Google Analytics, de gratis dienst voor webstatistieken van Google, verbetert en verbreedt haar diensten. Onder de nieuwe functionaliteiten zijn onder andere de mogelijkheid om specifieke rapportages te genereren, betere manieren om bezoekerssegmenten onder de loep te nemen, de mogelijkheid om AdSense te volgen en te meten binnen Google Analytics, de introductie van bewegende ‘bubble charts’, verbeteringen in de gebruikersinterface en binnenkort ook de toevoeging van een API. Hier onder zijn de nieuwe functionaliteiten nader beschreven:Specifieke rapportages: Hiermee kan men rapportages creëren vanuit alle beschikbare data (zoals pageviews, locatie, waar de bezoeker vandaan komt, mensen die een reactie hebben achtergelaten) en deze gebruiken als de X en Y coördinaten van een grafiek.Segmenteren van bezoekers: Hiermee kunnen specifieke analyses worden gemaakt van de bezoekers van je website. Denk aan bezoekers die langer dan twee minuten gebleven zijn, die afkomstig zijn van een specifieke website of die een reactie hebben achtergelaten of een combinatie van verschillende factoren.Integratie met AdSense: Het is nu al mogelijk om na te gaan hoe je AdWords campagnes invloed hebben op de traffic die naar de site gaat en nu kan ook data worden bekeken van je AdSense account. In combinatie met de data van Google Analytics levert dit nieuwe inzichten op; niet alleen met betrekking tot welke ads het het beste doen, maar ook vanuit welke site.API: Binnenkort wordt aan Google Analytics een Aplication Programming Interface (API) gekoppeld. Daardoor kunnen ontwikkelaars alle data van Google Analytics gebruiken op andere websites, tools, widgets of mobiele applicaties.‘Bubble Charts’: Met deze bewegende grafieken kan men data visueel weergeven over vijf dimensies (de X-as, de Y-as, de kleur van de ‘bubble’, de grote van de ‘bubble’ en de positie in de tijd). Hiermee kan men dus visueel maken wat er gebeurt met de belangrijkste meeteenheden van de website.Veranderingen in de gebruikersinterface: Behalve wat visuele aanpassingen is de grootste verandering te vinden in het management dashboard. Het is nu mogelijk om trends over meerdere websites tegelijk te bekijken, als deze ten minste allen gebruik maken van Google Analytics. Op Techcrunch en Youtube zijn video’s te vinden met meer informatie over de nieuwe functionaliteiten.
Gem. leestijd 2 min 1305x gelezen
Google Analytics verbeterd
Baanwisselaars
16/09/2025 ·
< 1 minuut Ellen van Hemert: Chief Product & Sustainability Officer Dru...
Baanwisselaars
15/09/2025 ·
< 1 minuut Eric van Gend: CEO Tesorion
Zakennieuws
12/09/2025 ·
3 min Nieuwe Nederlandse start-up Lumen Career wil hele sollicitatiepro...
Baanwisselaars
12/09/2025 ·
< 1 minuut Linda van Alphen: CEO SBA Flex
Nieuws
17/09/2025 ·
5 min Waar is de krapte gebleven op de politieke agenda?
Arbeidsmarkt-communicatie
16/09/2025 ·
3 min Non-respons op sollicitaties in bijna 20 jaar nog niet zó laag
Nieuws
16/09/2025 ·
4 min Waarom het effect van sourcing achterblijft (en LinkedIn daar nie...
Diversiteit
15/09/2025 ·
6 min Paula Thijs: ‘Arbeidsmarkt herontwerpen voor iederéén, ni...
Tech
15/09/2025 ·
16 min