Hij gaf recruiters flink ervan langs. Hoe denkt de MoneyMonk-CEO nu over ze?

Nadat MoneyMonk-oprichter Jasper Horstink in een LinkedIn-post recruiters ervan langs gaf, deed dat veel stof opwaaien. Hoe denkt hij over ze, nu de storm wat is gaan liggen?

Vicky Vijg Op 14 september 2020
Gem. leestijd 2 min 854x gelezen
Deel dit artikel:
Hij gaf recruiters flink ervan langs. Hoe denkt de MoneyMonk-CEO nu over ze?

‘Mijn ervaring is dat 10 van de 10 recruiters bagger aanleveren en zelf solliciteren naar de term ‘cv-schuivers’.’ De woorden die Jasper Horstink drie weken geleden op LinkedIn plaatste lieten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De strekking van de post was dat hij vond dat recruiters hun vak niet begrijpen en dat er eigenlijk gewoon geen goede recruiters bestaan. ‘Ik wilde vooral de frustratie die ik had door ervaringen uit het verleden van mij afschrijven’, blikt MoneyMonk-ceo Horstink nu terug (op de foto, te midden van zijn team).

‘Ik wilde vooral de frustratie die ik had door ervaringen uit het verleden van mij afschrijven.’

Ook deed hij tegelijk een oproep om een recruiter te vinden die hem het tegendeel zou kunnen bewijzen, iemand die onder andere waarde hecht aan de relatie en het bedrijf écht wil begrijpen, in plaats van alleen kandidaten naar binnen te schuiven. Verder, schrijft hij, zijn het kandidatenprofiel en de timing erg van belang voor het vinden van geschikte kandidaten.

Herkenning

Na deze ‘aanval’ op recruiters, stroomden de reacties binnen. Veel mensen gaven aan begrip te tonen. ‘Ik kon ook op veel bijval rekenen van mensen die zich in mijn frustratie herkennen en hetzelfde hebben meegemaakt’, zegt hij. Maar eerlijk is eerlijk: de meeste reacties kwamen van recruiters die het juist níet met hem eens waren. Als reactie hierop liet de MoneyMonk-oprichter dan ook een aantal dagen na zijn eerste post weten dat hij niet had voorzien wat het teweeg zou brengen en dat hij zeker alle reacties en comments gaat doornemen en ter harte neemt.

Nadat MoneyMonk-oprichter Jasper Horstink in een LinkedIn-post recruiters ervan langs gaf, deed dat veel stof opwaaien. Hoe denkt hij over ze, nu de storm wat is gaan liggen?

En nu?

Op dit moment kijkt de MoneyMonk-ceo wel wat positiever tegen de beroepsgroep aan, zegt hij. ‘Het feit dat veel recruiters met zijn allen hun beroepsgroep verdedigen en als een blok voor hun vak staan, vind ik dan ook wel weer mooi.’

‘Een beetje sceptisch blijf ik nog altijd.’

Mede daardoor gelooft de oprichter van het online boekhoudprogramma inmiddels dat er best ook goede recruiters bestaan. En alhoewel hij inmiddels nog geen nieuwe heeft gevonden, staat hij zeker wel weer voor ze open, zegt hij. ‘Al blijf ik nog altijd een beetje sceptisch.’

Eyeopener

Een soortgelijk (maar inmiddels verwijderd) bericht werd in juni ook al gepost op LinkedIn. Toen was het James Watt, CEO van de Ierse bierbrouwer BrewDog, die zich afvroeg wat eigenlijk het nut is van iemand aannemen voor iets wat hij zelf ook gewoon kan doen op LinkedIn. En dat in een paar minuten.

‘Wat is het nut eigenlijk van iemand aannemen voor iets wat ik zelf ook gewoon kan doen?’

Ook hij kreeg na die post vrijwel het hele – nationale en internationale – recruitmentvak over zich heen. Tegelijkertijd bleek het een eyeopener voor recruiters om meer inzicht te geven over wat hun toegevoegde waarde is voor een bedrijf. Want als diverse ceo’s zo over het vak schrijven, dan geeft dat natuurlijk wel te denken…

Lees meer

Tags:
Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners