5 gratis tools om meer verkeer naar je recruitmentblog te krijgen

Wil je met je recruitmentcontent meer bezoekers trekken? Dan is het slim een onderbouwd zoekwoordenonderzoek te doen. Maar hoe doe je dat? En welke (gratis) tools kun je daarvoor gebruiken?

Nina Zwaanswijk Op 21 januari 2021 Gem. leestijd 3 min275x gelezen
Deel dit artikel:
5 gratis tools om meer verkeer naar je recruitmentblog te krijgen

Wil je meer verkeer naar je website trekken? Dan zijn er gelukkig een boel gratis tools om je te helpen. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat, is het belangrijk na te denken over een aantal hoofdtopics. Wat is logisch en relevant voor jouw bedrijf en jouw doelgroep? Als je voor een recruitmentbureau werkt, wil je waarschijnlijk kandidaten aantrekken. Kernwoorden voor hoofdtopics kunnen hier dan bijvoorbeeld ‘cv, ‘vacatures’ en ‘sollicitaties’ zijn.

Hoe algemener je zoekwoord, hoe lastiger het is de juiste kandidaten hiermee te bereiken.

Een zoekwoord als ‘cv’ is echter te algemeen als je dieper het onderwerp wilt verkennen. En: hoe algemener je zoekwoord, hoe hoger de concurrentie hierop, hoe lastiger het is de juiste kandidaten hiermee te bereiken. Met een zoekwoordenonderzoek vind je de zoekwoorden die je doelgroep – naast ‘cv’ – ook gebruiken om antwoord te vinden op hun vraag. Je wilt dus niet alleen het kernwoord verwerken in je content, maar ook een aantal subwoorden om zo nog specifieker aan te laten sluiten op de zoekacties van je doelgroep. De volgende 5 gratis tools kunnen je helpen om zulke interessante en relevante zoekwoorden te ontdekken:

#1. Answer the Public

Answer the Public is een tool die data van zoekmachines verzamelt en vervolgens onderverdeelt in drie categorieën:

  1. Vragen: kan, hoe, wat, waarom
  2. Stellingen: voor, met, naar
  3. Vergelijkingen: zoals, of, versus

Als je hier het zoekwoord ‘cv’ invult, krijg je een breed scala aan ideeën voor je content. Nu is het wel zo dat we in Nederland ook een andere soort cv kennen, namelijk: de cv-ketel. Hier komen dus ook zoekresultaten voor terug.

#2. Google Search Console

Iedereen die online (beter) wil presteren heeft als het goed is al Google Analytics op de website staan en Google Search Console aan Google Analytics gekoppeld. Heb je dit nog niet gedaan, lees dan hier hoe je dat alsnog kunt doen. Google Search Console bevat een goudmijn aan informatie die je kunt gebruiken om erachter te komen hoe de content op je website presteert én waar mensen naar zoeken als ze bij jouw bedrijf terecht komen.

Google Search Console bevat een goudmijn aan informatie over waar mensen naar zoeken als ze bij jou terecht komen.

Om achter deze zoekopdrachten te komen, open je eerst Google Analytics. Vervolgens klik je op Acquisitie en daarna op Search Console. Nu kun je kiezen tussen Bestemmingspagina’s of Zoekopdrachten. Bestemmingspagina’s laten zien welke pagina’s van jouw website zijn bezocht met de daarbij behorende data. Zoals:

  • Vertoningen
  • Klikken
  • CTR
  • Gemiddelde positie
  • Sessies
  • Bouncepercentage
  • Conversies

Doordat je achterhaalt welke blogs en pagina’s wél en juist geen bezoekers trekken kun je dit meenemen in toekomstige onderwerpen. Als bijvoorbeeld een blog over het schrijven van een cv goed presteert, kun je op zoek gaan naar verdiepende of afleidende onderwerpen om hier nog eens over te schrijven. Het voordeel daarvan is weer dat je onderling in de blogs kunt doorlinken naar de andere blogs. Interne links dragen namelijk bij aan een sterkere SEO-positie.

Interne links dragen bij aan een sterkere SEO-positie.

Zoekopdrachten laat de zoektermen zien die jouw website in de zoekresultaten van Google hebben getoond. Hier kom je waarschijnlijk veel zoektermen tegen die je kent, maar hier kun je ook nieuwe ideeën uithalen. En dat maakt meteen een goed onderwerp voor een nieuwe blog!

#3. Google Ads keyword planner

Een van de bekendste manieren om te achterhalen welke zoekwoorden populair zijn is met behulp van de zoekplanner van Google Ads. Hiervoor heb je wel een (gratis) Google Ads account nodig, maar dan heb je ook meteen toegang tot waardevolle data. In deze zoekwoordplanner kun je zoekwoordideeën opdoen om te ontdekken waar mensen op googelen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Daarnaast kun je het zoekvolume bekijken uit het verleden om mogelijke prestaties in te schatten in de toekomst. Je kunt de volgende instellingen gebruiken:

  • Locaties
  • Taal
  • Zoeknetwerken (Google en/of Google zoekpartners zoals YouTube)
  • Periode

Als je je zoekwoord(en) hebt ingevuld kan er, afhankelijk van het zoekvolume, een waslijst aan zoekwoorden verschijnen. Soms wel 1.000 tot 2.000 pagina’s. Het is daarom fijn dat Google een mogelijkheid biedt om deze zoekwoorden te filteren. Dan hoef je in ieder geval niet al die pagina’s door om te ontdekken welke zoekwoorden passen bij jouw product of dienst.

#4. Ubersuggest

Een vierde gratis tool is Ubersuggest. Het voordeel hiervan in vergelijking met de zoekwoordplanner van Google is dat je een meer gedetailleerd beeld krijgt van de zoekvolumes. Waar in de zoekwoordplanner wordt gesproken over 0-100, of 10-1000 laat Ubersuggest de daadwerkelijke aantallen zien.

Als je een zoekwoord intypt in Ubersuggest krijg je de volgende data te zien:

  • Zoekvolume
  • Zoekwoordideeën
  • Contentideeën
  • Leeftijdsgroepen die ernaar zoeken (premium)
  • Percentage klikken in SEO-resultaten (premium)

Met de gratis versie van Ubersuggest heb je genoeg informatie om nieuwe onderwerpen te verzamelen voor je blogs.

#5. Google Trends

Een minder bekende tool in dit rijtje is Google Trends. Toch is dit een zeer handige tool, omdat je heel makkelijk verschillende zoektermen met elkaar kunt vergelijken. Zo kun je de populariteit van een zoekwoord zien, kijken of deze toe- of afneemt en inzicht krijgen of het zoekwoord seizoensgebonden is. Welke handige data haal je nog meer uit Google Trends?

  • interesse in de zoekwoorden in de gekozen periode;
  • interesse in de zoekwoorden per subregio;
  • gerelateerde zoekwoorden per subregio;
  • gerelateerde zoekopdrachten per regio.

Dus: plan die content!

Nieuwe ideeën ontdekken voor je recruitmentblog is niet altijd even makkelijk. Helemaal als je halsoverkop nog een blog moet schrijven, maar eigenlijk geen goed onderwerp weet te bedenken. Het is daarom fijn om vooraf te weten welke blog je wanneer moet schrijven. Daarom hebben wij bij SendtoDeliver de contentplanner ontwikkeld, een gratis template waarmee jij je content voor een langere periode kunt organiseren. Aan de hand van je zoekwoordenonderzoek vul je eenvoudig de planner in, waardoor je weken of zelfs maanden voorzien bent van blogonderwerpen, Nu ze alleen nog maar schrijven!

Upcoming webinar: Activate your database

Tijdens de Webinar Week van Werf&, op maandag 8 februari, geeft Jan Hein Wilde, oprichter/eigenaar van onder andere SendtoDeliver, samen met partnership manager Jon Cassuto een webinar van over hoe je meer kunt halen uit je online aanwezigheid en huidige database. Schrijf je dus hier snel in.

webinar week beeld

nina zwaanswijkOver de auteur

Nina Zwaanswijk werkt als online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver, waar ze voornamelijk werkzaam is binnen recruitment en organisaties helpt met het aantrekken van kandidaten, hun online marketingstrategie en online aanwezigheid.

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation.
Deel dit artikel:
Nina Zwaanswijk

Nina Zwaanswijk

online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver
Nina Zwaanswijk werkt als online (recruitment) marketeer bij SendtoDeliver. We zijn voornamelijk werkzaam binnen recruitment en helpen organisaties met het aantrekken van kandidaten, hun online marketingstrategie en aanwezigheid.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS