Heerema: ‘Zzp’ers kun je nu makkelijk zelf vinden’

Peter Boerman Op 19 november 2014
Gem. leestijd 4 min 2682x gelezen
Deel dit artikel:
Heerema: ‘Zzp’ers kun je nu makkelijk zelf vinden’

De flexmarkt wordt steeds transparanter. Daardoor is het relatief eenvoudig geworden de juiste zzp’ers voor een project te vinden.

bas bieckmannDat zegt Bas Bieckmann, manager recruitment bij Heerema Marine Contractors, een wereldwijde contractor van olie- en gasplatforms. Bas (foto) is spreker op De Wereld Werft, waar hij een kijkje zal geven in de keuken van de recruitmentafdeling van deze complexe projectorganisatie.

Exponentiële groei in vast en flex

‘Zowel qua projectomvang als qua complexiteit van de infrastructuur zijn onze activiteiten de laatste jaren exponentieel toegenomen’, zegt Bieckmann. Dit heeft tot gevolg dat het bedrijf de afgelopen 5 jaar gemiddeld bijna is verdubbeld in aantal medewerkers. Heerema Marine Contractors is een projectorganisatie, waardoor de personeelsbehoefte per project sterk wisselt. ‘De projecten worden vanuit de disciplines “gevuld”  en bepaalde specialismen worden ingehuurd. Voor onze vloot hebben we een grote pool eigen medewerkers, maar maken we ook gebruik van een grote flexschil. Een helder ‘vast – flexbeleid’ is hierbij van groot belang’, aldus de recruitmentmanager.

heerema 1

Werf&: Wat zijn jullie kritische functies?

‘Flex is een noodzakelijke en waardevolle aanvulling op ons personeelsbestand, maar ons uitgangspunt blijft de vaste kern. Van daaruit zoeken wij steeds naar de juiste balans. Het is belangrijk dat je je prioriteiten helder hebt. Wat zijn je kritische functies, welke functies wil je absoluut zelf ‘vast’ invullen en voor welke functies kun je contractors inschakelen? Het belang dat we hechten aan onze vaste kern zie je ook terug in onze personeelsopbouw. Er is weinig verloop en wij hebben relatief veel langdurige dienstverbanden. Als mensen eenmaal bij ons werken, dan blijven ze graag en lang. Dat komt in de eerste plaats omdat wij voor technici interessante, afwisselende en uitdagende opdrachten hebben. Daarnaast speelt onze cultuur een belangrijke rol. Wij zijn een echt familiebedrijf en dat heeft een positieve weerslag op de werkvloer.’

heerema 5

Hoe vind je de goede mensen? 

‘In onze branche is het niet eenvoudig de juiste mensen te vinden. Wij zoeken specifieke experts, die niet kant en klaar op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn. Dat vangen we op door uitgebreide interne opleiding en training, voor nieuwe medewerkers, maar ook voor onze flexkrachten. Campusrecruitment is een belangrijk middel voor de aanwas van nieuw personeel. Verder trekken wij veel nieuwe krachten aan via een referralprogramma. Onze medewerkers weten perfect wie van hun vakgenoten goed bij Heerema passen en recruitment levert de tools om hen te bereiken.’

heerema 2

Waar moeten we dan aan denken?

‘Hier zie ik nog een verdere uitdaging en ambitie voor ons. Wij hebben nu al een actief contentmanagementbeleid via LinkedIn met veel volgers, ons referralprogramma werkt ook op volle toeren, maar ik zou ook graag de recruitmentstrategie internationaal uitrollen, zodat we wereldwijd effectiever toegang hebben tot het juiste talent voor onze organisatie.’

heerema 4

Wat is jullie uitdaging?

‘De verdergaande globalisering. Niet alleen willen wij vaklieden vanuit de hele wereld aantrekken om hier in Nederland bij ons te komen werken, ook willen wij wereldwijd de beste mensen aan ons kunnen binden voor internationale projecten. Bovendien willen wij deze mensen beter onderling kunnen uitwisselen en een Heerema-ambassadeursnetwerk creëren. Voor technici zijn functie-inhoud, uitdagingen en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijke pullfactoren. Voldoende reden om, ook met recruitment, internationaal actief te zijn en nieuwe mensen aan te trekken.’

heerema 3

Wat doen jullie zelf, wat besteden jullie uit?

‘Ik merk dat de arbeidsmarkt ook op flexgebied steeds transparanter wordt. Het is relatief eenvoudig zelf de juiste zzp’ers te vinden voor een project – met uitzondering van de echte specialisten. Bij zzp’ers zie je een tendens dat zij zich steeds vaker verzamelen in netwerken of bij bureaus. Ook de focus van bureaus lijkt te veranderen. Zij bieden steeds meer gespecialiseerde diensten aan, ook in het voortraject, bijvoorbeeld door voor ons te searchen en te sourcen. Daar kunnen wij ons voordeel mee doen.’

Foto boven via Flickr.com, overige foto’s: Heerema

IngangBas Bieckmann is een van de sprekers op De Wereld Werft 2014, dat dit jaar plaatsvindt op 11 december. Inschrijven voor dit jaarlijkse evenement van Werf& kan hier.

Nu ook ochtendprogramma

Naast het reguliere middagprogramma van 12.00 uur is De Wereld Werft dit jaar voor het eerst uitgebreid met 2 verdiepende masterclasses in de ochtend. Rob de Laat van MS Staffing verzorgt de masterclass ‘Professioneel inhuren van flexibele arbeid‘ en Bertrand Prinsen van Labor Redimo de masterclass ‘Integraal organiseren van (human) resources‘.

Stel je eigen breakout-programma samen

Naast het plenaire programma met sprekers van onder meer Booking.com en Alliander kun je je eigen breakout-programma samenstellen. Het aantal plaatsen bij deze breakouts is beperkt, dus reserveer een stoel door je in te schrijven.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners