Waarom Floyd & Hamilton nu ook gratis recruitmentsites levert

Als je alle cruciale elementen van recruitmentsites kent, waarom zou je er dan geen standaard voor maken? Precies dat is wat Floyd & Hamilton recent gedaan heeft. ‘Binnen 6 weken heb je hiermee een volledige site staan. Gratis.’

Peter Boerman Op 11 augustus 2020 Gem. leestijd 3 min322x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Floyd & Hamilton nu ook gratis recruitmentsites levert

Een soort WordPress, maar dan veiliger, gebruiksvriendelijker en speciaal gemaakt voor recruitmentsites. Klik, sleep, klaar. Alle elementen die je nodig hebt, maar dan wel zoals je ze zelf wilt. Zo ziet Ramses Serno het voor zich met recruitment-website.nl, het recent gelanceerde platform waar iedere organisatie mee aan de slag kan, ook als je weinig tijd of budget hebt. ‘Alle kennis die wij de laatste 10 jaar hebben opgedaan, hebben we hier in gestopt.’

‘Alle kennis die wij de laatste 10 jaar hebben opgedaan, hebben we hier in gestopt.’

Bij Floyd & Hamilton zijn ze normaal gespecialiseerd in maatwerk. Voor klanten als Coolblue, G4S, Xenos, Eneco, Hema en Hunkemöller werden het afgelopen decennium zo’n 100 werkenbij-sites gemaakt, die vele prijzen wonnen. Dat blijven ze zeker ook doen, zeker voor grote organisaties. Maar al langer was er het plan om de daarbij opgedane kennis te bundelen, zodat het ook voor andere organisaties bereikbaar werd. De coronacrisis versnelde de totstandkoming ervan. ‘Normaal kwam het er steeds niet van, maar nu dachten we: never waste a good crisis, en dus hebben we onze tijd hiervoor gebruikt.’

Eigen cms

Voor de goede orde, het gaat hier niet om voorgeprogrammeerde templates die je naar eigen believen kunt invullen, benadrukt Serno, samen met Karlien Donders directeur en oprichter van Floyd & Hamilton. ‘We wilden geen template-boer worden. Dan gaat alles hetzelfde eruitzien, dat wil niemand. Wat we wel hebben gedaan is een bibliotheek aan componenten verzameld, die alle recruitmentsites volgens ons moeten hebben. Daaromheen hebben we een eigen cms gebouwd, , een toolbox, waarmee iedereen zijn voordeel kan doen, en waarmee je dus een recruitmentwebsite kunt krijgen, volledig in jouw eigen huisstijl.’

‘We wilden geen template-boer worden. Dan gaat alles hetzelfde eruitzien, dat wil niemand.’

En de kosten? Die zijn er initieel niet. Het stylen van alle componenten, het bouwen van de pagina’s, het koppelen van de site aan een ATS, of het meeleveren van een geïntegreerd ATS of het live brengen van de site? Het kost allemaal niets. Er is vanaf de livegang alleen een abonnementsfee verschuldigd, voor gebruik van het CMS en de koppeling voor het eventueel meegeleverde ATS of het eigen ATS. ‘Vanaf 1 september kun je hiermee dus een volledig geïntegreerde site hebben staan. De sites van Welkoop en Jumpsquare worden hier nu al eerste op gebouwd.’

Geen lange sessies, geen meetings

Het grote voordeel is: voor het neerzetten van de site zijn géén langdurige brainstormsessies of design meetings nodig. Serno: ‘Dat doen wij op basis van onze ervaringen met vergelijkbare branches en doelgroepen. Vervolgens kan je met ons nieuwe content management systeem zelf makkelijk content live zetten, pagina’s aanpassen en met componenten uitbreiden. Tegelijkertijd krijg je inzicht in de prestaties van de site, campagnes en het sollicitatieproces via de meegeleverde analysetool. En dat alles gekoppeld aan  je eigen ATS, of via ons ATS dat eventueel ook wordt meegeleverd.’

‘We wilden eigenlijk een product hebben wat geen enkele IT-kennis meer vereist.’

‘We wilden eigenlijk een product hebben wat geen enkele IT-kennis meer vereist, maar waar je wel een complete, volwaardige recruitmentsite kunt neerzetten’, vertelt Serno. ‘Dat kunnen organisaties zelf doen, maar natuurlijk ook uitbesteden aan een bureau. Daarvoor hebben we eerst 10 best practices benoemd.’ Oftewel: wat moet elke recruitmentsite minimaal hebben? Hoe bouw je een vacaturepagina op? Welke informatie moet erop? Wat is een goede zoekbalk? Waar leg je uit hoe de sollicitatieprocedure eruitziet? En wat voor call-to-actions kun je gebruiken om de beste conversie te bereiken? ‘Elke klant is anders, maar op basis van branches en doelgroepen hier zijn best een paar standaarden voor te maken.’

Ook op Werf& Live

Welke 10 standaarden dat zijn, daarover zal Serno (samen met Karlien Donders) ook meer vertellen tijdens het aankomende Werf& Live, op 1 oktober 2020. Je zou misschien denken: zoiets heeft iemand toch al wel eens eerder verzonnen? ‘Daar hebben wij ons ook wel over verbaasd’, zegt hij. ‘Maar… eigenlijk bestond dit nog helemaal niet, nee. Een heel goede recruitmentsite bouwen voor weinig geld? Wij hebben het in elk geval nog niet eerder gezien.’

En daarbij wordt dus niet bespaard op technologie, benadrukt hij. ‘Voor de zoekbalk hebben we bijvoorbeeld de door ons ontwikkelde “Droombaangenerator” van Coolblue als uitgangspunt genomen. Hiervoor gebruiken we de technologie van Elastic, waardoor de bezoeker in één klik een relevant vacatureresultaat krijgt.’ En zo zijn er 10 best practices, opgedaan uit de ervaring bij meer dan 100 sites, bij elkaar gezet. Waarmee je vervolgens – natuurlijk – per doelgroep aanpassingen kunt doen.

Development eruit geknipt

‘IT’ers zullen bijvoorbeeld meer content willen lezen over de job’, zegt Serno. ‘Terwijl mensen die een baan zoeken in de retail liefst zo snel mogelijk door het proces heen willen. Maar dat kun je makkelijk aanpassen, zoals je zelf wilt. Wat we hiermee eruit knippen is het hele developmentstuk, en het nadenken over de user experience en de ideale candidate journeys. Dat hebben we bij wijze van spreken al gedaan voor al die andere sites die we hier gebouwd hebben.’

‘Toen wij 10 jaar geleden begonnen, was er nog veel missiewerk te doen.’

Het is al met al snel gegaan, blikt hij terug. ‘Toen wij 10 jaar geleden begonnen, was er nog veel missiewerk te doen. Er was toen nog nauwelijks een markt voor goede recruitmentsites, iedereen deed dat er maar een beetje bij. Maar het missiewerk is nu wel voorbij, je hoeft hier niemand meer het belang van uit te leggen. Vergelijk het met hoe snel het gegaan is met e-commerce. Maar het goede nieuws is nu: niemand hoeft meer aan een slechte site, een achterhaald ATS of een niet soepele candidate journey te blijven vasthouden. We blijven met Floyd & Hamilton natuurlijk mooie maatwerkprojecten uitvoeren. Maar met Recruitment-website.nl kan nu iedereen, voor relatief weinig geld, een goede sollicitatie-ervaring bieden.’

enkele eerder gebowude recruitmentsites
Enkele eerder door Floyd & Hamilton gebouwde recruitmentsites

Lees ook

Meer weten?

Download de whitepaper over ‘De optimale recruitmentsite’. En schrijf je ook meteen in voor Werf& Live op 1 oktober. Daar hoor je niet alleen alle fijne kneepjes van het vak van de recruitmentsites van Ramses Serno en Karlien Donders, maar ook de beste recruitmenttips van onder meer Dr. John Sullivan, Jumbo en Action.

recruitmentsite werf& live floyd & hamilton

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark

Meld je aan voor de livestream van Werf& Live

Donderdag 1 oktober vindt de 5-jarige jubileumeditie plaats van Werf& Live. Dit jaar is het event hybride en kun je de livestream volgen. Met sprekers van o.a. Facebook, Jumbo, Alliander, Action en Indeed. Ook goeroe Dr. John Sullivan en kitesurfer Willem Hooft zijn van de partij.

Meld je nu aan en volg het event over impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vanaf kantoor of thuis of koop een van de laatste tickets om er offline bij te zijn.