Hoe integreer je ChatGPT succesvol in je wervingsstrategie?

Op 29 maart organiseert Werf& in Breukelen het seminar ‘Hoe ChatGPT de spelregels verandert’. Geert-Jan Waasdorp nam alvast een voorschot op wat ons als recruiter allemaal te wachten staat dankzij ChatGPT.

Peter Boerman Op 16 maart 2023
Gem. leestijd 5 min 945x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe integreer je ChatGPT succesvol in je wervingsstrategie?

Als er iets is dat de laatste maanden de gemoederen heeft beziggehouden de laatste tijd dan is het wel ChatGPT, de chatbot die met behulp van artificiële intelligentie vrijwel direct vragen van gebruikers beantwoordt en vrijwel de hele wereld op zijn kop lijkt te hebben gezet.

De enthousiastelingen spreken van niets minder dan een wereldsensatie.

De enthousiastelingen spreken als het over de nieuwe mogelijkheden gaat die de chatbot biedt namelijk van niets minder dan een wereldsensatie als ze het hebben over wat er allemaal niet mogelijk is met ChatGPT.

Niet altijd even betrouwbaar

Toch is er ook kritiek op ChatGPT. Zo is de chatbot niet altijd even betrouwbaar en geeft hij soms onnauwkeurige resultaten. Ook is niet helemaal duidelijk op welke bronnen ChatGPT zich precies baseert en is het dus onduidelijk waar de chatbot de informatie vandaan haalt als hij vragen van gebruikers beantwoordt. ChatGPT zegt zelf geen toegang te hebben tot internet of andere bronnen van informatie en zegt zijn antwoorden enkel en alleen te baseren op zijn eigen interne database. Een andere beperking is dat ChatGPT (nog) geen rekening met de gebeurtenissen van na 2021.

ChatGPT zegt zelf geen toegang te hebben tot internet.

Tot nu toe lijken de enthousiastelingen het voorlopig te winnen van de critici, ondanks de beperkingen van de chatbot. Ter illustratie: ChatGPT had binnen 2 maanden tijd 100 miljoen gebruikers en daarmee is het de snelst groeiende tool ooit geïntroduceerd.

Naar betaalde versie

Ook Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) behoort zonder meer tot de categorie enthousiastelingen. Hij vindt dat je de nieuwe technologie van ChatGPT juist moet omarmen en is aan het kijken hoe je als recruiter ChatGPT op een succesvolle manier kunt gaan integreren in je wervingsstrategie. Daarom is hij zelfs overgestapt naar de betaalde versie van de chatbot die meer mogelijkheden biedt dan de niet-betaalde versie.


Waasdorp geeft toe dat de huidige versie – ook de betaalde – van ChatGPT (versie 3) nog verre van perfect is en dat dit nog maar het prototype is, maar hij vraagt zich wel hardop af hoe versie 7 er straks uit gaat zien en wat die allemaal kan.

In het Hongaars, net zo makkelijk

Ook is hij er heilig van overtuigd dat steeds meer recruiters ChatGPT zullen gaan gebruiken als integraal onderdeel van hun wervingsstrategie en dat het gebruik van de chatbot een volgende stap wordt in de automatisering van de arbeidsmarkt. Ook denkt Waasdorp dat ChatGPT werkgevers veel kansen biedt op het gebied van employer branding.

Sterker nog: hij durft te stellen dat internationale recruitment nooit meer hetzelfde gaat zijn dankzij ChatGPT. Tijdens een presentatie voor de Webinar Week, begin februari georganiseerd door ZiPconomy en Werf&, nam hij de proef op de som en vroeg ChatGPT om een vacaturetekst in het Hongaars te schrijven. Dat vormde op zich geen enkel probleem, maar toen eerst gevraagd werd om de belangrijkste vacatureboards in Hongarije te noemen, ging de chatbot nat. De eerste klopte nog wel, maar voor de rest kwam ChatGPT aan met vacaturesites die niet bestonden of nooit hebben bestaan.

Waasdorp denkt dat de resultaten beter gaan worden als de volgende versies van ChatGPT gaan werken met real-time data.

Conclusie van Waasdorp: ‘Heel veel output van ChatGPT is nog niet geweldig.’ En ook belangrijk – zoals eerder gezegd: ‘Er is geen enkele bronvermelding.’ Toch noemt hij de eerste resultaten wel bemoedigend en hij vermeldde erbij dat we nog maar aan het begin staan. Waasdorp denkt dat de resultaten van de chatbot beter gaan worden naar gelang de volgende versies van ChatGPT gaan werken met real-time data en met nog meer unieke en getrainde data. En dat het dan echt interessant kan worden, stelt hij.

Datapunten

Terug naar het recruitmentvraagstuk. Stel dat je bijvoorbeeld een cv, vacaturetekst of een sollicitatie als uitgangspunt neemt en daar ChatGPT op loslaat. En daar verschillende vragen over stelt, dan krijg je een situatie waarin ChatGPT vliegensvlug met allemaal antwoorden komt. Alleen zijn dat allemaal min of meer geautomatiseerde antwoorden. Die kun je met ChatGPT veel sneller genereren dan als je het zelf doet/moet schrijven. En dan ontstaat er een interessante situatie.

Vacatureteksten kun je met ChatGPT veel sneller genereren dan als je het zelf moet schrijven.

Je zou door het gebruik van bepaalde datapunten ChatGPT namelijk talloze vacatureteksten kunnen laten schrijven. Dat kun je volgens Waasdorp doen door bijvoorbeeld als recruiter een ChatGPT-prompt voor vacatures op te stellen. De vacatureteksten die daar dan vervolgens uitrollen zijn omdat je ze hebt laten automatiseren al voor een groot deel/grotendeels bruikbaar.

Unieke kenmerken toevoegen

Vrijwel het enige wat je daarna als recruiter nog hoeft te doen is unieke data eraan toevoegen zodat het alsnog een op maat gesneden vacaturetekst wordt. Dat kun je doen door bijvoorbeeld unieke kenmerken aan de vacature toe te voegen over de organisatie waarvoor je aan het werven bent, aldus Waasdorp. En zo zijn er nog talloze andere unieke kenmerken/data te bedenken.

Vraagje: hoe zit het eigenlijk met de salarissen die mijn concurrent betaalt?

Ook als je kijkt naar employer branding zijn er volgens Waasdorp tal van mogelijkheden om ChatGPT te gebruiken als recruiter of werkgever. Enkel en alleen al door aan ChatGPT bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen over de concurrentie. Dat kun je doen door ChatGPT de vraag te stellen welke arbeidsvoorwaarden ze hanteren. Of: wat voor initiatieven onderneemt je concurrent richting vrouwelijk leiderschap? En hoe zit het eigenlijk met de salarissen die mijn concurrent betaalt voor mensen op bepaalde posities binnen de/hun organisatie?

Betrouwbaarheid

Waasdorp is wel van mening dat als je ChatGPT gebruikt of gaat gebruiken je wel altijd je vraagstelling scherp moet hebben. Heb je dat niet, dan is kans levensgroot dat de cahtbot dingen zelf gaat verzinnen of met niet betrouwbare of onnauwkeurige resultaten komt. Als je bijvoorbeeld ChatGPT ook vraagt om met een zogenoemde hunt-lijst te komen met van 10 mensen in een vergelijkbare functie dan is de kans groot dat de tool met een lijst komt van mensen die niet bestaan.

‘Als je ChatGPT gebruikt of gaat gebruiken, moet je wel altijd je vraagstelling scherp hebben.’

Beter is het al om ChatGPT te vragen om op zoek te gaan naar een lijst met mensen in een vergelijkbare functie die over een LinkedIn-profiel beschikken, aldus Waasdorp. Daardoor neemt de betrouwbaarheid van de lijst met kandidaten die jij op dat moment zoekt alweer toe (alleen is wel de vraag of ChatGPT alle mensen die op LinkedIn stonden tot 2021 wel gecategoriseerd heeft en dat het ook goed mogelijk is dat ze inmiddels alweer een andere functie hebben en elders werken).

Skills & matching op zijn kop

Verder denkt Waasdorp dat de wereld van skills & matching compleet op zijn kop wordt gezet als je ChatGPT effectief gaat inzetten en ook daarvoor op basis van eerder door jou gestelde vragen aan de chatbot er een prompt voor gaat opstellen. Dat gaat denkt Waasdorp een enorme impact hebben op de interne mobiliteit van werknemers binnen bedrijven.

ChatGPT kan ook een enorme impact hebben op de interne mobiliteit van werknemers.

Al met al is hij wel positief over wat er allemaal mogelijk is én wordt voor recruiters met de ondersteuning/hulp van ChatGPT. Maar tegelijkertijd is de Intelligence Grup-directeur wel nuchter en waarschuwt hij recruiters ook omdat de tool in de toekomst waarschijnlijk beter in staat is om beter te recruiten, beter te sourcen, beter te interviewen en een beter loopbaanadvies te geven dan de gemiddelde recruitmentprofessional. En dus zullen recruiters goed moeten blijven nadenken over waar hun toegevoegde waarde dan nog wél zit.

Meer weten?

Meer weten over hoe ChatGPT werkt en hoe het op het punt staat de wereld van recruitment te veranderen? Op woensdag 29 maart organiseren Intelligence Group en Werf& in Breukelen het seminar De toekomst van recruitment: ‘Hoe ChatGPT de spelregels verandert’. Mis het niet!

Inschrijven

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners