Hoe ICT Group zijn profielen aanpast op wat de doelgroep wil

Peter Boerman Op 25 januari 2019 Gem. leestijd 3 min471x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ICT Group zijn profielen aanpast op wat de doelgroep wil

IT’ers zijn steeds lastiger te werven. De ICT Group boekte succes door hun profielen aan te passen op de doelgroep. Met dank aan de juiste data.

De ict-doelgroep is niet groot en beweegt bovendien moeilijk. Hoe dan toch aan voldoende mensen te komen? De ICT Group, een van oorsprong Nederlandse software-integrator die onlangs zijn 40-jarig bestaan vierde, zocht de oplossing in: kennis van de arbeidsmarkt.

Het beursgenoteerde bedrijf, dat zo’n 1.400 medewerkers telt, schakelde het DoelgroepenDashboard in, en kreeg daardoor inzicht in de ‘knoppen waaraan gedraaid kan worden’. Jonathan van Oudheusden, senior staffing consultant en voorheen werkzaam bij Connexys als salesconsultant, vertelt er meer over tijdens een van de webinars van de Webinar Week, op 11 februari. Hier alvast een voorproefje.

> Met welke uitdagingen heeft ICT Group zoal te maken?

“Als automatiseringsbedrijf zoeken we hoogopgeleide technische mensen, op alle niveaus, van engineers tot architecten, consultants en projectmanagers. Dit zijn specifieke functies, echt specialisaties. We zijn niet op zoek naar ‘handjes’, maar naar mensen die waarde kunnen toevoegen in de keten. Die doelgroep is heel schaars. In Nederland, en eigenlijk in heel Europa.

‘We zijn niet op zoek naar ‘handjes’, maar naar mensen die waarde kunnen toevoegen in de keten’

Ons recruitmentteam bestaat uit 7 mensen. Vorig jaar zijn we begonnen aan een pilottraject op het gebied van marketing automation om meer kandidaten aan te trekken. Vanuit de content die we daarbij bieden ontstaat al wel engagement, maar er wordt nog te weinig geconverteerd naar een kennismaking of sollicitatie. Daar ligt dan ook onze uitdaging.”

> Waarom kozen jullie voor het DoelgroepenDashboard?

“We zijn afgelopen november met het DoelgroepenDashboard begonnen. We weten dat de doelgroep niet groot is en moeilijk beweegt, maar het ontbrak ons aan goede arbeidsmarktcijfers. De data uit het dashboard bevestigen ons beeld, maar geven ook inzicht in de drijfveren van mensen. Die kunnen we meenemen in onze communicatie om geschikte kandidaten te triggeren.”

> Kun je een voorbeeld noemen?

“We werven wereldwijd, maar desondanks blijft de behoefte aan Nederlands sprekende mensen groot. In onze gesprekken met hiring managers hebben we daarom behoefte aan de juiste, onderbouwde inzichten.

‘Aan de hand van de data besloten we om meer te investeren in ons traineeship voor junioren’

Zo gingen we met deze managers eind vorig jaar het gesprek aan over hun groeiambitie voor komend jaar in combinatie met de gestelde selectiecriteria. Met behulp van de cijfers uit het DoelgroepenDashboard werd beter duidelijk aan welke knoppen gedraaid moest worden om met elkaar de ambitie te kunnen realiseren. We hebben bijvoorbeeld besloten om meer te investeren in ons traineeship voor junioren.”

> Hoe passen jullie nu je communicatie hierop aan?

“We maken een vertaalslag van standaard vacatureprofielen naar profielen die zijn aangepast aan de doelgroep. Hiermee willen we de doelgroep beter triggeren. Maar dit willen we ook nog breder inzetten, bijvoorbeeld in onze contentstrategie. Want we willen niet alleen engagement creëren onder de doelgroep, maar uiteindelijk ook conversies maken.

‘Een sollicitant vatte het laatst treffend samen: Het is alsof je hier in een snoepwinkel werkt’

Onze uitdaging zit in het vertalen van de drijfveren naar concrete beloftes voor de kandidaat. ICT Group is een goede werkgever met veel aandacht voor de wensen, behoeften en ontwikkeling van haar medewerkers. De primaire en secundaire voorwaarden zijn goed en passend omschreven. Maar we willen nog beter uitdragen wat ons zo uniek maakt om te werken. Een sollicitant vatte het laatst treffend samen: “Het is alsof je in een snoepwinkel werkt”. Een vervolgstap is ook om te kijken naar de influencers van de doelgroep. Er is grote belangstelling in de markt voor de content die we genereren. Maar ik kan me voorstellen dat we de partner van een professional beter kunnen triggeren door te laten zien dat we een werkgever zijn die zorgt dat werk en privé goed in balans zijn.’

> Is er iets wat je geleerd hebt dat je verrast heeft?

“Het DoelgroepenDashboard geeft meer een bevestiging en onderbouwing met data dan dat het een complete verrassing oplevert. Het geeft een goed beeld van de markt en daarmee vertrouwen. We zijn ook niet op zoek naar verklaringen, maar zoeken juist de scherpte op, met ambitieuze doelstellingen. En daar helpt dit dashboard zeker bij.”

In het webinar vertelt Oudheusden nog veel meer over hoe ICT Group het DoelgroepenDashboard optimaal gebruikt in de strijd om het schaarse IT-talent. Tegelijk kun je simpele tips leren om te werken met data en een onderscheid te maken in een voortdurend veranderende arbeidsmarkt. Schrijf je hier in.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.