Hoe ABN Amro zijn onboarding tot een ervaring maakt

Peter Boerman Op 30 juli 2018
Gem. leestijd 4 min 5284x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ABN Amro zijn onboarding tot een ervaring maakt

‘Als we een mooi verhaal vertellen in de werving en selectie, willen we dat vervolgens ook waarmaken’. Met die gedachte neemt ABN Amro de komende tijd zijn hele onboardingsproces op de schop.

Nieuwe medewerkers kunnen vanaf eind dit jaar met een app hun hele onboarding doorlopen, vanaf het tekenen van het contract tot aan de eerste 90 dagen. Er komen onder meer 360-graden-video’s, waarmee de verworven krachten hun nieuwe werkplek al kunnen laten zien aan vrienden en familie, maar waarmee ze zelf ook kunnen ontdekken waar ze bijvoorbeeld kunnen lunchen en sporten.

Hele employee journey in kaart

‘Ruim een jaar geleden hebben we de hele employee journey van onze medewerkers in kaart gebracht’, vertelt Wouter Smit, HR Competence Manager bij de bank, en mede-verantwoordelijk voor het nieuwe onboardingstraject. ‘Wij geloven dat je pas je candidate experience kunt verbeteren als je ook een goede employee experience biedt. Daar is uiteindelijk deze app uit voortgekomen.’

abn amro tabletOp het moment dat het relevant is

De app waarmee ABN Amro werkt wordt momenteel al in bèta getest. De app is ontwikkeld door de Belgisch-Nederlandse start-up Talmundo, opgericht in 2012. Vooral de relevantie die de app biedt, speelde een rol voor die keuze, aldus Smit. ‘We bieden niet iedereen tegelijk alle informatie aan, maar doen dat op het moment dat het relevant is. Wat moet je bijvoorbeeld aan op je eerste dag? Het antwoord daarop willen we bieden vlak voordat iemand aan die eerste dag begint.’

‘als je in de anderhalve maand na het tekenen van je contract niets meer hoort van ons, dat is killing

Nu nog te vaak in de Sahara

Na het tekenen van het contract belandden kandidaten slash medewerkers nu nog (te) vaak in wat Smit noemt ‘een Sahara’. ‘Vaak duurt het dan nog anderhalve maand voordat je daadwerkelijk begint. Het is killing als je in die tijd niets meer zou horen van ons. Daarom willen we juist die tijd gebruiken om op een leuke en relevante manier meer te vertellen over alles wat je bij het werk bij ons gaat tegenkomen. Dat helpt je enorm om met een goed gevoel aan je eerste werkdag te beginnen.’

sander stevens talmundoNu met zelflerende chatbot

De app van Talmundo beschikt onder meer over een vrij unieke chatbot, aan wie nieuwe medewerkers alle vragen kunnen stellen. Die chatbot is zelflerend, zodat niet alleen de antwoorden steeds beter worden, maar de organisatie er ook op kan inspelen, aldus Sander Stevens, coo bij het bedrijf. ‘Als je bijvoorbeeld ziet dat bijna iedereen op hetzelfde moment vraagt wanneer hij of zij zijn eerste salaris kan tegemoet zien, kun je die informatie ook actief aanbieden.’

Balans tussen vragen en overspoelen

Nieuwe medewerkers niet overspoelen met informatie, maar ze ook niet met vragen laten zitten, dat is de essentie, aldus Smit. ‘Een jaar geleden hebben we onderzoek gedaan naar: wat zijn de momenten die er echt toe doen? We hebben dat wel vergeleken met een auto kopen. Dan gaat het bijvoorbeeld over de eerste keer dat je in de showroom komt, maar ook om het moment dat je het contract tekent en het moment dat je hem ophaalt. Maar ook om de eerste weken dat je rijdt en steeds nieuwe knopjes ontdekt.

Onboarding moet een mooi begin zijn van jouw reis in de organisatie

Zo hebben we de hele journey van een nieuwe medewerker ook bekeken. Onboarding moet een mooi begin zijn van jouw reis in de organisatie, met als grote doel dat je als nieuwe medewerker ook echt ambassadeur van ABN Amro wordt.’

abn amro app talmundoOp agile manier tot stand gekomen

De hele nieuwe manier van pre- en onboarding is op een agile manier tot stand gekomen, zegt Smit, met korte sprints van 2 weken, waarin steeds deelproducten werden gemaakt. Eind dit jaar zal zo de eerste versie van de app gebruikt gaan worden, die vervolgens steeds aanpassing zal krijgen. ‘We nemen per jaar zo’n 2.500 mensen aan voor vaste functies, dat zullen de eerste gebruikers worden. Op termijn willen we kijken of we ook de mensen die we inhuren een soortgelijke ervaring kunnen bieden.’

Dat helpt ook op de arbeidsmarkt

Volgens Smit heeft de app niet alleen effect op hoe mensen hun onboarding zullen beleven, maar gaat het ook meewerken in een eerder stadium: het aantrekken van mensen. ‘Als jij een interessante onboarding hebt gehad, zul je dat gaan rondvertellen. Ik ben er absoluut van overtuigd dat zoiets ook gaat bijdragen aan onze wervingskansen op de arbeidsmarkt.’

‘Als jij interessante onboarding hebt gehad, ga je dat rondvertellen’

Kapitaalinjectie van 1,3 miljoen

ABN Amro is trouwens zeker niet de enige grote klant van Talmundo. Ook Sodexo, Sanofi, Deloitte, Lidl, BNP Paribas, Bacardi, Staples en Banco Santander, om maar enkele voorbeelden te noemen, gingen al met hen in zee. Enkele maanden geleden haalde het bedrijf een kapitaalinjectie op van 1,3 miljoen euro.

Lees ook:

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners