Gezocht: helden die ondergronds willen gaan (inzending GMB)

Campagne ‘Ga ’t maken bij GMB Leidingtechnieken’ leidt tot succesvolle werving moeilijk vervulbare functie. Lees de hele case van GMB, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 24 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 207x gelezen
Deel dit artikel:
Gezocht: helden die ondergronds willen gaan (inzending GMB)

Onder de grond schuilt een wereld die niet iedereen kent. Een wereld waarin GMB Leidingtechnieken een cruciale rol speelt. Om deze rol te kunnen blijven vervullen, zijn er helden nodig die bereid zijn om ondergronds te gaan, letterlijk. Deze helden zijn de chauffeur operators. De chauffeur operators rijden met hun vrachtwagen door heel Nederland om te werken aan verschillende soorten leidingen (onder andere riool-, drinkwater- en proceswaterleidingen).

Het werven van chauffeur operators is geen gemakkelijke opgave.

Het werven van deze groep is geen gemakkelijke opgave. De functie kent een gebrek aan bekendheid, is fysiek zwaar en bestaat uit lange werkdagen waarbij je regelmatig meerdere dagen in een hotel verblijft. Het werk is simpelweg niet ‘aantrekkelijk’. Er is geen specifieke opleiding die je erop voorbereidt en de eisen zijn niet strikt gedefinieerd.

Om dit uitdagende vraagstuk aan te pakken, heeft GMB haar krachten gebundeld met Frisse Blikken. Samen zijn ze op zoek gegaan naar de aantrekkingskracht van de functie en wat potentiële kandidaten motiveert. Het resultaat is een creatieve campagne. Met een uitstraling die doet denken aan een film(poster), nodigt de campagne potentiële kandidaten uit om een hoofdrol te spelen in de wereld van leidingwerk.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd. Extern richtte de job marketingcampagne zich op (niche) vacaturesites, social media, Google-advertenties en specifiek Truckstar (een platform dat zich richt op vrachtwagenchauffeurs), waar de beoogde doelgroep actief is. Kandidaten worden doorgeleid naar een specifieke landingspagina, waar ze meer kunnen ontdekken over de rol van chauffeur operator bij GMB.

Intern werden collega’s ook aangemoedigd om een actieve rol te spelen in het wervingsproces. Met de belofte van zowel een aandraagbonus als bioscooptickets voor succesvolle aanbevelingen, werd iedereen betrokken bij het vinden van nieuwe chauffeur operators.

Wat was de impact van de case?

Doorgaans ontvangt GMB gemiddeld 1 directe sollicitant per maand voor de functie. Tijdens de campagneperiode (30 dagen) bereikte de campagne: 9 directe sollicitaties. Er volgden 3 telefonische intakes en 2 sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk is er 1 kandidaat aangenomen. De landingspagina is 735 keer bekeken en de vacaturepagina’s zijn 7.078 keer bekeken. De campagne heeft geleid tot aanzienlijke exposure en zichtbaarheid voor GMB als werkgever.

Bovendien heeft de ‘Ga ‘t maken bij GMB‘-campagne niet alleen geleid tot externe impact, maar heeft deze ook intern zijn stempel gedrukt. Collega’s bij GMB Leidingtechnieken zijn trots en zijn sneller bereid om foto’s en video’s te delen met hun netwerk.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van GMB Leidingtechnieken verdient een Werf& Award vanwege de effectieve aanpak bij het vinden van een specifieke groep kandidaten in een uitdagende arbeidsmarkt. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt en buitenwerk voor steeds minder mensen aantrekkelijk lijkt, heeft GMB bewezen dat investeren in je zichtbaarheid loont. Door actief in gesprek te gaan met de doelgroep en voortdurend te blijven luisteren en leren, heeft GMB een campagne ontwikkeld die resultaat oplevert.

Met verdere ontwikkeling van deze campagne én een frisse wind door het gehele werkgeversmerk op de agenda, is GMB klaar om hun aanpak te centraliseren en nog meer succes te boeken in de werving van nieuwe talenten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Projectgroep bestaande uit:

  • Leon Rosenkamp – Recruiter GMB
  • Nienke Dijkmans – Senior communicatieadviseur GMB
  • Peetjan Vink – Senior HRM adviseur GMB
  • Jolanda Jans – Officemanager GMB Leidingtechnieken
  • Britt Driessen – Sr. projectmanager (Frisse Blikken)

Jobmarketing in samenwerking met Brockmeyer
Videoproductie in samenwerking met Ingredient Media
Concept en vormgeving in samenwerking met Sourcecare Design & Media producties

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners