Het is ineens héél stil rondom Google for Jobs. Wat is er aan de hand?

Precies twee maanden geleden werd de komst van Google for Jobs naar Nederland aangekondigd, maar sindsdien is het opvallend stil eromheen geworden. ‘Héél stil.’ Oftewel: wat is er aan de hand?

Peter Boerman Op 07 april 2020 Gem. leestijd 3 min1387x gelezen
Deel dit artikel:
Het is ineens héél stil rondom Google for Jobs. Wat is er aan de hand?

Het was breaking news op 7 februari: Google for Jobs zou bij menigeen ineens opduiken in de zoekresultaten. ‘Alsof je een schat vindt’, zo reageerde Jos van der Kooij, senior Google-specialist bij VONQ, toen hij destijds de livegang ontdekte.

Er worden volop trainingen gegeven, maar van daadwerkelijke invoer is nog geen sprake.

Maar inmiddels zijn we op de dag af twee maanden verder. En wat we ook kunnen zien: van een snelle uitrol is in elk geval geen spoor. Er worden volop trainingen en workshops gegeven, en online stukken geschreven over hoe je je zou kunnen voorbereiden op Google for Jobs, maar van daadwerkelijke invoer van de kant van Google is vooralsnog geen sprake. In de officiële lijst van Google (dat verder zo gesloten is als een oester) ontbreekt Nederland in elk geval nog steeds, maar ook vanuit de markt komen steeds meer geluiden dat de uitrol op z’n meest positief gezegd ‘mondjesmaat’ verloopt.

Willekeurig aan en uit

‘Ik doe nog steeds een dagelijkse check op Google for Jobs’, zegt bijvoorbeeld Van der Kooij nu: ‘Maar ik herken het beeld dat het op willekeurige momenten aan en uit is.’ Hij zegt lange tijd te hebben gevreesd dat hij ‘zijn toegang’ zou kwijtraken als hij zijn Google for Jobs-browser afsloot. ‘Daarom hield ik standaard een incognito-venster met Google for Jobs open. Maar na een automatische reboot van mijn laptop gebeurde helaas waar ik voor vreesde; ik kan nu dus ook niet meer standaard bij Google for Jobs.’

‘Iemand zal de resultaten per toeval hebben gesignaleerd.’

Ook andere geluiden wijzen erop dat het niet zo’n vaart loopt. Zo schrijft Eva van Kampen van Bovenaan Internet dat het ‘akelig stil’ is geworden na de eerste berichten over de livegang in Nederland. ‘Hoe kan dat nou? Waarschijnlijk is Google aan het testen geweest met Google for Jobs in Nederland. Google test vaker live in de zoekresultaten. Maar niet alles wordt daadwerkelijk definitief live gezet. Ook hier zal iemand de resultaten per toeval hebben gesignaleerd’, is haar conclusie. Zij voegt er overigens aan toe dat de uitrol in Nederland waarschijnlijk toch ‘op korte termijn’ zal volgen. Dit vooral afgeleid uit het feit dat het in veel landen om ons heen namelijk al wél is uitgerold.

‘Momenteel heel stil’

Maar Twan Lammers, online marketeer bij Komma | Web & Branding Agency in Budel, weet dat zo net nog niet. ‘Ik heb weinig nieuws op dit moment’, zegt hij. ‘In Nederland is het momenteel heel stil. Het Google for Jobs-widget heb ik voor het laatst begin maart gezien, daarna niet meer. In de Verenigde Staten zie ik wel dat er een widget toegevoegd is in Google, waarbij de interface op mobiel is iets aangepast. Donkerblauw is lichtblauw geworden. En bij algemene zoektermen verschijnt er onder ‘100+ more jobs’ een apart widget met hierin branches. Maar dit gebeurt alleen als ik bijvoorbeeld ‘jobs New York’ gebruik als zoekterm. Bij ‘jobs New York Marketing’ wordt dit widget niet getoond.’

‘Het Google for Jobs-widget heb ik voor het laatst begin maart gezien, daarna niet meer.’

Maar goed, voor Nederland dus weinig nieuws, zo lijkt het. Of het een voorbode is, moet natuurlijk nog worden afgewacht. Feit is dat we in Nederland inmiddels al bijna 3 jaar erop wachten, sinds in mei 2017 de dienst live ging in de Verenigde Staten. En ondanks alle poeha erover, moeten zowel werkzoekenden als werkgevers dus ook nog wel even geduld hebben voordat ze er echt gebruik van kunnen maken. Google is namelijk ook héél voorzichtig in Europa, constateert Lammers. ‘Ik denk dat die zaak van die 23 jobboards hier wellicht toch invloed heeft. Dat ze bang zijn voor claims, net als bij Google Shopping destijds. Want op Google USA komt het widget nu naar voren bij iedere zoekopdracht waar ‘Job‘ in zit. Maar in Duitsland en de UK komt het vele malen minder naar voren, ook al zijn ze daar wel officieel live met Google for Jobs.’

Ook corona helpt niet mee

Misschien speelt ook het coronavirus hier een rol, zegt Van Kampen. ‘Het ligt niet stil. Ze zijn achter de schermen vast nog aan het testen. Maar dat er überhaupt testresultaten zijn gezien, wil wel zeggen dat er wat gaande is. Maar Google zit vanwege het coronavirus nu zelf ook met capaciteitsproblemen. Dus ik kan me goed voorstellen dat een eventuele livegang hierdoor wordt uitgesteld.’

‘Ik kan me goed voorstellen dat een eventuele livegang hierdoor wordt uitgesteld.’

Ook Dirk Driessen, marketing & sales director van Get.Noticed, eigenaar van de URL googleforjobs.nl, ziet dat het niet zo hard gaat met de uitrol. ‘Ik zeg niet dat het uitstaat. Maar het staat wel op een waakvlammetje. Het loopt langzaam door. Of misschien moet ik wel zeggen: het kruipt langzaam door. We horen van klanten dat ze er wel traffic door krijgen, en dat de conversie daarvan echt heel goed is. Al zijn de aantallen in Nederland dus nog klein.’

‘Ik zeg niet dat het uitstaat. Maar het staat wel op een waakvlammetje.’

Bang dat Google helemaal de stekker eruit zal trekken, zoals het eerder met Google Hire deed? Dat is Driessen zeker niet. ‘Ze hebben een maand geleden nog een API gelanceerd, waarmee je als je een vacature post die binnen een paar minuten op Google for Jobs verschijnt. Zoiets doe je niet als je er niet in gelooft, zoals bij Hire wel al eerder te zien was. Ik denk eerder dat ze gewoon de kraan héél langzaam steeds iets verder open draaien. Al gaat het niet bepaald hard, dat zien wij ook.’

Lees meer

Lees hier alles over Google for Jobs

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.