BREAKING: Google for Jobs nu officieel van start in Nederland

Het was even wachten, maar vandaag heeft Google dan toch eindelijk voor iedereen in Nederland de functie toegevoegd om snel naar vacatures te kunnen zoeken. Meest opvallend: ook de Rijksoverheid doet eraan mee, als launching partner.

Peter Boerman Op 25 augustus 2020 Gem. leestijd 3 min6079x gelezen
Deel dit artikel:
BREAKING: Google for Jobs nu officieel van start in Nederland

Ze noemen het zelf géén ‘Google for Jobs’. Maar de langverwachte zoekfunctie voor vacatures die Google vandaag officieel voor Nederland aankondigt, heeft hier al een paar jaar die bijnaam. En dus houden we hem er ook vandaag nog maar even in. Maar belangrijker nog: met de zoekfunctie moeten honderdduizenden vacatures (van partners) makkelijk vindbaar worden voor werkzoekenden. En dat wordt deze week al voor iedereen in Nederland beschikbaar.

De zoekfunctie moet honderdduizenden vacatures makkelijk vindbaar maken.

De vacatures die Google-gebruikers vanaf vandaag meteen in de bovenste zoekresultaten zullen tegenkomen zijn afkomstig van onder meer Randstad, Monsterboard en DPG Recruitment (via Nationale Vacaturebank en Intermediair). Meest opvallende deelnemer is echter geen generiek jobboard. Het is de Rijksoverheid, die alle vacatures van het platform WerkenVoorNederland via Google nu nog sneller toegankelijk maakt.

Hoe lang ben ik onderweg?

Met de nieuwe zoekfunctie kunnen gebruikers zoeken op basis van onder meer locatie en branche. Ook kunnen ze aangeven of ze het liefst fulltime of parttime werken, of liever freelance. Door de koppeling met Google Maps kunnen ze bovendien zien hoe lang de reistijd is. Het is ook mogelijk e-mailnotificaties in te stellen. De functie was al sinds februari voor sommige gebruikers te zien, maar zal de komende week geleidelijk voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar komen.

De vacaturefunctie komt de komende week geleidelijk voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar.

De vacatures die worden getoond zijn dan trouwens niet uitsluitend van de partners. Iedereen die aan zijn vacatures de juiste structured data meegeeft, kan door Google gevonden worden, en zo te zien zijn voor wie naar die desbetreffende functie op zoek is. Het is een ‘open ecosysteem, dus iedereen kan meedoen’, aldus Martijn Beritsen, sinds juli de country manager van Google in Nederland.

En dat is niet het enige

De vacaturezoekfunctie is niet het enige dat Google vandaag bekend maakt. Zo is er ook een samenwerking met MKB-Nederland, waarbij ondernemers trainingen krijgen om digitale vaardigheden op te doen en hun bedrijf via online te laten groeien. Bovendien stelt Google 8,5 miljoen aan online advertentietegoeden voor Nederlandse MKB-bedrijven en NGO’s beschikbaar. Daarmee wil het bedrijf vóór eind 2021 een half miljoen Nederlandse ondernemers en particulieren helpen.

‘Nederland loopt voorop als het gaat om internetgebruik.’

Bertisen: ‘Nederland loopt voorop als het gaat om internetgebruik, en kan sneller schakelen naar een digitale economie dan veel andere landen. Dat biedt ons land enorme potentie voor groei. Tot dusver hebben we in Nederland 160.000 bedrijven en mensen met de Digitale Werkplaats getraind in digitale vaardigheden. We bouwen nu daarop voort. We zeggen toe voor eind volgend jaar een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten, samen met partners.’

Ook internationaal actief

De aankondiging van de vacaturezoekfunctie komt in een tijd dat Google toch al actief is op het gebied van de arbeidsmarkt. Zo meldden we recent al dat het bedrijf in India een proef doet met een soort digitale visitekaartjes, op te vatten als aanval op LinkedIn. Ook in India: de recente lancering van Kormo, een app die werkzoekenden moet helpen bij hun eerste baan, nadat dezelfde app al eerder live ging in Bangladesh en Indonesië – en mogelijk volgen andere landen binnenkort ook.

Google is de laatste tijd opvallend actief op het gebied van de arbeidsmarkt.

De vele activiteit van Google op dit terrein betekent overigens niet dat het een gegarandeerd succes is. Zo stopte het bedrijf dit jaar met zijn eigen ATS, Google Hire geheten. Voor de introductie van de vacaturezoekfunctie in Nederland heeft het bedrijf dan ook de tijd genomen, aldus Beritsen. ‘We wilden echt ervoor zorgen dat het ook goed werkt. En we wilden ervoor zorgen dat we goede partners hebben. Bovendien komt het nu mooi samen met wat er speelt in de Nederlandse economie. We hebben nu echt het gevoel: het product staat. We kunnen honderdduizenden vacatures aanbieden. Nu kan het los.’

Nederland als negende

Nederland is het negende land in Europa waar de vacatures in de zoekfunctie te zien gaan zijn. Waar in Noord- en Latijns-Amerika en Sub-Sahara Afrika de hele regio al vacatures bij de zoekresultaten krijgt, was dat in Europa alleen nog maar het geval in Belarus, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Tot vandaag dus.

Een jaar geleden kwam de dienst nog onder vuur te liggen van 23 grote concurrerende jobboards.

In augustus 2019 kwam de zoekfunctie in Europa overigens nog onder vuur te liggen van 23 grote concurrerende jobboards. Zij verzochten destijds bij de Europese Commissie om een antitrustzaak, vanwege vermeende oneerlijke concurrentie. Maar volgens Beritsen gaat het hier niet zozeer om een verdienmodel voor Google, maar om ‘werkzoekenden de beste en meest relevante informatie aan gebruikers te bieden. We werken nu zelfs nauw samen met bijvoorbeeld de Europese Commissie. En de in Nederland geïntroduceerde carrousel, met directe links naar de aanbieders van vacatures, hebben we ingebouwd aan de hand van directe feedback.’ Dat, gecombineerd met het open ecosysteem, waar iedereen aan kan meedoen, geeft de zoekgigant vertrouwen in de goede afloop.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS