 poten. Dan is het mijn taak om eerst te kijken of we daar een pootje af kunnen hakken. En om het goed te verwoorden ook. Wat dat betreft ben ik heel ouderwets, ik geloof dus in goede vacatureteksten.

Die vacature is voor mij nog steeds de basis. En de pech met recruitment is: je moet door al die sollicitaties heen om de pareltjes te vinden. De meeste mensen moet je dus helaas teleurstellen.’

Britt: ‘Maar als je dat goed doet en de mensen een tip voor een volgende sollicitatie meegeeft, heb je toch iets goeds gedaan.’

Floor: ‘Heel veel mensen solliciteren verkeerd, soms zie ik dat, en dan help ik ze.’

Britt: ‘Je moet weten wat er in het vak gebeurt, op de hoogte zijn, zodat je daar zelf ook weer door geïnspireerd raakt. Soms doen we een A/B testje, bijvoorbeeld met een vacaturetekst. Kijken welke variant meer respons oplevert.’

Floor: ‘Als je online dingen ziet die goed blijken te werken, waarom zou je dat niet doen?’

Leveren sociale media méér reacties op?

Britt: ‘Ik hoef niet veel reacties, als ik maar de goede heb. Ik denk niet dat er ook maar één recruiter is die het leuk vindt mensen af te wijzen. Daarom search ik ook veel zelf, en bouw talentpools.’

Floor: ‘Sociale media zijn ook heel belangrijk voor referrals. Ik ben voor mijn klanten de regisseur van referral-activatie. Je eigen medewerkers blijken toch steeds weer de snelste en beste manier om goede kandidaten te vinden.’

Britt: ‘Een goede dotnetter kent een andere goede dotnetter, een goede intercedent kent een andere intercedent. Maar je moet dat wel regisseren. Mijn voornaamste taak bij Tempo-Team is het netwerk warmhouden.’

Floor: ‘Werven zonder sociale media, dat was eigenlijk een saai spel. Je postte wat en wachtte daarna af wat er binnenkwam. Nu is het spel veel interactiever, levendiger. En het betekent voor mij ook dat je sneller en beter kunt werven.’

Britt: ‘Ik heb dankzij Twitter denk ik 300 à 400 mensen leren kennen in real life.’

Floor: ‘Laatst nog. Ik zag bij vacaturesite Indeed een T-shirt: ‘I help people get jobs’. Zo’n shirt wou ik ook wel hebben, dus maakte ik er een online grap over. Drie weken later kreeg ik er één. Leuk toch? Ik zou daar nooit voor gebeld hebben, maar nu had ik wel een opening om eens met ze verder te praten.’

Britt van Capelleveen, Floor NobelsSociale media helpen om dingen gedaan te krijgen.

Britt: ‘Ik denk het wel. Maar het werkt ook de andere kant op. Sociale media kun je gebruiken om over je werk te praten, zonder dat het saai wordt. Je kunt laten zien waarmee je bezig bent. Een klein onderzoekje bijvoorbeeld, over wat qua respons het beste werkt als aanhef van een mail: ‘Beste …’ of ‘Hallo …’. Dat is leuk om via Twitter te delen. Ik ben door te twitteren niet altijd op zoek naar de beste kandidaten, ik wil ook gewoon kennis delen en nieuwe ideeën opdoen.’

Floor: ‘Ik geloof dat je door sociale media de latent werkzoekende beter bereikt en meer activeert. Maar als iemand over een vacature vraagt: ‘Wat voor salaris hoort daarbij?’, dan gaan bij mij alle bellen af. Zo’n koopsignaal kun je niet negeren, dan móét je even bellen.’

Britt: ‘Sociale media zijn ook een vorm van sociale controle. Het werkt enorm zuiverend. Als jij niet goed met je sollicitanten omgaat, komt dat boven. En als je het wel goed doet, laten mensen dat ook merken.’

Floor: ‘Ik hou van de discussie op sociale media. Je bent er ook nooit alleen, dat is ook fijn. Het maakt je heel effectief.’

Britt: ‘De hele crisis is compleet langs me heengegaan, ik heb me echt over de kop gewerkt, heel veel dingen gedaan. Dat dank ik ook aan mijn  zichtbaarheid. Zolang je op een goede manier zichtbaar bent en laat zien wat jouw toegevoegde waarde is, heb je altijd werk, daar ben ik heilig van overtuigd.’

Britt van Capelleveen, Floor NobelsWie is Floor?

Floor Nobels (42) is (bureau)recruiter bij haar bedrijf Worklife Recruitment en werkt nu freelance voor Capgemini als ‘digital channel recruiter’. De gesjeesde rechtenstudent werkte na haar hrm-opleiding 10 jaar bij ABN Amro, waarna ze voor 3 jaar naar Denemarken ging, voordat ze terugkwam in Nederland. Ze is getrouwd en heeft twee dochters, Zazi en Gala, die ze naar eigen zeggen een ‘Pippi Langkous-opvoeding’ geeft.

Britt van Capelleveen, Floor NobelsWie is Britt?

Britt van Capelleveen (36) werkt sinds meer dan een jaar als adviseur e-Recruitment bij Tempo-Team en heeft daarnaast ook nog een eigen recruitmentbureau, RealtimeRecruitment. Ze studeerde Psychologie aan de VU in Amsterdam en woont in Hoofddorp met man en twee dochters. In januari werd ze door de lezers van de site Emploit.nl verkozen tot ‘Meest invloedrijke recruiter’ van 2013.

Interview: Peter Boerman. Fotografie: Marcel Bakker.

Dit artikel verscheen eerder in Werf& magazine

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners