Hoe Achmea via podcast op zoek gaat naar nieuw perspectief (én nieuwe medewerkers)

De podcast heeft als campagnemiddel blijkbaar nog weinig aan kracht ingeboet. Nu is het Achmea die het kanaal inzet, met de net gestarte en professioneel gemaakte podcast 180 Graden. Wat is de rationale daarachter?

Peter Boerman Op 17 januari 2024
Gem. leestijd 3 min 131x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Achmea via podcast op zoek gaat naar nieuw perspectief (én nieuwe medewerkers)

De podcast is al een paar jaar een geliefd en veel ingezet middel in arbeidsmarktcommunicatie. De AIVD boekte er grote successen mee, net als De Nederlandsche Bank met zijn DNB Talks, en ook de Rijksoverheid wist vorig jaar de aandacht ermee op zich gericht. Om maar een paar bekende voorbeelden te noemen. Verzekeraar Achmea hoopt zich binnenkort in dat rijtje best practices te voegen, met de lancering van de podcast 180 Graden.

De podcast, geproduceerd door Mediahuis NRC en audio agency Airborne, heeft als doel om potentiële werknemers te laten zien dat het bedrijf maatschappelijk betrokken is, ‘met als indirecte boodschap dat je er betekenisvol werk kunt doen’, legt Teamlead Recruitment Sophie Grandia uit. ‘Een eigen podcast ontwikkelen was voor ons een logische stap. We experimenteren al een tijdje met podcast-advertising en op basis van brand- en crossmedia-onderzoek zien we hierin significante effecten.’

‘Een eigen podcast ontwikkelen was voor ons een logische stap.’

Vandaar dus de stap om er nu ook zélf eentje op te zetten. ‘Met deze podcast laten we zien dat Achmea nadenkt over maatschappelijke vraagstukken’, vertelt ze. ‘We roepen tegelijk de doelgroep op om daar een bijdrage aan te komen leveren en echt ergens voor te gaan.’

‘Alles in beweging’

Van gevoelens van eenzaamheid tot geluidsoverlast en klimaatverandering: het lijkt ‘alsof echt alles in beweging is’, begint de trailer van de podcast. ‘En al die veranderingen roepen veel vragen op.’ Vragen die in de podcast behandeld worden door host Sharid Alles (foto onder). Dat belooft: een ‘nieuw perspectief op maatschappelijke uitdagingen van vandaag’, en ‘een zoektocht die leidt naar onverwachte plekken en originele denkers.’

Op maandag 15 januari 2024 gaat ‘180 Graden’ in première. Deze podcast wordt uitgebracht door Achmea en is geproduceerd door Mediahuis NRC en audio agency Airborne. Het doel van Achmea is om potentiële werknemers te laten zien dat het bedrijf maatschappelijk betrokken is, met als indirecte boodschap dat je er betekenisvol werk kunt doen.

In elke aflevering van de podcast wordt een nieuw perspectief gezocht op één specifiek maatschappelijk vraagstuk. Zo loopt Sharid Alles mee met een demonstratie van Extinction Rebellion en vraagt ze zich af waar de verantwoordelijkheid ligt voor een duurzame samenleving: bij het individu of bij de overheid? In een andere aflevering onderzoekt ze welke rol social media spelen bij eenzaamheid onder jongeren.

Nieuw werkgeversmerk

De insteek van de podcast sluit nauw aan bij de nieuwe positionering van het werkgeversmerk Achmea, die later dit jaar het licht zal zien, aldus Sophie Grandia. Maar daarover later dus meer.

‘De podcast draait niet om het bedrijf zelf, maar om de inhoudelijke zoektocht.’

In elk geval laat de verzekeraar wel ermee zien dat het bereid is voorbij de muren van het eigen bedrijf te kijken, zegt bijvoorbeeld Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne (die eerder onder meer ook tekende voor de Goed geregeld werk-podcast van Randstad). ‘Met deze podcast, met veel aandacht voor de inhoud en vorm, toont Achmea aan dat ze echt begaan is met de Nederlandse samenleving, want de podcast draait niet om het bedrijf zelf, maar om de inhoudelijke zoektocht.’

Het eerste seizoen van 180 Graden bestaat uit zes afleveringen, die in januari en februari 2024 wekelijks verschijnen. De podcast is te beluisteren via de NRC Audio-app, en alle andere reguliere podcastplatformen (zoals Spotify).

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners