Feel Good Friday: corona maakt volop recruitment-creativiteit los

De recessie komt er zeker aan, meldt het CPB. En tegelijk meldt ook het RIVM een flink stijgende lijn in corona-besmettingen. Maar wie er oog voor heeft, ziet ook goed nieuws. Zoals: de vele creatieve initiatieven die momenteel vanuit de Nederlandse recruiters-community opduiken.

Peter Boerman Op 27 maart 2020 Gem. leestijd 3 min914x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: corona maakt volop recruitment-creativiteit los

De coronacrisis laat niemand onberoerd. Ook in de recruitmentwereld hakt de crisis er flink in. Maar tegelijk is het ook hoopvol om allerlei nieuwe initiatieven te zien ontstaan. Vorige week somden we al 12 initiatieven op, vooral om vraag en aanbod in zorgpersoneel beter en sneller bij elkaar te brengen, of snel in andere zorgvragen te voorzien. Maar daar bleef het duidelijk niet bij. Ook deze week waren er weer vele hartverwarmende initiatieven te ontwaren. We doen opnieuw een kleine greep:

#1. Recruitee en Recruitment Moves: gratis en veel korting

Recruitment Moves is een partnerschap aangegaan met Recruitee om bedrijven te helpen die door de huidige pandemie worden getroffen. De twee organisaties willen getroffen bedrijven helpen om alle steun die door vrijwilligers wordt aangeboden zo efficiënt mogelijk te verwerken. Recruitee helpt hierbij door hun platform tijdelijk kosteloos aan te bieden, en Recruitment Moves zal helpen bij de inrichting van het platform met een korting van 50% op het normale tarief.

#2. RECtalks: gratis adviesgesprekken

Bij HetRecruitingKantoor dragen ze een steentje bij met RECtalks: gratis adviesgesprekken voor organisaties die worstelen met een recruitmentuitdaging. Voor de zorg, maar ook voor andere organisaties die nu geraakt worden. ‘We bieden je gratis ondersteuning aan bij je actuele recruitmentuitdaging veroorzaakt door de coronacrisis. Wij zijn er om mee te denken, te adviseren en/of je verder in contact te brengen met de juiste experts. We bieden een luisterend oor, maar helpen je vooral jouw uitdaging snel een beetje kleiner te maken. Praktisch en effectief.’

#3. Ondernemers verbinden: extra handen uit de mouwen

Op het platform ‘Ondernemers verbinden‘ kunnen ondernemers die wel wat extra handen kunnen gebruiken in contact komen met (kleine) ondernemers of zzp’ers die hun inkomen zien wegvallen en handen uit de mouwen willen steken. Denk aan: mediabedrijven die door al het coronanieuws niet meer toe komen aan randklussen. Of supermarkten en drogisterijen die wel wat extra orderpickers of chauffeurs kunnen gebruiken. De inspiratiebron voor deze site was een supermarktondernemer. De Gelderlander schreef er ook al een mooi verhaal over.

#4. NLmobiliseert: in de bres voor een ander

‘Nu zit je nog thuis door coronamaatregelen, morgen kun je een deel zijn van de oplossing’, zo opent de vorige week gelanceerde site nlmobiliseert zijn homepage. Dit idee is ontstaan uit het brein van de Schijndelse horeca-exploitant Thomas de Groot, bekend van de jongerencafés De Sok en Visite. Hij kwam op het idee toen hij van het kabinet hoorde dat hij minimaal drie weken zijn zaken zou moeten sluiten.

Hij zocht daarop contact met de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Nederlandse hoofdkantoor van Synergie, het internationale uitzendbureau voor arbeidsmigranten. Zij sloegen de handen ineen, en nu is er dan een site met daarop drie functies: snel personeel vinden, snel personeel aanbieden en snel werk vinden. ‘Waar het om draait is dat iedereen elkaar zowel financieel als praktisch helpt in een tijd dat hulp essentieel is. Dit is het moment waarop iedere Nederlander laat zien dat hij bereid is te mobiliseren en in de bres te springen voor een ander!’, aldus het bijbehorende persbericht.

#5. FlexExchange: over- en onderbezetting gematcht

Uitzendbureau HOBIJ uit Veghel lanceerde eind vorige week een soortgelijk platform: FlexExchange. ‘De match in flexibele arbeid gaat over alle soorten functies, maar zelfs ook materiaal’, aldus HOBIJ-directeur Han van Horen. ‘Denk bijvoorbeeld aan de inzet van tenten bij ziekenhuizen of het opschalen in vrachtvervoer. Hopelijk zet het ondernemers aan om creatief te denken en elkaar te helpen.’

‘Hopelijk zet dit platform ondernemers aan om creatief te denken en elkaar te helpen.’

Door de coronacrisis zag HOBIJ bij sommige bedrijven al snel overcapaciteit ontstaan, bij andere ontstond juist ondercapaciteit. Met het nieuwe platform probeert het uitzendbureau nu die twee belangeloos aan elkaar te koppelen.

#6. Werken in de land- en tuinbouw: voedselvoorziening gegarandeerd

Dit platform is ontstaan doordat veel land- en tuinbouwers door de coronacrisis een tekort aan arbeidskrachten hebben. Tegelijkertijd hebben andere ondernemers, bijvoorbeeld in de horeca of evenementenbranche, momenteel geen werk voor hun personeel. Dit platform probeert ze samen te brengen zodat ook dit jaar een goede voedselvoorziening worden gegarandeerd. Met steun van onder meer het UWV, de ABU en NBBU.

#7. Blackbear: 2.500 talenten willen meedenken

Het digitale platform BLACKBEAR, waarbij meer dan 2.500 jonge talenten zich hebben aangesloten, is tijdelijk kosteloos opengesteld voor startups, MKB’ers en andere organisaties. Het platform wil zo werkgevers en werknemers helpen met uitdagingen die voortkomen uit de crisis rond het coronavirus. Doel is om de denkkracht van jonge talenten te koppelen aan bedrijven die ondersteuning willen bij hun uitdagingen. Onder meer Antea group, Glamorous Goat en TMCbedrijfskleding nemen al deel aan het initiatief.

#8. Werken tegen corona: samen het virus aanpakken

Initiatief van uitzendbureau Binck, dat ‘het coronavirus samen wil aanpakken’. ‘In een aantal sectoren zijn enorme tekorten aan personeel’, staat op de site te lezen. ‘Terwijl er in andere bedrijfstakken veel mensen gedupeerd thuis zitten. Aanpakkers die gewend zijn om normaal gesproken keihard te werken en die we nu juist hard nodig hebben. Ons doel is om deze mensen aan het werk te krijgen. Wij gaan regelen dat deze groepen samenkomen en elkaar kunnen helpen.’

#9. Blauw helpt: de KLM vliegt vrijwillig uit

Ook vanuit tal van grote bedrijven zie je momenteel creatieve initiatieven ontstaan. Eén van de meer opvallende is bijvoorbeeld ‘Blauw Helpt!‘, opgezet door een groepje piloten. Als gevolg van het coronavirus hoeven veel KLM-medewerkers de komende maanden minder te werken. Daarom kunnen ze zich in die tijd via dit platform vrijwillig inzetten op plekken waar ze wel wat hulp kunnen gebruiken. Van zorginstelling en ziekenhuis, tot de mantelzorg en voedselbank, en van de hond uitlaten tot koffie schenken in verzorgingshuis: de KLM’ers willen het allemaal doen.

#10. Cornerstone: gratis trainingen online

ATS-leverancier Cornerstone heeft afgelopen week Cornerstone Cares gelanceerd, een gratis en interactief learning platform waarop werknemers cursussen kunnen volgen vanaf hun thuiswerkplek. Dan gaat het bijvoorbeeld over tips over productief thuiswerken, maar ook over stressmanagement. Ook is er veel content te vinden over het coronavirus zelf, waarbij je aan de hand van video’s en infographics kunt leren wat de juiste stappen zijn om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen.

Jouw initiatief er niet bij? Laat het even weten! Dan nemen we hem mogelijk nog op.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.