Feel Good Friday: hoe de ‘pikkies’ en ‘vibe manager’ de gemoederen bezighouden

Twee nogal uiteenlopende vacatures leken deze week de sociale media te beheersen. En ja, met functietitels als ‘pikkies‘ en een ‘vibe manager‘ vráág je daar natuurlijk ook wel een beetje om. Of zou dat misschien de bedoeling geweest zijn?

Peter Boerman Op 11 september 2020
Gem. leestijd 3 min 739x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: hoe de ‘pikkies’ en ‘vibe manager’ de gemoederen bezighouden

Als je een beetje flauw doet, zou je kunnen zeggen: ze hadden die functietitels ook best kunnen omdraaien. Een titel als ‘vibe manager‘ voor de consulentes van de sextoys van Pikbusiness, die proberen om sextoys voor vrouwen ‘toegankelijk en bespreekbaar te maken’, dat zou immers best grappig geweest zijn. En een ‘pikkie’ als erenaam voor de veredelde receptionist die ze zoeken bij het Amsterdamse Yellowgrape, tja, wie zou daar nog vreemd van opkijken?

Het waren weer eens twee opvallende functienamen die deze week de gemoederen bezighielden.

Hoe dan ook: het waren weer eens twee opvallende functienamen die deze week de gemoederen bezighielden. De eerste was dus die van de ‘Vibe Manager‘, een “sfeermaker en iemand met flair”, die 20 tot 28 uur per week zorgt voor de “healthy lunch”, en wiens “Fitbit overuren draait op de trappen in ons karakteristieke grachtenpand”. En ook nog: “Een flinke dosis levenservaring en een Amsterdamse mentaliteit zijn een absolute pré.”

3 keer in mijn mond overgegeven

De Tilburgse marketeer Joost van Abeelen was de eerste die er op Twitter over rapporteerde. ‘Slechts 3 keer in mijn mond overgegeven bij het lezen van deze vacature‘, schreef hij. Waarna anderen vooral voor veel bijval zorgden. Zoals: ‘Vertaling van deze vacature: marketingyuppen die webbanners voor corendon maken zoeken onderbetaalde parttime slaaf om te koken, hun shit op te ruimen en naar hun gejengel te luisteren.’ Of: ‘Mooi verhaal voor een vacature huishoudelijke hulp.’

Toen ook The Best Social Media het oppikte, was het hek natuurlijk helemaal van de dam. Opvallend: Yellowgrape zelf hulde zich sindsdien volledig in stilzwijgen. En dat voor een bureau dat naar eigen zeggen toch “een gedreven en snelgroeiende organisatie van ruim 20 e-commerce specialisten” is en “een familie van pioniers” bovendien. Je zou bijna denken: zou het hen erom te doen geweest zijn hier lekker wat ophef over te laten ontstaan? In dat geval kun je natuurlijk niet anders concluderen dan: knap stukje marketing…

Hé, pikkies!

Bij een tweede vacature die deze week de aandacht trok, was de intentie zéker helder. Met een weinig aan de verbeelding overlatend ‘Wij zijn op zoek naar pikkies‘ liet PikBusiness, “een klein bedrijf opgezet door een groep vriendinnen” weten nog wel wat ‘consulentes’ te kunnen gebruiken om een “vibrator-tour door jouw regio” te organiseren. En dat op basis van “een zeer aantrekkelijk percentage van de omzet.”

pikkies

Pikkies dus, zoals ze zichzelf noemen, in dit ‘paradijs van plezier’. En, ook mooi bedacht: ‘Wij denken uit de doos, vanuit jouw doos.’ De functietitel leverde bijvoorbeeld in de besloten Facebook-groep Recruitment Buddies al aardig wat commentaar op.

En laten wij nou altijd geleerd hebben dat opvallende functietitels niet werken als je een vacature hebt, omdat kandidaten er immers ook niet op zoeken. Dus alle ninja’s, tijgers, spinnen-in-het-web, rockstars, superhelden en eindbazen: vergeet ze liever. Niemand googlet er namelijk naar. Maar omgedraaid: zou de doelgroep van Pik Business dan wel zoeken naar ‘consulente sextoys’? Of zouden mensen die zoeken naar een functie als ‘receptioniste Amsterdam’ zich ooit door de hipsters van Yellowgrape aangesproken voelen?

Kun je geen SEO-verantwoorde functietitel bedenken? Zet dan gerust in op een socialmedia-stormpje…

Met de komst van Google for Jobs lijkt het dus nóg belangrijker geworden om een functietitel te kiezen waarop jouw doelgroep ook daadwerkelijk zoekt. En lukt dat niet, zoals de functie waarover Laurens Tienkamp recent twitterde? Dan kun je altijd nog hopen dat er een storm(pje) op sociale media over jouw vacature losbarst, en jouw beoogde kandidaten er zo toch nog mee in aanraking komen…

Lees ook

Meer over vacatureteksten?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Tijdens de training ‘Vacatureteksten schrijven’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 5 oktober leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Dit gebeurt met een workshop, gecombineerd met een kennisportal. Klik hier voor alle informatie.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners