Zo gebruik je als bureau de digitale mogelijkheden in je voordeel

Het eerste Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment; een dag vol informatie over hoe je als bureau succesvol blijft in de huidige markt. Want hoe bind je kandidaten nog aan je bureau? En hoe zet je nieuwe technologie in? Michelle de Bruijn (Strictly People) neemt je mee.

Werf& gastredacteur Op 26 juni 2019 Gem. leestijd 3 min264x gelezen
Deel dit artikel:
Zo gebruik je als bureau de digitale mogelijkheden in je voordeel

De dag startte met een aantal plenaire sessies, die veel inzichten over de huidige arbeidsmarkt gaven. Zo kwamen diverse sprekers aan bod, onder wie Marc Nijhuis, die in zijn verhaal de brug sloeg tussen HR en Inhuurdesk. Want waarom wordt iemand die vast in dienst treedt intensief begeleid via HR en iemand die bijvoorbeeld een tijdelijke opdracht komt uitvoeren, maar niet minder inzet toont voor de organisatie, via een Inhuurdesk naar binnen geloodst?

We moeten kijken naar: ‘Ik heb een kandidaat en die wil ik graag aan een nieuwe baan helpen’.

Minstens zo interessant was de presentatie van Geert-Jan Waasdorp. Hij gaf op energieke wijze en met humor zijn visie over wat hij denkt dat de beste tools en middelen zijn om je te blijven onderscheiden en mee te gaan in de (vooral technologische) veranderingen die gaande zijn binnen de arbeidsmarkt. Zo werd er bijvoorbeeld gesproken over de “reversed search”. De traditionele werkwijze is nog vaak: een bedrijf heeft een vacature en we zoeken daar de meest geschikte kandidaat bij. We zouden volgens hem nu echter meer moeten kijken naar: ik heb een kandidaat en die wil ik graag aan een nieuwe baan helpen. Het kan dus voorkomen dat je wel een sollicitatie afwijst, maar niet de kandidaat. Die is namelijk beschikbaar en op zoek naar een andere baan en met de juiste tools kun je tegenwoordig meer voor een kandidaat betekenen. In een arbeidsmarkt die momenteel nog maar 3,3% werklozen telt en er dus officieel sprake is van “krapte” is je kandidaat binden nu belangrijker dan ooit… Voor meer informatie over de inhoud van zijn presentatie, zie deze link.

Persoonlijke touch

Naast de plenaire sessies bestond er ook de mogelijkheid om bij 3 verschillende breakoutsessies aan te schuiven. Aparte presentaties van deelnemende organisaties voor een kleinere groep met een interactief element.

Mijn keuze viel onder meer op de sessie van Renée Gosschalk van Get Work. Zij gaf haar visie over hoe online en offline contact elkaar versterken in de huidige arbeidsmarkt. Hoewel ik op voorhand de verwachting had dat deze sessie voornamelijk ging over hoe het persoonlijke aspect van recruitment/werving & selectie nog van toegevoegde waarde is, naast alle technologische ontwikkelingen, gaf ze inzicht in hoe je met die techniek juist kunt zorgen dat de persoonlijke touch naar je kandidaten en klanten versterkt wordt.

Als voorbeeld toonde zij een video die zij bij Get Work samen met een klant hebben gemaakt. Deze klant was op zoek naar medewerkers in de wasserij. Niet zo’n “sexy” job misschien, maar met een moderne en professionele video waarbij beelden werden getoond van de werkvloer en collega’s is daar heel slim op ingespeeld. Deze video werd vervolgens ingezet in een campagne om kandidaten te laten zien dat werken bij een wasserij heel leuk kan zijn, dat je gezellige collega’s krijgt en dat zij positieve arbeidsvoorwaarden bieden. Een klein kijkje in de keuken van een potentiële nieuwe werkgever. Je begrijpt het al; de werving was een succes en de sollicitaties stroomden binnen (en nog steeds).

Door het persoonlijke aspect van de klant toe te passen in een campagne, krijgt de kandidaat een gevoel bij het bedrijf

Door het persoonlijke aspect van de klant toe te passen in een campagne, krijgt de kandidaat een gevoel bij het bedrijf en is daarmee sneller getriggerd om op deze vacature te reageren. Een ultiem voorbeeld van huidige technologie, toegepast bij bureaurecruitment, in combinatie met persoonlijke aandacht.

Digitale transformatie

En daarmee paste deze sessie mooi in het plaatje van het complete Jaarcongres. De digitale transformatie, zoals deze gedurende de dag in vele presentaties terug kwam, is onvermijdelijk. Technologie is de toekomst. Het biedt snelheid, iets wat voor zowel kandidaten als klanten erg belangrijk is. Het biedt gemak, want iedereen wil tegenwoordig vanaf elke gewenste locatie inzicht hebben in vacatures, en de status van een sollicitatie. En ten slotte zorgt het ook voor transparantie. Een hot item voor deze en komende generaties binnen de arbeidsmarkt.

Transparantie is een hot item voor de komende generaties binnen de arbeidsmarkt

Gebruik de digitale mogelijkheden dus in je voordeel en vind hierin een manier om toch de persoonlijke touch in je werkzaamheden toe te voegen, zodat jij je als organisatie blijft onderscheiden in deze krappe markt.

Al met al een waardevolle, interessante dag met veel nieuwe inzichten en leuke gesprekken. Wat mij betreft: tot volgend jaar!

Over de auteur

Michelle de Bruijn is Recruiter Salarisadministratie bij Strictly People. Voor Werf& bezoekt ze af en toe events en schrijft ze blogs over haar ervaringen.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.