Home Candidate Experience Waarom kandidaten steeds vaker een werkgever in het ongewisse laten

Waarom kandidaten steeds vaker een werkgever in het ongewisse laten

3.283 keer
0
ghosting

Voorheen waren het vaak werkgevers die hun kandidaten niets lieten horen. Nu blijkt het ook steeds vaker andersom te gebeuren: kandidaten die zomaar uit een proces stappen, zonder tegenbericht.

In de Verenigde Staten hebben ze er al een aparte term voor bedacht: ‘Ghosting‘. Oftewel: kandidaten die ineens van de aardbodem verdwenen lijken. Kandidaten met wie je soms dacht ver te zijn, maar die uiteindelijk toch voor een ander aanbod kiezen, of gewoon ineens geen zin meer blijken te hebben, en dan alle communicatie verbreken.

Een vervelende trend…

Noem het een uitwas van de krappe arbeidsmarkt, zoals Tom Starner doet. Of noem het een ‘revenge of the candidate’, zo je wil: kandidaten doen nu terug wat hen jarenlang is overkomen. Het is gedrag dat misschien bekend is van de (online) datingmarkt, maar nu dus ook steeds vaker opgeld doet in de arbeidsmarkt. Maar het is wel een vervelende trend, schetst bijvoorbeeld Eric Van Duren, directeur system talent acquisition bij het Amerikaanse Spectrum Health. ‘Zodra een kandidaat meerdere opties heeft, wordt de kans groter dat hij minder betrokken raakt bij jouw proces.’

…Maar wel een inmiddels bekend fenomeen

Volgens een recent onderzoek (van Clutch) onder ruim 500 werkenden blijkt ‘ghosting‘ een inmiddels bekend fenomeen. Sterker nog: respondenten lijken er niet veel moeite mee te hebben. Integendeel zelfs: ze vinden een werkgever die een kandidaat in het ongewisse laat een stuk erger dan als het andersom gebeurt.

4 op de 10 vindt het (zeer) redelijk als een kandidaat zomaar een sollicitatieprocedure afbreekt

Net iets meer dan 1 op de 5 noemt het ‘zeer onredelijk’ dat een kandidaat aan ghosting doet, maar doet een werkgever hetzelfde, dan vindt liefst 35 procent dat zeer onredelijk. En terwijl iets meer dan 3 op de 10 het (zeer) redelijk vindt als een bedrijf zomaar een sollicitatieprocedure afbreekt, vindt 4 op de 10 het prima als de kandidaat zoiets doet, zonder het de werkgever in kwestie te laten weten. Al zegt de helft daar gelukkig nog wel bij dat dit vooral geldt voor de eerste fasen van een werving- en selectieproces.

graph-1-is-ghosting-reasonable

Wat zijn de redenen voor ghosting?

De meest genoemde redenen voor ghosting? Volgens de respondenten gaat het vaak om een ander aanbod (30%), maar ook dat ze zelf niets hoorden van een organisatie (23%), of dat ze besloten dat de rol toch geen match bleek te zijn (19%).

top-6-reasons-candidates-abandon-job-applications_2

Ghosting‘ is dan ook gedrag dat volgens hen wordt uitgelokt door de werkgevers zelf. Zo zegt liefst 36 procent dat hun laatste afwijzing eruit bestond dat ze geen enkele reactie hadden gekregen. Nog eens 30 procent kreeg een onpersoonlijke afwijzing, 13 procent een duidelijk op maat gemaakte afwijzing, en slechts 21 procent werd gebeld.

Niet altijd bewust onwelwillend gedrag

Volgens Michelle Delgado, content developer bij onderzoeker Clutch, is bij ‘ghosting‘ niet altijd sprake van bewust onwelwillend – of ronduit: bot – gedrag. ‘Het kan er bijvoorbeeld al mee te maken hebben dat je vacaturetekst te generiek is. Dat kan ertoe leiden dat de kandidaat denkt dat het jou toch niet uitmaakt wie solliciteert.’

‘Als je vacaturetekst te generiek is, kan de kandidaat denken dat het jou toch niet uitmaakt wie reageert’

Volgens Beth Zoller, legal editor bij XpertHR, komt het tegenwoordig zelfs voor dat kandidaten gewoon niet komen opdagen voor interviews – zonder het te laten weten. ‘Vooral bij veelgevraagde medewerkers in steeds schaarser wordende arbeidsmarkten.’

Hoe de trend te keren?

Adviezen om de trend te keren? Van Duren houdt het op ‘meer snelheid’ in het proces, zodat kandidaten dezelfde dag van hun sollicitatiegesprek nog worden teruggebeld met de uitkomst. Anderen noemen ‘meer respect voor de kandidaat’ als oplossingsrichting. Zoals Jodi Chavez, van het Amerikaanse Randstad Professionals. ’Er is nu meer balans in het proces. Het moet tegenwoordig gaan om een relatie tussen kandidaat en bedrijf die beide voordeel oplevert. Een kandidaat verwacht feedback en respect. Als je die geeft, krijg je die ook terug.’

‘Laten we beginnen met onszelf te verbeteren voordat we dat bij anderen proberen’

Jo Weech, oprichter van Exemplary Consultants en zelf lid van de Association for Talent Acquisition Professionals, ziet het fenomeen ghosting overigens niet snel meer verdwijnen. ‘Maar als we zelf stoppen met kandidaten niets te laten horen, kan dat de trend wel vertragen en misschien zelfs wel laten verdwijnen. Laten we daarom beginnen met onszelf te verbeteren voordat we dat bij anderen gaan proberen.’

Meer weten over de Candidate Experience?

kijkje in de keuken kandidaten candidate experienceMorgen, donderdag 6 december, organiseert Werf& een Breaking Seminar over hoe je de beleving van je kandidaten kunt verbeteren. Ook zullen vele voorbeelden en praktijkverhalen dan de revue passeren.

Lees er hier meer over, of schrijf je direct in. Het kan nog nét! Of kijk eerst de video:

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here