Hoe FOF-referral van elke relatie een recruiter maakt

Peter Boerman Op 22 april 2014
Gem. leestijd 2 min 2307x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe FOF-referral van elke relatie een recruiter maakt

Referralprogramma’s moeten niet beperkt worden tot de (ex-)medewerkers van het bedrijf. Waarom niet alle relaties en vrienden inzetten als ambassadeur?

Zulke Friends-of-the-Firm-referral, kortweg FOF-referral, is zelfs een heuse trend, zegt de bekende recruitmentgoeroe John Sullivan. Volgens hem helpt FOF-referral om de kwaliteit van kandidaten te verhogen, mede omdat de preselectie voor een deel er al inzit dat bekenden van de organisatie niet zomaar iedereen zullen voordragen, maar alleen mensen in wie ze zelf ook vertrouwen hebben.

Loyaliteit

Sullivan adviseert zoveel mogelijk mensen die een of ander belang of loyaliteit hebben bij de organisatie te betrekken bij het FOF-ambassadeurschap. Mensen die dicht bij de organisatie staan, zoals board members, leveranciers, familieleden, zullen alleen serieuze kandidaten aandragen, omdat ze willen dat hun mening ook in de toekomst gevraagd wordt. Maar blijf wel kwaliteitseisen stellen, adviseert hij. ‘Neem niet zomaar aan dat ze de bedrijfscultuur volledig begrijpen, ook al zijn ze friend of the firm. En maak duidelijk dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit.’

10 tot 30 keer meer engagement

Sullivan raadt ook aan om FOF’s  wel goed te belonen als ze een geschikte kandidaat voordragen. Bedrijven kunnen volgens hem 10 tot 30 keer zoveel betrokkenheid van niet-medewerkers krijgen als er een beloning wordt aangeboden. Met name dankzij sociale media kan het dan snel gaan. We zijn als mensen tegenwoordig zo verbonden met elkaar, dat het maar een paar stappen kost om met wie dan ook in contact te komen. 

Voordelen

Enkele voordelen van een Friends-of-the-Firm-referralprogramma

  • Méér talentscouts. Veel meer mensen zullen zich inspannen om jou aan de beste mensen te helpen.
  • Gratis gebruik maken van ‘de tijd van een ander’. Deze mensen staan niet op jouw loonlijst, dus de tijd die zij aan zoeken besteden is in principe ‘gratis’ voor jou, behoudens dan de beloning.
  • Referrals van hoge kwaliteit. Er is een extra laag van preselectie, doordat bekenden van het bedrijf alleen mensen zullen aandragen die ze zelf ook geschikt vinden.
  • Een bewezen aanpak. Vele bedrijven, zoals Verinon Technology, Internosis en Clearlink werken er al naar tevredenheid mee.
  • Een nieuwe doelgroep. Vrienden van de firma kennen weer andere mensen dan je zelf kent, en kunnen je zo in contact brengen met mensen die je anders moeilijk kunt bereiken.
  • Meer snelheid. Hoe meer mensen voor jou zoeken, hoe sneller het gaat.
  • Lage kosten. Vooral leveranciers en andere relaties hebben er belang bij dat het met jou organisatie goed gaat, en zullen dus best bereid zijn zich in te spannen jou aan de beste kandidaten te helpen, tegen lage kosten.
  • Sterkere relaties. Als vrienden van de firma meedoen aan jouw recruitment, zullen zij jou beter begrijpen en waarderen, en zal de bestaande relatie worden verdiept.

Nadelen

Sullivan kan eigenlijk geen nadelen bedenken van deze FOF-referral-aanpak. Het enige is dat beloningen wel eens belast kunnen worden, wat de administratieve last flink verhoogt. Maar ook daar is meestal wel een mouw aan te passen, blijkt in de praktijk, zegt hij.

Lees het hele verhaal van Sullivan, waaronder een uitgewerkt stappenplan, op ere.net

Foto via Flickr.com

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners