Gem. leestijd 2 min  487x gelezen

De aantallen vliegen je weer om de oren: werven voor de feestdagen overal van start

Op veel arbeidsmarkten klinkt het geluid dat werkgevers voorzichtiger worden in hun wervingsplannen. Maar als het gaat om de feestdagen is van die voorzichtigheid nog weinig te merken. Wie biedt het meest?

De aantallen vliegen je weer om de oren: werven voor de feestdagen overal van start

Op 25 november is het weer zover: Black Friday, het begin van de kerstaankopen en de hoogmis van het consumentisme. Veel economisch experts verwachten dat dit jaar de inflatie ervoor zorgt dat consumenten de hand meer op de knip zullen houden dan andere jaren. Maar als het gaat om recruitment lijkt er van die voorzichtigheid nog weinig spoor te bekennen. De ene na de andere retailer komt namelijk naar buiten met grote wervingsplannen voor de feestdagen.

De ene na de andere retailer komt naar buiten met grote wervingsplannen.

Zo meldde Amazon, de grootste van allemaal, dat het 150.000 tijdelijke werknemers wil aannemen voor tijdens de feestdagen, ongeveer evenveel als vorig jaar. Op sommige plekken kunnen die mensen zelfs tekenbonussen van zo’n 3.000 dollar tegemoet zien. ‘Deze tijd is een goede tijd voor mensen om zich bij ons aan te sluiten, en veel van deze seizoensmedewerkers komen elk jaar terug, of worden uiteindelijk fulltime medewerker’ aldus John Felton, Senior Vice President of Worldwide Operations bij de webgigant.

Brown Friday

Retailreus Walmart kondigde eerder ook al een flinke wervingsperiode aan, met een volume van 40.000 mensen, vooral bezorgers en chauffeurs. Concurrent Target hield het op zo’n 100.000 mensen. En UPS wil komend weekend maar liefst 60.000 mensen kunnen recruiten, in een jaarlijkse wervingscampagne die inmiddels bekend staat als ‘Brown Friday‘, naar de huiskleur van het bedrijf.

In Canada meldde Indeed dat het aantal vacatures voor banen voor de feestdagen momenteel een stuk harder groeit dan het aantal mensen dat ernaar zoekt, wat volgens de vacaturesite aangeeft dat het voor werkgevers niet makkelijk zal zijn om genoeg mensen ervoor te vinden. Volgens Indeed is het aantal vacatures voor dit feestseizoen 28% hoger dan dat van vorig jaar, en 40% hoger dan 2019, voor de pandemie.

John Lewis zoekt elfjes

Ook in Europa hebben diverse werkgevers al grote wervingsplannen voor de feestdagen aangekondigd. Zo meldde de Britse tak van Aldi dat het 3.000 werknemers wil aanwerven voor de feestdagen. De van oorsprong Duitse discounter Aldi, dat eerder deze maand Morrisons kocht om de op drie na grootste supermarktgroep van Groot-Brittannië te worden, zoekt niet alleen naar meer dan 2.000 tijdelijke en vaste functies in winkels, maar werft ook voor meer dan 850 functies in zijn 11 regionale distributiecentra.

Wie kerst-elf wil worden bij John Lewis moet beschikken over elf-confidence en een elf-starter zijn.

De Britse retailer Sainsbury heeft het over 18.000 nieuwe medewerkers, Boots en John Lewis (bekend van de langverwachte kerstcommercials) hebben elk aangekondigd 10.000 mensen aan te werven. De wervingsronde van de laatste omvat onder meer ook een vacature voor Kerst-Elf. Kennis van rendierverzorging en voorbereiding van mince pies is hierbij welkom, maar niet noodzakelijk, maar kandidaten moeten behalve Elf-confidence, Elf-sufficient, Elf-starter wel Happy to be completely your-elf zijn. En bovendien aantoonbaar beschikken over een extensief repertoire aan feestelijke liedjes.

Lees ook:

credit beeld boven, beeld Black Friday-etalage.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners