Hoe een digitaal bureau zich op de arbeidsmarkt moet presenteren

Bas van de Haterd Op 23 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 584x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe een digitaal bureau zich op de arbeidsmarkt moet presenteren

Als design je kerncompetentie is, waarom zou je dan ook niet uitpakken als je zelf vacatures hebt? Bij het Amerikaanse ueno hebben ze dat goed begrepen, zo laat hun digitale kennismaking zien.

Het verbaast mij altijd hoe weinig alle digitale agencies, en specifiek de specialisten in arbeidsmarktcommunicatie, doen als het gaat om hun eigen employer branding. Als je een vacature hebt is dat toch dé ultieme kans om te laten zien waartoe je allemaal in staat bent en wat mogelijk is? Zonder dat je klant het ‘te innovatief’ of ‘te gedurfd’ vindt. Je bent dan namelijk je eigen klant.

Chatbots en virtuele avatars

Ik zie eigenlijk alle Nederlandse bureaus deze kans laten liggen. Zo niet dit Amerikaanse bureau ueno, dat kantoren heeft in New York, San Francisco, Los Angeles en Reykjavik. En bovendien volop vacatures. Ueno heeft namelijk een soort van digitale kennismaking gemaakt waarin je via een soort chatbot en virtuele avatars steeds meer te weten komt over het bedrijf.

ueno overzicht

Je bent zelf afgebeeld als een hotdog, wat al wel weer iets zegt over de organisatie, je hebt een gesprek met een echte hipster (wat geen gesprek is), je leert een fotograaf een heel klein beetje kennen en iedereen die je ontmoet kun je – als je niet heel open minded bent – als een tikkie gestoord omschrijven.

Radicale eerlijkheid

Je kunt in de kennismaking de baas ‘een asshole‘ noemen en daar doen ze niet moeilijk over. Past ook perfect bij de kernwaarde: be raw, we believe in radical honesty. Je mag twijfelen of het jouw bureau is, je hoeft niet lyrisch te zijn over de functie of de organisatie. De werkenbij-site zelf zit ook vol met mooie visuele dingen, zoals een foto waarop iemand levensgrote kaarten gooit, die ook echt geanimeerd is. Iets dat je van een digital agency mag verwachten. Korte stukjes tekst, to the point-communicatie.

ueno interview

Het enige wat me dan teleurstelt zijn de vacatures zelf. Deze is vooral tekst. Wel heel andere tekst dan je normaal gewend bent van een vacature, het is een klein verhaaltje zonder al te veel ‘wij vragen en wij bieden’ en achtergronddingen. Dat past wel weer goed, maar behalve drie foto’s eronder mis ik de visuele en informatieve aspecten er rond omheen.

Een aanrader…

Hoe dan ook, voor mij is ueno een digitaal bureau dat zelf met hun eigen positionering laat zien dat ze het ook echt kunnen. Vooral het interview vind ik echt een aanrader om te spelen. Misschien past het niet bij jouw bedrijf, maar het geeft mij een gevoel dat dit bureau wel weet waar het mee bezig is…

ueno careers

bas van de haterd

De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Lees ook van Bas:

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners