Hoe Rituals zelfs van elke afgewezen sollicitant een ambassadeur wil maken

Peter Boerman Op 11 mei 2017 Gem. leestijd 4 min4094x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Rituals zelfs van elke afgewezen sollicitant een ambassadeur wil maken

Rituals probeert niet alleen van elke medewerker, maar zelfs van elke sollicitant een merkambassadeur te maken. Zelfs als die wordt afgewezen. Hoe doen ze dat?

Rituals is een organisatie met een mooi verhaal. Het verrijken van de kleine dingen in het leven met een vleugje luxe. Dat doe je met de producten van Rituals, allemaal gemaakt met passie en inspiratie uit de gebruiken van Oosterse tradities. Binnenkort gaat de internationale on-brand Rituals jobs-site live. Irene Vernie neemt ons tijdens Werf& Live alvast mee op Recruitment Ritual tour. En die begint bij het DNA van Rituals.

Living the brand

On-brand content, een jobs-site die Rituals uitstraalt en tekst en beeld die ‘het gevoel’ van het cosmeticamerk overbrengt. In alles wat ze doen, vind je het Rituals DNA terug. Dit DNA bestaat uit de Rituals filosofie en de bedrijfswaarden. Genieten van de kleine dingen en het bewust beleven van kleine alledaagse routines.

When was the last time you stopped to really notice the world around you?

Zes bedrijfswaarden

Zes bedrijfswaarden – values – beschrijven waar Rituals voor staat. Vernie noemt het Living the brand: de Rituals-recruitment is volledig in lijn met de bedrijfswaarden.

“You are the change you wish to see in the world”

  • Meaningful
  • Authentic
  • Inner & outer beauty
  • Accessible
  • Innovative
  • Best in class

De waarde ‘Inner & outer beauty’ vertaalt zich bijvoorbeeld in Rituals-shopmedewerkers met verzorgd haar en perfect gelakte nagels, zegt ze. Rituals hecht waarde aan hoe mensen of dingen eruit zien. Dat kan ook een goed verzorgde presentatie zijn, zoals Irene die vandaag laat zien.

Weinig hiërarchie

Ook is de organisatie toegankelijk, er is weinig hiërarchie merkbaar – Rituals staat voor ‘Accessible’. Verder worden kleine innovaties gewaardeerd en streven ze ‘Best in class‘ te zijn. Dit geldt voor de mensen die ze aan willen nemen en voor de manier waarop ze klanten behandelen.

rituals endouble

Visie op recruitment

Heel terecht geeft Irene aan dat elke sollicitant of klant een mogelijke ambassadeur voor het merk is. Rituals’ visie op recruitment is dan ook:

“We treat our applicants as our best customer; every applicant is an ambassador for the brand.”

De missie hierbij is om de sollicitanten als ambassadeurs te behouden en van betekenis of waarde zijn in hun levens. Het ultieme doel is om de juiste mensen binnen te krijgen. En dat is dan weer de taak van de recruiters.

RPO-aanpak met in-house recruiters

Rituals heeft gekozen voor een RPO-aanpak met een groep on brand in-house recruiters. Zij beïnvloeden het complete proces en zorgen altijd voor een naadloze aansluiting op de Rituals-values. Mocht een recruiter de draad even kwijt zijn tijdens een interview, heeft hij altijd nog de survival guide bij de hand.

rituals

Hoe Rituals sollicitanten behandelt

Het geluk vinden in kleine dingen komt ook terug in de manier waarop Rituals met haar kandidaten omgaat. Een klein gebaar kan soms een heel groot gebaar voor een ander zijn en positief uitpakken.

Dit kun je verwachten van de Recruitment Ritual:

  • Persoonlijk antwoord voor alle kandidaten

Misschien een open deur maar toch is dit niet altijd het geval. Rituals’ gedachtegang: een boze/teleurgestelde kandidaat is een gemiste saleskans.

  • Een bedank-kaartje met sample gaat naar het huisadres

Hierbij is een positieve beleving van de sample weer een mogelijkheid tot meer verkoop.

  • Twee kleine cadeautjes voor elke sollicitant

Rituals laat je hierbij meteen The power of giving ervaren want er wordt je gevraagd 1 cadeautje weg te geven.

  • Alle interviews zijn de moeite waard

On-brand Rituals jobs-site

De internationale site die binnenkort live gaat, moet voor de sollicitant aanvoelen als een warm bad. Wat kunnen we verwachten?

  • Complete on-brand Rituals jobs-site
  • Merkwaarden voldoen aan de bedrijfswaarden
  • Transparant inzicht in wie Rituals als werkgever is

Rituals in cijfers

Per week opent Rituals 2 à 3 nieuwe winkels en jaarlijks realiseren ze een groei van 30%. Deze cijfers liegen er niet om:

  • 35.000 sollicitanten wereldwijd
  • 5.000 gesprekken
  • 10/40% turnover offices/instore
  • Groei: 30% – gemiddeld 120 extra winkels per jaar

So…

Irene geeft het in het begin van haar presentatie al aan. Ze verwacht een zekere energy flow tijdens haar keynote en weet dat we na de lunch in een dip belanden. Op het moment dat ze echter bij haar ‘So…’ aankomt, weet je dat dit de samenvatting van haar verhaal is.

De learning die Irene ons vandaag meegeeft is dat een goed merk met authentieke kernwaarden geen reclame nodig heeft. Met internal branding gebruik je de merkwaarden om medewerkers te sturen en enthousiast te krijgen. Zo creëer je een sterk merk dat zichzelf verkoopt. Enthousiaste mensen worden ambassadeurs van je brand.

‘Met internal branding heb je geen reclame meer nodig’

Bedankt Rituals, voor deze Recruitment Ritual tour!

Dit blog is geschreven door Eline Nederstigt, contentspecialist bij Endouble

Lees ook:

 

 

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.