Gem. leestijd 4 min  1036x gelezen

Over het superhelden-teamgevoel waarmee Ordina nieuw ict-talent wil verleiden

Over het superhelden-teamgevoel waarmee Ordina nieuw ict-talent wil verleiden

Vorig jaar nam Ordina al ‘meer medewerkers dan ooit tevoren’ aan. Toch kwam er dit jaar wéér een nieuwe recruitmentcampagne. Waarom? En wat leverde die op?

Bij Ordina kun je ze wel om een recruitmentboodschap sturen. Probeerde het ICT-bedrijf het de afgelopen jaren bijvoorbeeld eerst nog met slogans als ‘Kijk jij verder dan code?‘, en ‘Je bent wat je bijdraagt‘, dit jaar werd het roer weer verlegd en gooide de organisatie het helemaal over de boeg van het teamgevoel.

‘In teams leer je meer’

Inspelen op de leerbehoefte van de doelgroep. En als uitgangspunt dat je meer van elkaar leert dan via een opleiding. Dat was de achtergrond van de employer branding-campagne van dit jaar, vertelt extern campagnemanager Miranda Coops op haar site. ‘In teams leer je meer. Succesvolle teams weten als geen ander dat een team pas presteert als alle individuen samenwerken en voor elkaar door het vuur gaan.’

The Power of Chemistry

Doel van de campagne, die liep van januari tot april dit jaar: opnieuw (veel) nieuwe mensen aantrekken en intern medewerkers motiveren en activeren, door hen enthousiast te krijgen voor de organisatie. ‘Opdracht was de “Hero-strategie” door te ontwikkelen naar een online en offline marketingcampagne’, aldus Coops.

de kracht van het team zit in de chemie tussen de leden

Deze opdracht werd vertaald in de storyline: ‘Nederland heeft een nieuw superheldenteam: het high performance team van Ordina, dat ICT-helden bij elkaar brengt’. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 60 van zulke ‘high performance teams’ bij klanten aan het werk. In deze campagne is dat vertaald in een team waarbij elke held zijn eigen superkracht heeft. Maar de kracht van het team zit in de chemie tussen de leden. ‘Leren van elkaar. The Power of Chemistry‘, zoals Coops het omschrijft.

ordina

Nieuwe vormgeving enthousiast ontvangen

De uitdaging voor de nieuwe campagne lag vooral in de visuele vormgeving, vertelt ze verder. ‘In zeer korte tijd moesten de beelden van de Ordina Hero’s ontwikkeld worden en worden doorvertaald naar campagneonderdelen voor zowel externe als interne activaties. De vormgeving is echt anders dan we normaal van Ordina gewend zijn. Dat zorgde ook voor uitdagingen voor de bureaus waarmee Ordina samenwerkt. De nieuwe vormgeving werd overigens wel erg enthousiast ontvangen binnen de doelgroep.’

Op Facebook & Stack Overflow

Vanaf medio februari is gestart met online awareness creëren, via een campagne op Facebook & Stack Overflow. ‘Na een paar weken is de campagne uitgebreid en hebben we online programmatic, Spotify en Instagram toegevoegd. De campagne werd ondersteund door een outdoor offensief met billboards door het hele land. Vanuit deze campagne werkten we toe naar twee evenementen: ons eigen evenement Code & Comedy” en de Nationale Carrièrebeurs in de RAI. Beide evenementen hebben we meegenomen in onze communicatie en campagnemiddelen. Met behulp van video’s en social media hebben we de content van deze evenementen ook succesvol kunnen inzetten binnen de campagne.’

Werkenbij-website eenvoudig aangepast

De werkenbij-website is de plek waar alle via de campagne geïnteresseerden moesten ‘landen’. ‘Vooral omdat we een andere vormgeving hebben in de campagne was herkenbaarheid hier de grootste uitdaging’, stelt Coops. ‘Ordina was op dat moment ook bezig met een nieuwe website, waardoor er weinig geïnvesteerd kon worden in de huidige “werkenbij”. Een extra landingspagina voor de campagne leek ons geen goed idee. Hiermee breng je bezoekers in verwarring, vooral omdat we ook echt iets nieuws lieten zien.’

Tante Web-ervaring

ordina mobielDe oplossing? Die was simpel, stelt ze: op de bestaande website werd alléén het beeldmateriaal aangepast en volledig in lijn gebracht. ‘Hier kwam mijn Tante Web-ervaring goed van pas’, aldus Coops. ‘Ik heb de belangrijkste content op de website aangepast en omgezet in de nieuwe vormgeving. Een makkelijke oplossing met mooi resultaat, zonder al te veel extra kosten.’

Wat voor type ben jij?

Een extra onderdeel binnen de campagne was de game of online quiz “Wat is jouw teampower?”. Coops: ‘In die game ga je op een grappige manier op zoek naar welk type jij bent binnen je team. Zo weet je binnen 5 vragen of je Agility, Dedication of meer Innovation bent. Ook dit bleek een mooi middel en heeft zeker bijgedragen aan het mooie resultaat.’

Interne activatie

Omdat de meeste ‘Ordinezen’ (zoals de Ordina-medewerkers intern worden genoemd) niet op kantoor zitten, maar bij de klant aan het werk zijn, was interne activatie ook ‘best een mooie uitdaging’, stelt Coops. Een photo booth op het hoofdkantoor bleek echter een schot in de roos. ‘Meer dan 50 procent van alle aanwezigen is deze dag op de foto gegaan. Hiermee we hebben niet alleen mooie eigen content verzameld, maar was de campagne direct onder de aandacht van alle Ordinezen in Nieuwegein. Op het hoofdkantoor hebben we ook de vergaderzalen waar de gesprekken met kandidaten en de introducties plaatsvinden behangen met campagnemateriaal. En we hadden 6 weken een levensgroot geveldoek aan het pand hangen, wat iedereen op de A12 gezien zal hebben.’ Een strategie die het bedrijf overigens ook al eerder toepaste.

team building ordina

Hele bioscoop afgehuurd

Voor de Ordinezen in het land zijn daarnaast twee interne evenementen georganiseerd: het al eerder genoemde “Code & comedy” en de Ordina Filmavond, waarbij in Utrecht en in Groningen een hele bioscoop werd afgehuurd. Uiteindelijk allemaal met goed resultaat, blikt Coops terug. ‘Het websitebezoek is in deze periode verdubbeld en de funnel met kwalitatieve leads is goed gevuld.’

Fors in de lift

Dat is trouwens nodig ook, want het bedrijf zit dringend verlegen om ict-talent. In de tweede helft van vorig jaar werden al 220 nieuwe mensen aangenomen, op een totaal aantal medewerkers van een kleine 2.600. ‘Door extra inspanning op het gebied van werving hebben we in 2017 meer medewerkers aangenomen dan ooit’, aldus een persbericht dat bij de presentatie van de jaarcijfers werd uitgebracht. Die extra werving is overigens niet alleen nodig voor uitbreiding, maar zeker ook voor vervanging, want over heel 2017 bleek het verloop bij het bedrijf maar liefst 24 procent.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners