Het artikel gaat hieronder verder.

In het onderwijs is het personeelstekort vaak nog groot. Maar Ambion (kort voor: Ambitie in Onderwijs) wist daar de afgelopen tijd iets op te vinden. Toen de onderwijsorganisatie, met meer dan 20 basisscholen in Noordoost-Nederland, zich geconfronteerd zag met een teruglopend aantal flexkrachten door ziekte en verlof, schakelden ze ‘merkenstudio’ Ryoko in voor een overkoepelend meerjaren-wervingsplan. Met als eerste resultaat de recente campagne Werken bij Ambion = Wereldavontuur. ‘Want voor de klas staan is méér dan lesgeven’, aldus de organisatie. ‘Het is een reis die kinderen én jezelf verrijkt.’
Wie solliciteerde, kon direct een betaalde vakantie krijgen.
Dat reisidee komt op verschillende manieren terug in de campagne, onder meer in de fotografie bij de testimonials, leerkrachten die ‘inchecken’ en een knop als ‘Bestemmingen‘. Maar er was ook een actie met ‘een betaalde zomervakantie voor starters en overstappers.’ Wie voor de zomer solliciteerde, kon namelijk niet alleen direct een vast contract krijgen, en een hoger instapsalaris maar (dus) óók een betaalde zomervakantie. Dat werkte al snel, aldus senior adviseur strategische communicatie Martine de Jong. ‘We werden verrast met een enorme dosis creativiteit, waarmee we onze doelen al in de eerste maanden van de campagne haalden.’
Podcastje maken!
Daarmee is de campagne overigens nog niet ten einde, aldus Pieter Zijlstra, die namens Ryoko voor de strategie van de campagne tekende. ‘Nu, na de zomer, gaat het wereldavontuur gewoon verder. Onder andere met een nieuwe podcast waarin leerkrachten hun onderwijsavonturen delen.’ Volgens Zijlstra heeft Ambion met deze ‘wereldavontuur’-campagne ook direct een overkoepelend meerjaren-werkgeversmerk in handen, waarmee de onderwijsorganisatie ook andere leerkrachten op ontdekkingsreis kan sturen.
‘Ambion wilde graag een campagne die aandacht trok en ‘schuurde’ in de markt.’
‘Ambion wilde graag een campagne die aandacht trok en ‘schuurde’ in de markt’, vertelt hij. ‘Vanuit die insteek hebben we verschillende routes voorgesteld (van money memes tot ‘de klas van de toekomst’). Maar de meest opvallende en onderscheidende arbeidsvoorwaarde was wel dat geschikte kandidaten direct aangenomen werden en niet pas vanaf het nieuwe schooljaar én dat startende leerkrachten direct een trede hoger instappen. Iets waar ze de komende jaren profijt van blijven houden. Daar is dus ook die boodschap ‘een betaalde zomervakantie’ op gebaseerd, waarmee we flink de aandacht trokken.’
Zomerse setting
Tijdens de campagneshoot kwamen eigen leerkrachten in zomerse setting op. ‘Dat valt natuurlijk op tussen de typische onderwijsbeelden die je normaal ziet’, aldus Zijlstra. Een andere innovatie: er was krapte in het zogeheten flexteam. Maar Ryoko paste de naam daarvan aan in: ‘schoolversterkers’. ‘Dat dekt de lading veel beter’, vertelt hij. ‘Want dit team versterkt de Ambion-scholen tijdens verlof van collega’s. Daarnaast hebben ze een vaste stamschool, waar ze meewerken als ze niet hoeven in te vallen voor collega’s. Daarmee is de functie inhoudelijk ook leuker en uitdagender geworden en geven ze meer betekenis aan hun rol en het onderwijs.
De naam ‘flexteam’ werd aangepast in: schoolversterkers.
Met de recent geworven teamleden is de bezetting van de ‘schoolversterkers’ inmiddels op orde, vertelt Zijlstra. ‘Maar we hebben ook andere vacatures te vervullen, van schooldirecteur, leerkracht tot ondersteunend personeel. We gaan dan ook door met de campagne om een duurzaam werkgeversmerk te bouwen, waarbij we het hele jaar door positief zichtbaar willen zijn, en trots en ambassadeurschap bij de leerkrachten en medewerkers willen versterken. Naast de podcast zullen we bijvoorbeeld banenmarkten op hogescholen bezoeken, én denken we na over guerrilla-acties om de zichtbaarheid verder te vergroten en positief te verrassen.’
Lees ook
- Met eigen reisgids geeft Dura Vermeer erkenning aan employer branding
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.