Feel Good Friday: Tony's flikt het weer, met arbeidsovereenkomst van twee kantjes

De arbeidsovereenkomst komt vaak over als een vervelend juridisch document, ‘een moetje’. Bij Tony’s Chocolonely zijn ze echter erin geslaagd zelfs hier een stukje employer branding van te maken. Hoe kwam dat zover?

Peter Boerman Op 02 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min6755x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: Tony's flikt het weer, met arbeidsovereenkomst van twee kantjes

Kan een arbeidsovereenkomst ook simpel? Check! En zelfs ook nog een beetje grappig? Double check! Zelfs in de ‘serieuze delen’ van het contract. Een voorbeeld is sinds te kort vinden bij Tony’s Chocolonely, waar ze het hele contract hebben weten terug te brengen tot twee (fraai vormgegeven) pagina’s. Dus: weinig vervelend leeswerk voor de nieuwe medewerker, weinig kleine lettertjes, maar wel juridisch alles waterdicht geregeld.

‘Ticket of trust’

Kristel Moedt, ‘Head of People&Culture’ is er trots op, zo schrijft ze. ‘Ooit het idee gehad dat je in dienst kwam bij een ontzettend cool en informeel bedrijf? Maar dat je toen het arbeidscontract onder je neus kreeg? Dat pakket van 8 pagina’s, met al die formele clausules waar je aan moet voldoen? We dachten dat we het op dit gebied al best aardig deden bij Tony’s, maar hebben toch gekeken of we de lat nog iets hoger konden leggen…’

‘Ooit gedacht dat je kwam werken bij een cool, informeel bedrijf, totdat je het arbeidscontract onder ogen kreeg?

Het resultaat? Samen met Bruggink & Van der Velden Advocaten en Belastingadviseurs, arbeidsrechtjurist Daniël Maats en designer Arno Bleeker kwam het uiteindelijk tot een mooi nieuw contract van twee pagina’s, met veel informatie vooral grafisch weergegeven. ‘Een ‘ticket of trust’, aldus Moedt (foto), die hieraan vorig jaar ook al aandacht besteedde, samen met Eveliese Luiting, in haar People Masterminds Podcast, waar het idee min of meer geboren is.

tony's arbeidscontract

Het nieuwe arbeidscontract is momenteel nog gericht op Nederland, maar er wordt ook al gewerkt aan een versie voor het Engelse kantoor, aldus Moedt. De overeenkomst kon op LinkedIn daags na verschijnen in elk geval al op veel enthousiasme rekenen. ‘Zo kan het ook, gaaf!’, ‘Less is more‘, ‘Briljant’, ‘This is so Tony’s I could die’ en ‘Repegoed!’ waren slechts enkele van de superlatieven die haar post ten deel vielen.

Sterk staaltje

Een sterk staaltje employer branding dus weer van de chocolademaker, die al vaker heeft aangetoond in staat te zijn de bedrijfscultuur tot in de details van het recruitmentproces te laten terugkomen. Over die cultuur gesproken: het nieuwe arbeidscontract verschijnt slechts twee weken na een nieuwe korte, zogeheten Manifestfilm; een video van een minuut, waarin het bedrijf aan de hand van de Britse acteur Idris Elba, bekend van zijn rollen in Thor en Fast & Furious, uitlegt wat er mis is met de chocolade-industrie.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS