Home Campagnes Eindelijk: de grote arbeidsmarktcampagne voor de zorg is gestart

Eindelijk: de grote arbeidsmarktcampagne voor de zorg is gestart

186 keer
0

Het heeft even een aanloop gehad, maar nu is hij dan toch echt live: de grote arbeidsmarktcampagne die ruim 100.000 mensen moet overhalen voor werk in de zorg te kiezen.

Onder de noemer ‘IK ZORG’ is de publiekscampagne vanochtend geopend door staatssecretaris Paul Blokhuis, minister Bruins en minister De Jonge. De campagne moet helpen om het voorspelde tekort van 125.000 mensen in de sector in 2022 terug te brengen naar 0 of daar dichtbij.

De campagne moet helpen het tot 2022 voorspelde tekort van 125.000 mensen terug te brengen naar 0

In Nederland werken op dit moment 1,2 miljoen mensen in de sector Zorg en Welzijn. Dit komt neer op 1 op de 7 werkenden. Voor de campagne laten meer dan 600 professionals met uiteenlopende beroepen en opleidingen zien hoe mooi en veelzijdig hun werk in deze sector is, in de hoop daarmee ook anderen te inspireren.

Lancering van de toolkit en bioscoopreclame

De campagne is vanochtend afgetrapt op Universiteit Leiden in Den Haag. Daar lichtten de bewindspersonen en mensen uit de sector de campagne toe en lanceerden zij het bijbehorende online campagneplatform. Ook was – primeur – de bijbehorende bioscoopspot voor het eerst te zien. Bovendien was er de lancering van de toolkit, die alle zorgorganisaties kunnen gebruiken om zelf personeel mee te werven en de campagne onder de aandacht te brengen.

Dit is dus: ‘Actielijn 1’ van Werken in de Zorg

De campagne ‘IK ZORG’ richt zich op wat ook wel ‘actielijn 1’ wordt genoemd van het Actieprogramma Werken in de Zorg. Oftewel: meer mensen laten kiezen voor de sector, de vijver groter en dieper maken. De campagne komt voort uit een samenwerking tussen het ministerie van VWS en heel veel branche-, beroeps-, werknemers-, en werkgeversorganisaties in de sector zorg & welzijn.

een ‘campagne-tourbus’ heeft 20 weken lang door Nederland gereisd om 600 verhalen op te halen

In de campagne staan ongeveer 600 verhalen en foto’s van mensen centraal. Zo’n 20 weken lang heeft een zogeheten ‘campagne-tourbus’ door Nederland gereisd om hun verhalen op te halen bij zo’n 120 zorg- en welzijnsorganisaties en scholen.

De productietijd van de campagne werd in augustus zelfs nog met 8 weken verlengd. Dit vanwege het grote enthousiasme van de vele deelnemers. Door deze verlenging konden uiteindelijk nog meer medewerkers uit de sector een plek krijgen in de landelijke publiekscampagne, die tot stand kwam samen met bureau Publicis.

De campagne is voor het grote publiek vandaag gelanceerd, maar had dus een lange aanloop. Op 23 oktober was er bijvoorbeeld ook al een informatiebijeenkomst waar communicatiemensen en personeelsfunctionarissen erover werden bijgepraat. De campagne richt zich overigens op een brede doelgroep: van scholieren en studenten, tot mensen die al in de sector werken en mensen uit andere sectoren.

Nationale website, regionale doorvertaling

De campagne bestaat behalve uit spotjes, abriposters en ander materiaal ook uit een speciaal landelijk telefoonnummer en een website. Die bieden zelf informatie, maar verwijzen ook door naar speciaal ingestelde regionale contactpunten. Zij kunnen geïnteresseerden vervolgens doorverwijzen naar de opleidingen en organisaties die het best bij hen passen.

Hugo de Jonge: ‘De vraag in Amsterdam is anders dan in Appingedam’

Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid): “De opdracht waar we met elkaar voor staan is groot. Dit kabinet zet alles op alles om het tekort terug te dringen. Dat doen we samen met het onderwijs en werkgevers. En dat doen we in de regio: de vraag in Amsterdam is anders dan in Appingedam. Sinds 2017 zijn er al 39.000 mensen extra aangenomen in de sector. En ook de instroom in de opleidingen zorg- en welzijn nam met 7 procent toe. We zijn er nog lang niet, maar dit zijn bemoedigende signalen. Samen gaan we de klus klaren.”

Lees ook:

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here