Webinar Wednesday: Praten als je klant? Randstad doet het zo

Randstad.nl is een belangrijke website voor vacatures, maar loopt op contentgebied nog weleens tegen problemen aan, vertelt Senior manager e-commerce Wesley Connor. Content is bijvoorbeeld te onduidelijk, of er wordt te veel vanuit het bedrijf gedacht in plaats van de bezoeker. Bij Randstad werken geen specifieke contentschrijvers die de content organiseren, maar het zijn de consultants die de touwtjes in handen hebben.

Tricky? Een beetje wel. Daarom werkt Randstad met Textmetrics: een programma dat algoritmes en big data gebruikt voor teksten. Daarnaast geeft het programma direct een beeld van het leesniveau van de vacaturetekst, of vacatures compleet zijn, gender neutraal zijn en on brand. Het is namelijk de bedoeling dat het leesniveau van de teksten op B1/B2 blijft, ongeacht het soort vacature. Zodat elke vacature geschikt is voor elke doelgroep. Met het systeem kun je zien welke teksten makkelijker en beter verwoord kunnen worden. Het systeem toont in een tekst verschillende opties voor woorden en zinsconstructies om de tekst zo duidelijk mogelijk te maken. Handig!

Al in de beginfase is er al sprake van een stijging van 18 procent aan sollicitanten: dat zijn zo’n zevenduizend extra sollicitanten per maand. De volgende stap is om het ‘merk’ Randstad in het programma te verwerken, door de merkpositionering in de data te laden. Bij Randstad is de merkpositionering ‘we-friendly’ – oftewel dat Randstad zich niet alleen op de bedrijven focust. Dus niet: ‘pas jij bij het bedrijf?’, maar ‘zie jij jezelf bij het bedrijf werken?’ Conclusie van deze sessie? Content moet mensgericht zijn, de juiste informatie bieden, een emotie uitlokken en ‘on-brand’ zijn.

Schrijf je hieronder in voor het gratis Webinar Wednesday webinar van 17 juni – 10:00 uur tot 10:45 uur.