Een geïntegreerde themacampagne die intern en extern met elkaar verbindt (PROOF)

Peter Boerman Op 29 april 2016 Gem. leestijd 4 min712x gelezen
Deel dit artikel:
Een geïntegreerde themacampagne die intern en extern met elkaar verbindt (PROOF)

Met de prikkelende vraag ‘Maar wat kan jij?’ daagt Dura Vermeer starters en professionals uit na te denken over wat zij voor Dura Vermeer kunnen betekenen. Lees de hele case van PROOF die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case PROOF

Omschrijving van de case

Dura Vermeer behoort tot de grootste bouwers in Nederland. Met baanbrekende projecten en 160 jaar historie wil Dura Vermeer binnen vier jaar tot de top 3 van vernieuwers in de bouw behoren. En om dat waar te maken zoekt het bouwbedrijf de grootste talenten in de arbeidsmarkt om haar 2500 koppige team te versterken. Hoogopgeleide starters en professionals met talent, ambitie en teamspirit. PROOF krijgt de opdracht een impactvol employer brand te ontwikkelen.

Research wijst de weg
Het begint met grondig onderzoek. Naar de positie van Dura Vermeer op de arbeidsmarkt en hoe het merk wordt beleefd door starters en professionals. Wie zijn de doelgroepen en hoe worden die het best bereikt? Eenmaal in kaart gebracht, start PROOF met het creatieve concept.
Twee creatieve richtingen worden ontwikkeld en uitgebreid getest. Duidelijke winnaar is ‘Maar wat kan jij?’ met zo’n 72% van de stemmen.

Maar wat kan jij?
Dura Vermeer realiseert bijzondere projecten en daar zijn ze trots op. Maar wel op hun manier: nuchter. Dura Vermeer is vooral nieuwsgierig naar wat potentiële kandidaten in hun mars hebben. Het concept vertaalt zich in uitingen als: ‘Dat we een klimaat neutraal kantoor kunnen bouwen, dat weten we wel. Maar wat kan jij?’. Een prikkelende vraagstelling die talentvolle starters en meer ervaren professionals zal aanspreken.

De campagne wordt breed uitgerold. Offline via posters en middelen voor beurzen en events. Online met banners, social media content en een YouTube content kanaal. Alle online uitingen verleiden geïnteresseerden naar de nieuwe werken bij-site maarwatkanjij.nl. Daar ontdek je de wereld van Dura Vermeer. Prachtige projecten worden uitgelicht in een employer branding film en testimonials van medewerkers die vertellen over hun bijdrage aan projecten.

Dura_Vermeer_02

Wat was de impact van de case?

Op 18 april is de ‘Maar wat kan jij?’ campagne door Job Dura gelanceerd. Cijfers zijn er nog niet, maar een vooronderzoek laat veelbelovende resultaten zien.
PROOF ontwikkelde twee creatieve conceptrichtingen die uitgebreid zijn getest onder medewerkers en onder hoogopgeleide starters en professionals met een achtergrond in techniek. Hiermee is inzicht verkregen in de waardering van beide campagnes en in het beeld dat de doelgroepen van Dura Vermeer hebben.
Zowel intern als extern is ‘Maar wat kan jij?’ de grote winnaar. Intern, omdat de campagne de projecten in de spotlight zet waar medewerkers trots op zijn. Deze uitdagende campagne helpt medewerkers om met de buitenwereld te delen wat ze doen. Met trots.
Bij de externe doelgroepen bewijst ‘Maar wat kan jij?’ zich op alle onderzochte dimensies: van waardering tot relevantie, van boodschap overdracht tot geloofwaardigheid, van interesse in Dura Vermeer tot het aanzetten tot actie. De voorkeur is consistent en beslist. De campagne is prikkelend, uitdagend en ook een tikkeltje brutaal, want Dura Vermeer pronkt met haar grote werken. Dat komt bij een enkeling arrogant over, maar zorgt er bij een zeer grote meerderheid voor dat men geïnteresseerd raakt in Dura Vermeer als werkgever. De doelgroepen voelen zich op een uitdagende manier persoonlijk en inhoudelijk aangesproken. Hiermee onderscheidt Dura Vermeer zich van haar concurrenten en wordt zij gezien als aantrekkelijke werkgever.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deel van een groter verhaal
Dura Vermeer wil een helder en consistent verhaal vertellen aan potentiële kandidaten, medewerkers en alumni van Dura Vermeer. Dat betekent dat Dura Vermeer aandacht geeft aan de gehele employee journey. Maar wat kan jij? is de aftrap van de strategie aan potentiële kandidaten. Ook medewerkers kunnen een rol vervullen in het aantrekken van nieuw talent. Zij kunnen kandidaten voordragen en zo een aantrekkelijke incentive ontvangen. Tegelijkertijd werkt PROOF met Dura Vermeer aan internal alignment van 2500 medewerkers, om de strategie intern verder te embedden. ‘Maar wat kan jij?’ is een geïntegreerde themacampagne die intern en extern met elkaar verbindt. PROOF en Dura Vermeer zijn vol vertrouwen dat ‘Maar wat kan jij?’ een prachtige eerste stap is naar een compleet afgestemde employee journey.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

PROOF
• Account: Sascha Becker en Wenda Bolink
• Art: Rik Blokland
• Copy: Martijn de Vreeze
• Creatie: Krijn van Duijvenbode
• Design: Marije Hagedoorn, Budi Janssen, Marcel van der Zwart

Dura Vermeer
• Alfred Boot
• Glenn Metselaar
• Marnix de Weerd
• Maarten Lintsen
• Mandy de Water (a.i.)

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark