Gem. leestijd 4 min  133x gelezen

Hoe LinkedIn en Indeed de Europese jobboard-markt domineren (maar niet overal…)

Wat zijn de meest gebruikte jobboards van Europa? LinkedIn en Indeed maken samen bijna overal de dienst uit. Maar niet in alle landen zijn de twee even populair…

Hoe LinkedIn en Indeed de Europese jobboard-markt domineren (maar niet overal…)

De cijfers van Indeed en LinkedIn zijn simpelweg indrukwekkend. Wereldwijd domineren Indeed en LinkedIn de belangrijkste marktplaatsen van vacatures. Maar liefst 49,8% van de omzet en meer dan 90% van de winst die alle vacatures in de wereld maken, wordt verdeeld door LinkedIn en Indeed, waarbij de eerste net iets meer omzet neemt dan Indeed.

De actieve baanzoekers in Europa noemen Indeed net iets vaker dan LinkedIn.

Qua marktaandeel en marktdominantie is de situatie in Europa niet veel anders, zeker als het gaat om voorkeur onder de Europese beroepsbevolking, blijkt uit onderzoek door Intelligence Group. Terwijl er in heel Europa naar schatting zo’n 13.200 vacaturesites actief zijn, geniet onder 44% van de (actief baanzoekende) Europese beroepsbevolking of Indeed of LinkedIn de voorkeur. LinkedIn wordt door iets meer dan 1 op de 5 personen uit de Europese beroepsbevolking open (dus niet geholpen) genoemd, terwijl Indeed daar net iets bij achter blijft. De actieve baanzoekers in Europa noemen daarentegen Indeed weer net iets vaker; 1 op de 4, waarbij LinkedIn volgt met 23%. Voor dit onderzoek zijn de laatste 2 jaar in totaal 212.812 personen ondervraagd.

Waar zijn LinkedIn en/of Indeed marktleider?

Waar in Europa LinkedIn en/of Indeed marktleider zijn? Misschien zou een toepasselijkere vraag zijn waar LinkedIn of Indeed géén marktleider zijn. Onder actieve baanzoekers in Europa is Indeed in elk geval in 5 landen de nummer 1, te weten: België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Ierland. LinkedIn is op zijn beurt in 6 landen de nummer 1: Nederland, Italië, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Griekenland.  In 6 landen hebben ze positie 1 of 2 in handen, met een gecombineerd marktaandeel in deze landen tussen de 59 en 72%., te weten Italië (72%), Engeland (68%), Nederland (62%), Noorwegen (62%), Ierland (61%) en Frankrijk (59%).

Indeed LinkedIn marktaandeel %
BB Actief BB Actief BB Actief
IT 2 2 1 1 74% 72%
GB 1 1 2 2 69% 68%
NL 2 2 1 1 61% 62%
NO 2 2 1 1 67% 62%
IE 1 1 2 2 57% 61%
FR 2 1 1 2 56% 59%
SE 3 3 1 1 54% 56%
AT 7 7 3 2 45% 51%
BE 3 1 2 2 43% 45%
GR 3 3 1 1 41% 42%
DE 1 1 3 3 42% 41%
CH 4 3 1 1 38% 39%
ES 3 3 2 2 38% 35%
LV 10 10 1 2 29% 31%
PT 3 7 1 4 46% 29%
HU 3 3 2 2 21% 24%
DK 5 6 2 2 30% 24%
FI 9 8 2 2 24% 22%
HR 10 11 3 3 18% 18%
SI 8 8 3 3 18% 16%
PL 5 6 3 3 17% 14%
LT 10 4 4 15% 14%
RO 4 6 3 3 14% 12%
BG 11 13 3 3 10% 12%
CZ 7 8 3 4 13% 11%
EE 6 12 3 3 13% 8%
SK 12 10 4 10 9% 6%

Het marktaandeel is uitgerekend als percentage van alle (open) genoemde jobboards in een land. Er zijn ook landen in Europa waar Indeed en LinkedIn geen of nauwelijks een rol van betekenis spelen, zoals Slowakije, Estland, Tsjechië, Bulgarije, Roemenië, Litouwen en Polen.

In de landen waar Indeed marktleider is, helpt Google ze extra in het zadel, zoals uit analyse van Jonathan Turpin al bleek. Opvallend is dat alleen in Italië dit niet het geval was, maar daar is LinkedIn dan ook marktleider en Indeed pas de nummer 2. Dat zou een verklaring kunnen zijn, al is er over het vacature-SEO effect van Google op Linkedin veel minder bekend, mede omdat LinkedIn zelf haar X-ray heeft uitgezet en daardoor veel minder informatie goed vindbaar is voor Google.

Top-20 van Europese jobboards

Eigenlijk kun je stellen dat er maar een handjevol vacaturesites is dat na LinkedIn en Indeed nog enigszins een ‘footprint’ heeft in meerdere Europese landen. Zij staan dan ook op plekken 3 tot en met 5 van de lijst van 20 grootste Europese jobboards.

Europese beroepsbevolking Actief baanzoekende Europese beroepsbevolking
LinkedIn.com 21% 23%
Indeed.com 19% 25%
infojobs.net 5% 9%
Stepstone 4% 4%
Monster 3% 3%

Regionaal sterk zijn Infojobs (met name in Spanje en Italië) en StepStone (in met name Duitsland/de DACH regio). Maar ook zij zijn veelal op hun lokale markt al verslagen door LinkedIn en/of Indeed. Van een echte Europese footprint is bij deze jobboards dan ook geen sprake, net zo min als bij Monster op plek 5. Nog slechts 3% van de actieve Europese baanzoekers noemt Monster (open).

Eigenlijk is de belangrijkste boodschap dat er naast LinkedIn en Indeed geen echte serieuze speler meer is.

Het verschil met de top-4 is groot en na de fusie met CareerBuilder zijn de verwachtingen ook niet meer echt hooggespannen in Europa. Monster komt nog terug in het rijtje omdat er én géén andere Europese alternatieven zijn én ze nog steeds een sterke naamsbekendheid hebben. Maar eigenlijk is de belangrijkste boodschap dat er naast LinkedIn en Indeed geen echte serieuze speler (meer) is. Buiten de top-5 zijn het namelijk vooral nationale marktplaatsen die de top-20 completeren. Uitzonderingen daarbij zijn nog enigszins Xing (de Duitse equivalent van LinkedIn), totaljobs, en Jooble.com, een wereldwijde concurrent van Indeed.

Bron: Intelligence Group 2025

De stelling uit het eerdere artikel Wie gaat Linkedin en Indeed nog verslaan? lijkt daarom ook wel gerechtvaardigd. Dat voor hen het ‘gevaar’ gaat komen uit de bestaande jobboards in Europa? De kans daarop lijkt nagenoeg nihil. Het zullen eerder nieuwkomers zijn gedreven door A.I., platforms of ‘dark horses’ die Linkedin en Indeed naar de troon moeten gaan steken. We houden het in de gaten!

Lees ook

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai

Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners