Waarom Indeed nog niet zo bang hoeft te zijn voor Google for Jobs…

Geert-Jan Waasdorp Op 01 juni 2017 Gem. leestijd 5 min1135x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Indeed nog niet zo bang hoeft te zijn voor Google for Jobs…

Nu Google ook in de arbeidsmarkt wil stappen, is overal de spanning voelbaar. Maar is dat wel terecht, vraagt Geert-Jan Waasdorp zich af. ‘Het heeft meer met Google’s imago te maken dan met de feiten.’

Twee weken geleden kwam het grote nieuws: Google wil met kunstmatige intelligentie het gat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt gaan dichten. Als iemand in de toekomst bij Google for Jobs zoekt op “accountmanager”, krijgt hij/zij 27 procent meer vacatures te zien, namelijk ook die van “verkopers”, ‘account managers” en “vertegenwoordigers”.

Nu alleen de exacte match

Anders gezegd: we weten dus nu dat iemand die vandaag de dag Google gebruikt, alléén de vacatures te zien krijgt die exáct matchen met de woorden waarop hij zoekt. In tegenstelling tot jobboards of bijvoorbeeld vacaturezoekmachine Indeed, is Google nu dus eigenlijk een belangrijke veroorzaker van het gat tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Ik denk eerlijk gezegd: de grootste veroorzaker van allemaal.

AI van Google haalt het niveau nog niet

Zeker omdat veel mensen Google – suboptimaal – gebruiken bij hun zoektocht naar vacatures. Dat zelf gecreëerde gat gaan ze nu dus – stapje voor stapje – dichten. Dat is voor de Google-gebruiker ongetwijfeld fijn. Maar de ‘kunstmatige intelligentie’ van Google op de arbeidsmarkt haalt bij lange na nog niet het niveau van de standaard classificaties en ontologie die partijen als Indeed, Textkernel, Jobdigger of Actonomy inmiddels hebben ontwikkeld. Google for Jobs is voorlopig dan ook vooral veel geblaat en weinig wol en veel te snel als gamechanger op het schild gehesen. Zonder overtuigend bewijs van de meerwaarde.

Google for Jobs is voorlopig veel geblaat en weinig wol

Tot 18 procent meer sollicitaties: so what?

Met de claim van tot wel 18 procent meer sollicitaties, zouden veelbelovende resultaten worden aangetoond. Dat is nogal een dunne bewijsvoering. Een vacaturetekst die goed geschreven is, haalt al makkelijk 200% meer sollicitaties dan een minder goed geschreven tekst (elke 20 punten meer op de Vacatureverbeteraar blijkt al minimaal 10% meer sollicitaties op te leveren).

Nogal een loze kreet

Deze 18 procent is bovendien een getal waar je niets mee kunt. 18 procent meer ten opzichte van wat? Promising of zelfs disruptive zou het zijn als Google for Jobs 180% meer sollicitaties oplevert ten opzichte van Indeed, of 18% meer kwalitatieve sollicitaties in vergelijking met LinkedIn. Nu is 18% een nogal loze kreet…

Het klinkt natuurlijk leuk

Natuurlijk, Google weet alles van je. Het bedrijf kent jouw voorkeuren, jouw wensen, jouw gedrag. Ze weten precies waar jij allemaal op en naar zoekt. Normaliter, zou je zeggen, moet al die kennis toch kunnen leiden naar de ideale job. En wie kan die jobs beter vinden dan Google? Maar wat blijkt? Google indexeert vooralsnog de vacatures niet zelf, maar het bedrijf scrapet de vacatures van partijen als LinkedIn, Indeed, Monster en Careerbuilder.

Google weet alles van je. Kunnen ze je met die kennis niet leiden naar de ideale job?

Is de functie echt niet leidend?

Vervolgens is het ook niet het eerder vertoonde gedrag van de Google-gebruiker dat bepaalt wat hij of zij te zien krijgt, maar zijn het de zoektermen die worden gematcht met de ontwikkelde taxonomy. Bijzonder lijkt daarin ook te zijn dat niet de functie waarop mensen zoeken leidend is… maar de branche. Dat laatste kan ik eerlijk gezegd eigenlijk niet geloven. Alhoewel… onderstaande taxonomie lijkt die kant wel op te gaan:

google for jobs

Bron

Geen sterke USP

Google for Jobs lijkt vooralsnog dus niet gebouwd op het zoekgedrag van gebruikers of een eigen indexatie. De taxonomie is het belangrijkste verschil dat ze inbrengen. In vergelijking met andere taxonomieën is dat geen sterke USP. Daarom verwacht ik persoonlijk dat Google for Jobs just another jobboard zal zijn. Weliswaar een jobboard met veel bereik en power (en het Google-imago), maar vooralsnog niet de revolutionaire tool die het het gat op de arbeidsmarkt gaat dichten.

Hopelijk kun je hem ook uitzetten..

Google for Jobs heeft wel een interessante mogelijkheid om latente baanzoekers te werven. Dus ben je ICT’er of marketeer en je zoekt iets specifieks binnen jouw domein, wees dan niet verbaasd als in de toekomst de ‘Google for Jobs’-functionaliteit dominant in je resultaten terugkomt, zoals hieronder een eerste screendump, gemaakt door Dan Shure. Hopelijk kun je hem dan ook uitzetten….

Maakt het de arbeidsmarkt transparanter?

Dit is natuurlijk een buitengewoon interessante mogelijkheid om zo onder de aandacht te komen van je doelgroep en het zal zeker (nóg) meer budget naar Google brengen. Maar of het de arbeidsmarkt voor baanzoekers ook daadwerkelijk transparanter maakt? Dat is daarmee nog zeker niet gezegd.

Waar iedereen naar uitkeek

Misschien was dat dan ook nog wel het meest opvallende aan de aankondiging van ‘Google for Jobs’. Dat iedereen al meer dan 10 jaar riep ‘Wanneer gaat Google nou eens iets doen?’, en dat het nu eindelijk leek te gaan gebeuren. De enorme mystiek en kracht die aan Google wordt toegeschreven, zou natuurlijk ook voor de arbeidsmarkt kunnen werken. Móéten werken. Dat is ook overal het sentiment op het web…. Maar of het ook echt zo is?

‘Ik vrees dat Google for Jobs te snel en te ondoordacht is gebracht, en de baanzoeker niet leidend is geweest’

Was de baanzoeker wel leidend?

Ik ben bang dat Google for Jobs te snel en te ondoordacht is gebracht, zonder dat de baanzoeker leidend is geweest in de ontwikkeling. Het positieve nieuws is dat dit initiatief de markt op scherp zet en andere innovaties gaat aanjagen, bijvoorbeeld bij Facebook en Indeed. Hopelijk wordt dáárdoor de arbeidsmarkt transparanter. Maar of we daar Google voor moeten bedanken? Een excuus voor de al jaren veroorzaakte intransparantie zou meer op zijn plaats zijn geweest.

Nog veel werk te doen, Google

Voorlopig lijkt er voor de zoekmachine in elk geval nog heel veel werk te doen en is het mijn verwachting dat het nog wel een tijdje zal gaan duren voor Google for Jobs naar Nederland komt, gezien de lastige taxonomie van de Nederlandse arbeidsmarkt en de Nederlandse taal… We wachten rustig af, maar tot die tijd ben ik in elk geval nog niet overtuigd.

geert jan waasdorp

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group en mede-eigenaar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, werf-en.nl, en Arbeidsmarktkansen.nl.

Lees meer:

 

Deel dit artikel:
Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerder bij o.a. Intelligence Group, Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, Recruitment Accelerator en Recruiteverywhere.com
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS