Hoe Adidas zelfs via interne events nog kandidaten weet te werven

Bas van de Haterd Op 29 maart 2018
Gem. leestijd 2 min 927x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Adidas zelfs via interne events nog kandidaten weet te werven

Als je grote held op bezoek komt, waarom zou je dat dan intern houden? Bij Adidas verleiden ze kandidaten om vooral snel te solliciteren, zodat ze nog op tijd zijn voor het volgende heldenbezoek…

Stel, je heet Adidas en je hebt gewoon heel gave interne events. Waar op een dag bijvoorbeeld een Olympisch kampioen als Ian Thorpe ineens bij aanwezig is. Dat is natuurlijk heel goed voor de motivatie van je personeel. Laten we eerlijk zijn; we hebben allemaal onze helden en ergens vinden we het heel gaaf die te ontmoeten.

ian thorpe

Zo’n hoog bezoek kun je dan intern houden, maar je kunt het ook slim gebruiken in je wervingsstrategie. Door bijvoorbeeld een foto hiervan op LinkedIn te zetten met daarbij de vraag of je ook lid van het Adidas-team wilt worden, zodat je op tijd bent voor de volgende spreker. En een link erbij naar de beschikbare banen.

Deel dit breed!

Ik heb niet nagevraagd hoeveel sollicitaties het heeft opgeleverd, maar slim vind ik het wel. Beelden vertellen immers meer dan 1.000 woorden. En Ian Thorpe spreekt bij vrijwel iedereen tot de verbeelding. Ik zou als recruiter trouwens ook stimuleren dat je collega’s van andere afdelingen, die doorgaans veel grotere netwerken hebben in hun eigen vakgebied, dit ook breed delen.

Het kan ook zonder Olympiërs

Het is misschien maar een klein, maar voor mij wel mooi voorbeeld van hoe je interne middelen extern kunt inzetten voor je employer branding. En ja, Adidas heeft het daarin als groot sportmerk misschien makkelijker dan andere bedrijven. Maar het kan ook zonder dat je Olympische helden in huis hebt.

Van developers tot banketbakkers; elk vakgebied heeft zo zijn helden

Want als mijn research voor mijn boek personal brand.nl me zoveel jaren geleden iets heeft geleerd is het dat grote namen in elk vakgebied voorkomen. Van developers tot banketbakkers; elk vakgebied heeft zo zijn helden. Als je deze intern aantrekt voor een lezing of workshop, zorg dan dat je medewerkers hiervan foto’s delen, met een linkje naar de vacaturepagina. Want elke kandidaat wil daar de volgende keer toch bij zijn?

bas van de haterd

De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Lees ook van Bas:

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners