Zo werf je 1.500 technische mensen, in een zéér krappe markt

Bas van de Haterd Op 13 mei 2019
Gem. leestijd 4 min 2710x gelezen
Deel dit artikel:
Zo werf je 1.500 technische mensen, in een zéér krappe markt

De markt voor technici is zeer krap. Hoe werf je dan in 3 jaar maar liefst 1.500 monteurs? De recruiters van Essent doen er op Werf& Live een boekje over open. Hier alvast een voorproefje, in 7 elementen…

Als energiebedrijf wil Essent niet alleen groeien in energielevering. Ook verduurzaming van de leefomgeving van zijn klanten staat hoog op de agenda. Denk aan: isolatie, zonnepanelen, (hybride) warmtepompen en advies. Om deze groei te realiseren heeft Essent de afgelopen jaren met een aantal servicepartnerbedrijven de handen ineen geslagen. Deze partijen opereren zelfstandig, maar zijn wel eigendom van Essent.

zoals eigenlijk alle technische doelgroepen, zijn de energiemonteurs lastig te vinden

De servicepartners hebben wel een probleem, en dat is: de schaarste op de arbeidsmarkt. Om de doelstellingen qua zonnepanelen en warmtepompen te halen, zijn dringend monteurs nodig. Maar, zoals eigenlijk alle technische doelgroepen, zijn deze mensen lastig te vinden. Daarom besloot Essent dit jaar, samen met haar partners, een campagne te starten om 1.500 energiemonteurs te werven in de aankomende 3 jaar.

eva huijgen essentEen voorproefje…

We schreven op Werf& al eerder over deze campagne. Recruitmentmarketeer Eva Huijgen (foto) en projectmanager Lucien Hermes vertellen er deze week op Werf& Live nog veel meer over. Hier alvast een voorproefje van hun verhaal, in 7 elementen:

#1. Binnen een half jaar live

Grote corporates staan doorgaans niet bekend om hun snelheid van handelen. Toch heeft Essent dit hele verhaal in ongeveer een half jaar voor elkaar gebokst. In september 2018 is begonnen met het project. De uitvraag naar partners en leveranciers volgde snel en op 1 april is de campagne en bijbehorende website live gegaan. Dat is behoorlijk snel, als je bedenkt wat er allemaal gedaan is.

#2. Twee Nederlandse partners ingeschakeld

Essent heeft ervoor gekozen om samen te werken met twee Nederlandse partijen voor de website. De eerste is Carerix, dat het ATS levert. De andere is Talmark, dat de bouw van de website voor zijn rekening heeft genomen.

essent energiemonteurs

De keuze voor Carerix is redelijk snel gemaakt, nadat hiervoor eerst drie partijen waren uitgenodigd. De keuze had wel wat voeten in aarde, aangezien Essent zelf SAP SuccessFactors als ATS gebruikt. De keuze was echter goed te verantwoorden, omdat er met diverse organisaties samengewerkt moest worden. Dat is iets waar Succesfactors minder goed in is. Bij Carerix kunnen juist de uitzendbureaus makkelijk kandidaten aanbieden op functies, wat erg belangrijk is voor deze doelgroep.

#3. Iedereen blij met goed geschreven vacatures

Wat in positieve zin opvalt is hoe uniform de vacatures uiteindelijk geworden zijn en hoe goed ze geschreven zijn. Zeker als verschillende partijen hun vacatures moeten aanleveren is dit vaak een groot probleem. Essent heeft dit ondervangen door VoorTekst in te huren om van elk van de vijf meest voorkomende vacatures een goed geschreven voorbeeld te maken.

Wat in positieve zin opvalt is hoe uniform de vacatures geworden zijn en hoe goed ze geschreven zijn

Deze vacatureteksten zijn gedeeld met alle partners. Daarna mag iedereen zijn eigen variant van de teksten maken, en invulling geven aan een stukje cultuur. Maar iedereen is blij met een goed geschreven tekst.

#4. Wat kost dat dan allemaal?

lucien hermes essentWat kost dat dan allemaal? Het totale project, dus zowel de bouw van de website als de media en natuurlijk het ATS heeft voor 2019 een budget van 250.000 euro, vertelt Hermes (foto). Aangezien de partners eigendom zijn van Essent, worden deze kosten niet direct doorgerekend.

#5. De eerste resultaten: op schema

De hele campagne is pas één maand live, maar de eerste resultaten mogen er al wezen. Met 132 sollicitaties in de maand april ligt het zeker op schema, aldus Hermes. Opvallend hierbij is overigens dat 40 van deze sollicitaties open sollicitaties waren. Deze groep is extra interessant omdat ze aangedragen kunnen worden bij de partner waar het meeste behoefte is. De vooruitzichten op een succesvolle campagne zijn dus goed, maar het blijft noodzakelijk om mensen naar het platform te blijven halen en converteren naar een sollicitatie, zeggen de twee.

#6. De toekomst: kandidaten uitwisselen en vrouwen verleiden

De campagne kent in ieder geval een succesvolle start. Wat brengt de (nabije) toekomst? Er is initieel voor gekozen dat kandidaten die worden afgewezen bij één partner niet verder aangedragen worden bij een andere partner. Dit lag namelijk gevoelig bij de partners. Inmiddels is afgesproken dat dit toch wel gaat gebeuren. Natuurlijk moet hiervoor AVG-technisch wel het een en ander geregeld worden; de kandidaat moet namelijk wel zijn of haar toestemming hiervoor geven.

kandidaten die worden afgewezen bij de ene partner kunnen straks aangedragen worden bij een andere

Daarnaast gaat men dit jaar vooral campagne voeren en blijven voeren om meer mensen naar het platform te krijgen, meer informatie te bieden en meer te verleiden te solliciteren. Dit zal primair via sociale media gebeuren. Hierbij worden verschillende doelgroepen ook verschillend benaderd, waarbij er veel aandacht zal zijn voor vrouwen die de techniek in willen.

#7. Ook zijinstromers essentieel

Naast verdieping van de campagne start Essent op korte termijn ook een referralprogramma en zullen er bij de service partners Open Dagen georganiseerd worden.

Zijinstromers uit de vakleerscholen van de partners zijn ook een essentieel onderdeel

Is dit genoeg om in 3 jaar 1.500 hires te realiseren? Waarschijnlijk niet. Daarom zijn zijinstromers uit de vakleerscholen van de verschillende partners ook een essentieel onderdeel. Essent voorziet zelfs dat bijna de helft van de instroom via deze weg moet worden geworven. Hierbij gaat het dan zowel om omscholing van werkzoekenden als om bijscholing van mbo’ers specifiek voor het vak van energiemonteur.

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil jij meer horen over de aanpak van Essent? Meld je dan nu aan voor Werf& Live. En doe het snel, want het is aanstaande donderdag al!

 5 0
DAYS
 1 3
HOURS
 1 0
MINUTES
 45 01
SECONDS

Lees ook:

 

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners