Het artikel gaat hieronder verder.

Sinds 10 januari 2022 staat Sander van ’t Noordende (foto) als CEO aan het roer van ‘ons eigen’ Randstad. Hij nam het stokje destijds over van zijn voorganger toen de beurskoers van Randstad op zijn absolute hoogtepunt stond, met ruim meer dan 60 euro per aandeel. Inmiddels is de koers van het aandeel echter bijna 50 lager en staat de waarde op zo’n 37 euro. Sinds het aantreden van Van ’t Noordende heeft Randstad meer dan 4,5 miljard euro aan marktwaarde verloren. Als voor inflatie wordt gecorrigeerd, dan ligt het waardeverlies zelfs tussen de 6 en 7 miljard euro.
Daarmee doet Randstad het ongeveer net zo slecht als branchegenoten Adecco en Robert Half. Manpower en Brunel doen het met respectievelijk -33% en -12% net iets minder slecht. In dit concurrentieveld doet slechts een partij als Recruit Holdings (dat onder andere de moeder is van Indeed, Glassdoor en RGF Staffing) het met +15% een stuk beter. Dankzij een veel meer gediversifieerde portefeuille en bijvoorbeeld via Indeed, dat inzet op skills, matching en tech, weet het bedrijf de concurrentie met een ruime factor 2 te outperformen.
Wat zijn de wapenfeiten?
Ondanks de in 2023 geïntroduceerde partner for talent strategy is het verder lastig zoeken naar markante en sterke wapenfeiten van Van ’t Noordende in de afgelopen jaren. Of het moet het alignen van de interne systemen zijn. De resultaten van het concern staan immers al jaren onder druk, en de laatste kwartalen bieden niet echt rooskleurig perspectief. Van ’t Noordende heeft zich in de begintijd wel sterk laten voorstaan op de inzet op Diversiteit en Inclusie, maar hoewel dit niet hardop wordt uitgesproken, lijkt een sterke profilering op dit dossier inmiddels door de opkomst van Trump wel wat meer naar de achtergrond verschoven.
Adecco is qua totale omzet Randstad steeds dichter aan het benaderen.
Als je dan zo na 3,5 jaar het net ophaalt, in een markt die zo sterk verandert, met de opkomst van onder andere A.I., (matching- en skills)technologie, platforms en EoR-partijen, kun je eigenlijk niet anders concluderen dan dat er veel geld en kansen verloren zijn gegaan, terwijl het onduidelijk is welke strategie Randstad voert en welk verhaal de CEO naar de markt en de interne organisatie heeft. Daarbij is Adecco qua totale omzet Randstad steeds dichter aan het benaderen. In het eerste kwartaal dit jaar ging het nog om 5.573 versus 5.656 miljoen. Het wereldwijde marktleiderschap staat voor Randstad dus duidelijk op het spel.
Komt er een tweede termijn?
Een eventuele tweede termijn voor Van ’t Noordende zou in 2026 moeten ingaan. Maar het voorgaande in overweging nemend, is het sterk de vraag of die termijn er wel komt. Al gloort er voor de CEO hoop aan de horizon. Want steeds vaker valt het gerucht in de markt te horen dat LinkedIn haar oog heeft laten vallen op Randstad. Het zou een redder in nood kunnen zijn, waarbij LinkedIn zich versterkt met een arbeidsbemiddelaar om zo antwoord te blijven geven op de concurrentie van Indeed, dat bij Recruit Holdings immers ook kan terugvallen op een meer ‘offline’ bemiddelaar als RGF Staffing.
Met een totale waarde van zo’n 6,5 miljard euro is Randstad momenteel relatief gezien een koopje.
En qua waarde is Randstad momenteel een koopje, met een totale waarde van zo’n 6,5 miljard euro. Zeker als je dat vergelijkt met de waarde van nieuwkomers als Rippling (16,8 miljard dollar) en Deel.com (ruim 12 miljard dollar waardering, vóór het spionageschandaal). Naast een koopje, zou het natuurlijk ook een machtige blauw/witte combinatie zijn in het wereldwijde blue & white collar-segment. Met de corporate infrastructuur van Randstad, onder de leiding van het commerciële en techapparaat van LinkedIn en (LinkedIn-eigenaar) Microsoft, zou er een antwoord gevonden zijn op de groeiende dominantie van Indeed en Recruit Holdings.
In veilige haven
Als deze deal erdoor komt vóór het eind van de eerste termijn van Van ’t Noordende, heeft hij misschien Randstad wel verkocht, maar ook in veilige haven geloodst. Dat zou een mooie prestatie zijn, aangezien hij daarvoor wel nog eerst de familie Goldschmeding zal moeten overtuigen. Zij hebben immers een controlerend belang. Voor aandeelhouders is wel te hopen dat dit hem lukt, want op eigen kracht het tij keren lijkt onder de huidige leiding en visie onwaarschijnlijk. En daarmee komt het gedachtegoed van Frits Goldschmeding ook direct in gevaar.
In zee gaan met LinkedIn zou zomaar eens een meesterzet kunnen zijn.
Onder de vlag van LinkedIn, of een andere grote (Amerikaanse) techspeler (als bijvoorbeeld Workday), zou Randstad mogelijk een tweede leven kunnen krijgen. Daarvoor moet Van ’t Noordende nog wel komen met een meesterzet. En LinkedIn zou dat dus zomaar eens kunnen zijn. If not, dan zijn de aandeelhouders aan zet om het voorstel voor een nieuwe CEO te accorderen. Het is te hopen dat ze daarmee niet wachten tot 2030 – en zo weten te voorkomen dat Randstad tegen die tijd nog veel meer van haar ooit zo indrukwekkende status en beurswaarde heeft verloren.
Lees ook