Gem. leestijd 4 min  1121x gelezen

Hoe Goudappel Coffeng in deze tijd in recordtempo toch goede kandidaten vond

Woelige tijden, maar sommige functies zijn nog steeds lastig invulbaar. Hoe wist Goudappel Coffeng in een paar dagen tijd voor elkaar te krijgen, wat eerst maar steeds niet scheen te lukken?

Hoe Goudappel Coffeng in deze tijd in recordtempo toch goede kandidaten vond

Bovenstaande foto van een druk Den Haag, het lijkt ééuwen geleden. De ochtend- en avondspits zijn nu bijna geheel verdwenen, in tijden van corona. Ook de treinen tegenwoordig zijn bijna leeg. Daarentegen wordt er wel meer overdag gefietst en gewandeld dan gebruikelijk. Maar niet zozeer in de stad, zoals hierboven te zien is maar meer daarbuiten.

De ochtend- en avondspits zijn bijna verdwenen. Ook de treinen zijn bijna leeg.

Het is een van de conclusies van het zogeheten ‘Nederlands Verplaatsingspanel‘, waar ook Goudappel Coffeng aan meewerkt. Het bureau is nu al marktleider in vraagstukken rond mobiliteit, met zo’n 240 medewerkers vanuit vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden en Deventer. En bovendien een bureau met ‘een heel stevig netwerk en nauwe samenwerkingsverbanden met universiteiten’, aldus teammanager Martijn Ebben. ‘Vacatures vervullen is, ondanks de krappe arbeidsmarkt, voor ons dan ook eigenlijk nooit een probleem.’

Woelige tijden, maar sommige functies zijn nog steeds lastig invulbaar. Hoe wist Goudappel Coffeng in een paar dagen tijd voor elkaar te krijgen, wat eerst maar steeds niet scheen te lukken?

What about sociale media?

Het bureau wil echter niet alleen adviseur zijn, maar ook op onderzoeksgebied uitblinken. Maar ja, de vacature ‘Marktgerichte Senior Onderzoeker’ bleek op de traditionele manier toch niet zo makkelijk te vervullen. Het eigen netwerk bleek dit keer niet voldoende. En zeker niet voor deze stevige functie voor een ervaren netwerker, die als boegbeeld ervoor moet zorgen dat zij marktleider worden in het (wetenschappelijk) onderzoek naar mobiliteit.

Al snel rees het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen.

Tijd voor een andere aanpak dus. Al snel rees daarbij het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen. Het belang en de mogelijkheden van data, daar wist het team Onderzoek van Goudappel Coffeng immers alles van. Al eerder maakten ze namelijk succesvol gebruik van de advertentiemogelijkheden van de social media, bijvoorbeeld voor het werven van respondenten voor verkeerskundig onderzoek. Waarom die mogelijkheden dan ook niet inzetten voor de werving van talent?

Goudappel Coffeng

Omdenken in HR

Goudappel Coffeng kwam daarvoor in contact met het Deventer bureau Qambium, eind vorig jaar nog goed voor een nominatie voor de Recruitment Tech Award in de categorie ‘meest succesvolle praktijkcase’. Zij tuigden een campagne op die in slechts een paar dagen tijd al 2 kandidaten opleverde voor deze bijzondere positie bij Goudappel Coffeng.

Hoe? Stefanie Stam, directeur van Qambium en zelfverklaard ‘omdenker in HR’: ‘Onze aanpak bestaat uit drie stappen. Om te kunnen onderscheiden en verleiden in de arbeidsmarkt is het allereerst altijd goed om te weten wat de concullega’s doen. Hoe bouwen zij aan hun merk als werkgever en hoe ziet hun sollicitatieproces eruit? Dit allemaal bekeken vanuit de ogen van een kandidaat.

Vervolgens zijn we gaan interviewen en meekijken. We zijn letterlijk in de huid gekropen van de collega’s in het team Onderzoek om hun eigen verhaal op te halen. Want dat is het verhaal waarmee je een nieuwe collega over de streep trekt. Daarbij hebben we allereerst samen heel kritisch het profiel doorgelicht. Onze HR-ervaring komt daarbij goed van pas. Dat heeft geresulteerd in een scherp profiel, een aantal stevige USP’s én een nieuwe vacaturetekst. Daarnaast hebben we ook mooie inzichten opgehaald over wat bijvoorbeeld maakt dat mensen bij Goudappel blijven werken, maar ook wat ze kunnen leren van de – overigens weinige – mensen die zijn vertrokken.’

En als je dit allemaal combineert met een aansprekende video, heb je de input voor een dijk van een advertentiecampagne, in dit geval op LinkedIn, aldus Stams collega Roel Elsman, ook wel bekend als ‘De werver des vaderlands’. Daarbij laat hij zich inspireren door ‘bewezen technieken uit de e-commerce’, zegt hij. ‘We laten de data voor ons werken. Daarbij richten we ons vooral op de latent werkzoekende. Door middel van gerichte advertentiecampagnes bereik je de juiste doelgroep gegarandeerd en trefzeker in hun eigen tijdlijn.’

De eerste resultaten

En dat blijkt ook uit de eerste resultaten. ‘We zijn positief verrast’, aldus Mirèl Soer, HR-adviseur bij Goudappel Coffeng. ‘De campagne loopt  pas een paar dagen. De vacature is echter al bijna 160 keer serieus bekeken en we hebben zelfs de eerste 2 sollicitaties al binnen. Ook krijgen we zelfs complimenten van hen voor de mooie en interessante vacature. Dat hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

‘Zoveel reactie hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

Stefanie Stam: ‘Veel bedrijven vragen ons nu wat ze de komende periode kunnen verwachten aan reacties van sollicitanten. Een natuurlijke neiging van mensen is om in onzekere tijden op je eigen plek te blijven zitten. Tegelijkertijd zal iemand de overstap naar een solide bedrijf in een minder kwetsbare branche sneller overwegen. Voor die bedrijven bieden de huidige omstandigheden juist ook kansen én keuze. Bovenal is het belangrijk om juist nu zichtbaar te zijn én te blijven op de arbeidsmarkt. Daarmee kun je bouwen aan vertrouwen en je pijplijn gevuld houden voor straks, ook al heb je nu even geen plek of een vacaturestop.”

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners