Gem. leestijd 4 min  40x gelezen

Hoe PostNL dankzij data zijn doelgroepen steeds beter weet te vinden

Met bijna 5.000 vervulde vacatures per jaar is PostNL een belangrijke speler op de arbeidsmarkt. Aan de hand van data weet het bedrijf ook steeds beter de juiste doelgroepen te vinden en te benaderen. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Hoe PostNL dankzij data zijn doelgroepen steeds beter weet te vinden

Met meer dan 32.000 medewerkers behoort PostNL tot de grootste werkgevers van Nederland. Maar hoewel het bedrijf vorig jaar in totaal maar liefst zo’n 4.900 vacatures wist te vervullen, bleven er aan het einde van het jaar toch nog zo’n 750 vacatures onvervuld. Een stuk minder dan de 1.000 functies die in januari dat jaar nog openstonden, maar toch: het werd hierdoor wel steeds moeilijker de bezorgkwaliteit te waarborgen, terwijl de werkdruk opliep. Dit jaar is daarom het doel zelfs op niet meer dan 500 bezorgers-vacatures gesteld. Naast natuurlijk ook nog tal van andere vacatures, van sorteercentra en pakketbezorging tot IT en finance.

Aan het eind van vorig jaar telde PostNL nog zo’n 750 vacatures.

Remy Voois

Aan Remy Voois als Manager Corporate Recruitment om dat proces in goede banen te leiden. Dat gebeurt op allerlei manieren: van de digitale A.I.-recruiter Charlie (die zorgt voor 90% tevreden kandidaten en zelfs nog een Recruitment Tech Award 2024 won), tot de bekende Blijf jezelf, word bezorger-campagne. Ook zijn er allerlei regionale proeven die medewerkers aanmoedigen om naast hun huidige taken ook post te gaan bezorgen. En zijn er bovendien ‘gerichtere en specifiekere initiatieven, waarbij datamodellen en nieuwe inzichten worden gebruikt om de effectiviteit ervan te verbeteren’, aldus het jaarverslag.

Wat als-ie wegvalt?

Voor die data vertrouwt Voois bijvoorbeeld op Giant, dat voor hem niet alleen een operationeel, maar ook een duidelijk strategisch hulpmiddel is. ‘Het helpt om datagedreven keuzes te maken bij vacature-intakes én om scenario’s op te stellen voor toekomstige schaarste op sleutelposities’, vertelt hij. ‘We gebruiken Giant bijvoorbeeld niet alleen om vacatures beter uit te zetten, maar ook om de organisatie te laten zien: wat gebeurt er als deze persoon morgen wegvalt? Hoe moeilijk is het om dit talent opnieuw te vinden?’

Met bijna 5.000 vervulde vacatures per jaar is PostNL een belangrijke speler op de arbeidsmarkt. Aan de hand van data weet het bedrijf ook steeds beter de juiste doelgroepen te vinden en te benaderen. Wat komt daar allemaal bij kijken? 

‘Giant geeft ons de onderbouwing om strategische keuzes te kunnen maken.’

Bij PostNL is Giant echter geen losstaande tool, maar onderdeel van een bredere professionaliseringsslag binnen recruitment. Van directie-overleggen over talentmanagement tot het optimaliseren van vacature-intakes. Zo maakt PostNL zijn recruitment toekomstbestendig én wendbaar, aldus Voois. ‘Als je met data kunt laten zien dat bijvoorbeeld een profiel in Groningen of Amsterdam bijna niet voorkomt, is dat veel overtuigender dan zeggen: ‘Dat gevoel heb ik erbij’. Giant geeft ons die onderbouwing en de verbinding tussen schaarstedata en interne functieprofielen, zodat we op basis daarvan strategische keuzes kunnen maken.’

Talentpijplijnen

Naast het verminderen van vacatures richt PostNL zich op het creëren van een flexibeler arbeidsmodel om diverse doelgroepen beter aan te trekken, te bereiken en te behouden. Met behulp van nieuw onderzoek en inzichten zijn bijvoorbeeld 4 cruciale doelgroepen geïdentificeerd. Een gedetailleerde analyse wordt uitgevoerd van hun behoeften, met behulp van customer journey mapping om beleid, procedures en processen – inclusief contractopties, training en implementatie – af te stemmen op hun voorkeuren. Zo wil het postbedrijf bepaalde verbeterpunten in het proces identificeren.

‘Onze recruiters hebben baat bij actuele arbeidsmarktdata voor hun vacature-intakes met hiring managers.’

‘Welke functies zijn nu al schaars, en welke worden dat straks? Hoe kwetsbaar zijn we als iemand op een sleutelpositie vertrekt? Deze inzichten zijn essentieel om risico’s te managen en tijdig te anticiperen met talentpijplijnen of interne mobiliteit. De recruiters van PostNL hebben baat bij actuele arbeidsmarktdata om goede vacature-intakes met hiring managers te voeren – en verwachtingen waar nodig te managen of bij te stellen. Hoe haalbaar is het een vacature op een specifieke plek in te vullen? Zijn de eisen van de hiring manager wel realistisch, gezien de arbeidsmarkt? En welke regio biedt de meeste kans op geschikte kandidaten?’

‘Strategische kaart’

Zulke data helpen PostNL goed omgaan met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, aldus Voois. ‘Het personeelstekort blijft een structureel probleem dat de hele economie treft en uitdagingen blijft opleveren’, staat erover te lezen in het jaarverslag. ‘Tot 2023 was de meest merkbare impact een tekort aan postbezorgers, maar afgelopen jaar zijn ook personeelstekorten zichtbaar geworden in onze sorteercentra. Deze tekorten zijn in bepaalde regio’s bijzonder ernstig vanwege economische factoren, waardoor het werven van postmedewerkers steeds moeilijker wordt en de bezorguitdagingen in die gebieden toenemen.’

‘Met doelgroepdata maak je recruitment minder afhankelijk van de onderbuik.’

Maar dankzij de inzet van Giant heeft PostNL nu bijvoorbeeld wel meer inzicht in kwetsbare posities, en zelfs een heuse ‘strategische kaart’ van functies met een hoge vervangingsmoeilijkheid – waarmee HR en management risico’s beter kunnen inschatten en proactief plannen’, legt Voois uit. De data zorgen volgens hem ook realistischere vacatures, snellere procedures en een betere time-to-hire, naast een regionaal aanpasbare wervingsaanpak. ‘Giant helpt ons om beter onderbouwde keuzes te maken. Je maakt recruitment daarmee minder afhankelijk van de onderbuik en meer gebaseerd op feiten’, stelt hij.

@lieke.schreuder Come to work with me! Meer van deze vlogjes? Let me knowww! @PostNL #postnl #werkenbijpostnl #pakketjes #pakketten #bezorgen #bezorger #bezorgster #bestellen #pakketbezorger #werken #work #fyp ♬ Manifestation – Perfect, so dystopian

Lees ook: 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners