Groeien door Groen Experience (inzending Sector Groen – Colland Arbeidsmarkt)

De ‘Groeien door Groen’-Experience brengt de ervaring van een dag meelopen met een groenprofessional de klas in door middel van een interactieve game. Lees de hele case van Sector Groen – Colland Arbeidsmarkt, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 27 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 76x gelezen
Deel dit artikel:
Groeien door Groen Experience (inzending Sector Groen – Colland Arbeidsmarkt)

De komende tien jaar zijn er minstens 40.000 hoveniers en groenverzorgers nodig om de vergroening in Nederland te kunnen faciliteren. Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO Groen, is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom te vergroten. In oktober 2023 is de Groeien door Groen-Experience gelanceerd, een interactieve game voor vmbo-studenten om het groenvak te ontdekken. Om de studenten aan te spreken, neemt bekend acteur en presentator Niek Roozen hen mee door de experience.

Met de Groeien door Groen-Experience kunnen vmbo-studenten laagdrempelig kennismaken met de groensector.

Het doel van de Groeien door Groen-Experience is om vmbo-studenten op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de groensector en hen te laten zien welke mogelijkheden er zijn binnen het vakgebied. In de online experience maken de studenten kennis met groenprofessionals en hun specialisaties (de hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener en interieurbeplanter), terwijl ze door Niek Roozen (acteur, presentator) door de game worden begeleid.

Kosteloos

Om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te stimuleren kunnen scholen de experience kosteloos online aanvragen. Op de schoollocatie zal een ervaren groen professional de gehele experience (1 lesuur) verzorgen. Zij delen hun kennis en ervaringen en laten de leerlingen in praktijk kennis maken met gereedschappen om het vak in actie te belichten.

Op de schoollocatie verzorgt een ervaren groen professional de gehele experience.

De campagne is on- en offline uitgerold. Groenprofessionals zijn getraind om voor de klas te staan en ontvingen een fysieke toolkit. Docenten zijn aangesproken door middel van artikelen, advertenties en direct mailing. Jongeren zijn via social geactiveerd om de game op hun smartphone te spelen. De groensector verandert, en speelt een steeds belangrijkere rol in het vergroenen van de stedelijke omgeving. De hovenier van de toekomst zet zich in om de leefbaarheid te verbeteren door innovatieve groene ontwikkelingen in te zetten en stedelijke omgevingen te vergroenen.

Wat was de impact van de case?

Ruim 50 groenprofessionals (ambassadeurs) zijn getraind en ruim 32 scholen maken inmiddels actief gebruik van de Groeien door Groen-Experience. Daarnaast zijn er fysieke middelen ontwikkeld voor open dagen en events. Er zijn onder meer 75 trainingspakketten, 2.000 posters, 6.000 flyers, 50 banners, 120 caps verspreid. Enkele reacties:

  • Gerben den Boer – Bedrijfsleider Boogaart Almere: ‘Deze game helpt zeker om jongeren te motiveren en te activeren. Het biedt mooie aanknopingspunten om in gesprek te gaan over de verschillende beroepen in de groen sector. Leerlingen hebben vaak geen idee wat er allemaal mogelijk is.’
  • Marie Tromp – Docent Groen Aeres, VMBO Almere: ‘De game zit goed in elkaar. Niek Roozen is een mooie binnenkomer, de leerlingen herkennen hem meteen. De groenprofessional die vervolgens heel beeldend en enthousiast vertelt over zijn vak spreekt ook aan.’

Via de social media campagne, zijn 106.000 hoveniers bereikt via Instagram, 117.000 docenten bereikt via LinkedIn en 250.000 studenten bereikt via TikTok. Offline zijn er ruim 3.000 onderwijsbegeleiders bereikt, via fysieke mailing (1.350 decanen), direct mailing (1.200 decanen), advertenties en een branded content-artikel in BIOND magazine voor onderwijsbegeleiders (oplage 3.000). Ruim 1.000 hoveniers zijn bereikt via artikelen en advertenties in het Koninklijke VHG magazine.

  • Albert Jan van Olst – Recruiter Vebego Groen: ‘Mijn collega heeft voor het eerst de experience gegeven en hij vond het fantastisch. (En hij kreeg een staande ovatie)’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is maatschappelijk relevant en verbindt het onderwijs op een unieke manier aan het bedrijfsleven. Zo ontstaat er een win-winsituatie voor beide. De groenprofessionals komen op deze wijze in contact met het onderwijs en hun potentiële hoveniers van de toekomst. En de docenten/leerlingen komen in contact met groenprofessionals waar leerlingen stage kunnen lopen om vervolgens in te stromen in het werkveld. Daarnaast sluit het interactieve middel, gamification, goed aan bij de beoogde doelgroep (vmbo-leerlingen), onder meer ook door het aansprekende boegbeeld, influencer Niek Roozen.

Credits case

De experience maakt onderdeel uit van de Groeien door Groen-campagne, een initiatief van sociale partners (FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen) en Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en wordt mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. De campagne en bijbehorende middelen zijn ontwikkeld door contentstrategiebureau NetwerkZes.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners