Brockmeyer: 'Zorg dat je je persona's helder hebt, dan wordt elke werving makkelijker'

Post & pray alleen is zelden meer voldoende. Maar wat dan wel? Volgens Brockmeyer ligt het antwoord in: meer strategische werving. Met heldere persona’s en een goede candidate journey als ijkpunten. Wat bedoelen ze daar precies mee?

Peter Boerman Op 07 februari 2020 Gem. leestijd 3 min560x gelezen
Deel dit artikel:
Brockmeyer: 'Zorg dat je je persona's helder hebt, dan wordt elke werving makkelijker'

Nog steeds zijn vacaturesites veel geraadpleegd in een zoektocht naar een nieuwe baan. Maar in de huidige arbeidsmarkt is het zelden meer genoeg, weet Kim Lokhorst, social media expert bij Brockmeyer, als geen ander. ‘Zeker nu we weten dat 85 procent latent werkzoekend is. Het draait in de huidige markt allemaal om het verleiden van de kandidaat en ook het zichtbaar zijn voor je latente doelgroep. En als je iemand wil verleiden, dan moet je je verdiepen in de kandidaat. Dat doe je door je ideale match in kaart te brengen.’

‘Latent werkzoekenden moet je op een andere manier bereiken en benaderen dan via een standaard vacaturesite.’

kim lokhorst over persona'sOp maandag 10 februari geeft Lokhorst samen met haar collega Joren de Ruig een webinar over de vraag hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt. En daarbij gaat het overigens niet alleen om ze te bereiken, maar ook om ze te boeien en te verleiden. Hoe dat precies werkt? Hier alvast een voorproefje, in 6 vragen.

1. Wat is de take-away van jullie verhaal?

‘Er heerst nog vaak een misvatting dat een campagne voor 6 tot 12 maanden alleen geschikt is voor employer branding, niet voor jobmarketing. Maar als het bijvoorbeeld gaat om lastig invulbare vacatures, of vacatures waar je er structureel meer van hebt, raden wij toch aan meer strategisch te gaan werven. Wij hebben daar een strategie voor, die we in het webinar verder uit de doeken willen doen, maar waar in elk geval persona’s en een uitgewerkte candidate journey een heel belangrijke rol in spelen.’

2. Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Ook daarvan wil ik nu nog niet te veel weggeven. Maar we zullen in het webinar het voorbeeld behandelen van een grote werkgever, buiten de Randstad, die via de traditionele manier maar geen mensen kon vinden. Door wat meer outside-the-box te denken, lukte het ons daarna wel om 50 kandidaten in 2 weken te vinden. En zelfs 300 sollicitanten in 4 maanden, zoals het doel was. Daar zijn we natuurlijk wel trots op.’

3. Waar zit het geheim dan in?

‘Veel bedrijven kijken alleen naar het functieprofiel en zetten de vacature dan zo uit; deze ervaring, dit opleidingsniveau, deze regio. Het loont zeker om daar wat anders naar te kijken. Het allerbelangrijkst is om te kijken wat je persona’s drijft en motiveert. Je moet weten hoe je hem of haar kunt triggeren. Anders kan iemand je vacature wel lezen, maar zal hij of zij nooit solliciteren.’

4. Hoe kom je daar achter?

‘Wij verdiepen ons onder andere in de doelgroependata. Daarnaast is het ook een kwestie van logisch nadenken. En heel belangrijk: ga eens praten met de mensen die de functie nu uitvoeren. Vraag: waarom werk je hier? Het is een stap die heel veel organisaties nog steeds overslaan. Terwijl het zoveel nuttige informatie oplevert.’

5. Als een campagne niet succesvol is, waar ligt dat dan meestal aan?

‘Het is vaak dat de persona’s niet helder zijn, zodat je niet precies weet wie je moet bereiken en hoe je hem of haar moet aanspreken. Ook zie je vaak dat het gaat fout in de candidate journey. Dan is bijvoorbeeld de website mobiel nauwelijks toegankelijk, of worden in het sollicitatieformulier veel te veel irrelevante vragen gesteld. En na het triggeren moet je ze natuurlijk niet wegjagen. Je moet een sollicitant niet alleen binnenhalen, maar ook binnen houden in het sollicitatieproces. Dat doe je onder meer door goed verwachtingen te managen. Als je zegt dat je binnen 1 week zult terugbellen, dan moet je dat ook doen. Anders haakt die kandidaat zo weer af.’

6. Hoe maken jullie zo’n persona?

‘Zoals ik al aangaf: het gaat om de beste match. Het vertrekpunt is dus altijd jouw ideale kandidaat. Wat voor persoon is het eigenlijk? Waar liggen zijn interesses? Het helpt namelijk enorm als je helder hebt wie je precies zoekt, waar je ze kunt vinden en waarmee je diegene het best kunt aanspreken en overtuigen. Een persona opstellen gaat dan ook veel dieper dan alleen een kandidatenprofiel. In het webinar delen we een template hiervoor, waarmee iedereen gratis aan de slag kan.’

Meer weten?

persona's brockmeyer

Meer weten over het werken met persona’s? Schrijf je dan snel in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg het webinar ‘Hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt’ van Joren de Ruig en Kim Lokhorst. Tijdens deze week kun je gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark

Meld je aan voor de livestream van Werf& Live

Donderdag 1 oktober vindt de 5-jarige jubileumeditie plaats van Werf& Live. Dit jaar is het event hybride en kun je de livestream volgen. Met sprekers van o.a. Facebook, Jumbo, Alliander, Action en Indeed. Ook goeroe Dr. John Sullivan en kitesurfer Willem Hooft zijn van de partij.

Meld je nu aan en volg het event over impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vanaf kantoor of thuis of koop een van de laatste tickets om er offline bij te zijn.