Hoe technologie ons gaat helpen de kandidaat meer liefde te geven

Werf& gastredacteur Op 26 november 2018 Gem. leestijd 4 min475x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe technologie ons gaat helpen de kandidaat meer liefde te geven

Hoe ziet de toekomst van de recruiter eruit? Als we de sprekers op het Recruitment Tech Event 2018 mogen geloven gaat de technologie ons helpen steeds meer liefde voor de kandidaat te ontwikkelen.

Na een spectaculaire opening van het Recruitment Tech event 2018 in De Fabrique in Utrecht ben ik vol verwachting: wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van recruitment? En vooral: welke rol gaat de recruiter hierin spelen? Daar zit natuurlijk ook enig eigenbelang bij. Want: welke invloed hebben de nieuwste ontwikkelingen op mijn rol als recruiter? Moet ik me zelfs gaan omscholen? Of kunnen we ons als recruiters nog steeds nuttig maken in de toekomst?

Eén conclusie: recruitment is nog lang niet dood

Om antwoorden op die vragen te vinden, volgde ik 3 breakoutsessies op het evenement. En uit al die sessies werd mij in elk geval één ding opvallend duidelijk: recruitment is nog lang niet dood. En de rol van recruiter wordt in de toekomst niet slechts beperkt tot het verzamelen van data. Want: recruitment gaat over mensen. Nu, en in de toekomst ook nog. Gelukkig maar.

Koos Wurzer (Danone): ‘Word zo persoonlijk mogelijk’

Koos van Danone vertelde ons ’s ochtends hoe hij meer uniformiteit in het recruitmentproces van Danone heeft aangebracht. Door data over de candidate experience te verzamelen kan het bedrijf nu betere content creëren, zegt hij. Per land wordt de kandidaat nu benaderd met een persoonlijke video om Danone bij de potentiële nieuwe collega onder de aandacht te brengen. Zijn advies: besef altijd goed welke doelgroep je wilt bereiken en hóe je die kandidaat wilt bereiken. Hoe wil je overkomen? Stuur vervolgens bij waar nodig door continu data te verzamelen en toe te passen.

Paul Wilkens (RecruitNow): ‘Overtuig die kandidaten nú!’

Paul trekt in zijn presentatie vervolgens een parallel tussen onder meer Amazon en recruitment. Recruitment is vandaag de dag vooral: investeren in de juiste zaken, vertelt hij. Zorg bijvoorbeeld ervoor dat je website mobiel goed werkt, maar wees er ook zeker van dat je proces op orde is. Momenteel haken nog veel kandidaten af om zaken die niet kloppen in het proces, en dan voornamelijk: een te traag proces.

veel kandidaten haken nu nog af om zaken die niet kloppen in het proces, en dan vooral: een te traag proces

Maar er is ook vaak sprake van een inefficiënte opvolging van kandidaten, weinig zicht in kpi’s en onbenutte kansen. Digitale transformatie is dus essentieel, zegt hij. Dan kun je immers je klanten fundamenteel beter bedienen en kun je efficiënter werken. Welke invloed heeft dit op recruitment? De recruiter is dan in control, de kandidaat en klant staan centraal en het bedrijfsmodel aanpassen levert efficiëntie op. Het is de kunst om in deze digitale transformatie te ontdekken hoe je mensen kunt raken op basis van relevantie. Want pas dan raak je de kandidaat écht.

Martijn Smit (HROffice): ‘Spread the love als een ware cupido

Dan over naar Martijn Smit, die tijdens zijn breakout op ludieke wijze zijn kijk op recruitment deelt. Hij heeft ook nog een wijze les: “Geef liefde aan je kandidaten, opdrachtgevers en alle anderen.” Oftewel: behandel ze zoals jezelf ook behandeld wilt worden. Wees onderscheidend, maar vertel ze wel de waarheid. Ga het gesprek aan met de kandidaat achter het cv en stop met standaard afwijzingen. Ook hier het advies om alles wat je doet met aandacht te verzorgen. Dan is het vak van de recruiter volgens hem nog lang niet ten einde. “Spread the love als ware je een cupido.”

Deborah Nas: ‘Geef de controle niet volledig uit handen’

Een mooi, samenvattend verhaal, dat misschien nog wel het best antwoord gaf op de vraag hoe we technologie in recruitment moeten zien, was er aan het einde van de dag van Deborah Nas. Zij vertelde hoe technologie ons werk gaat veranderen. De recruiter moet volgens haar anders gaan denken. Wees open minded, en ga actief aan de slag met de nieuwste technologieën, was haar advies. Laat artificial intelligence je helpen, maar geef tegelijk de controle niet volledig uit handen. Wees scherp als het om veranderingen gaat en laat ze toe in je werk, maar vergeet ook niet een vleugje menselijkheid toe te voegen. Zo leer je samen te werken met de nieuwste technologieën.

heleen

Dat vat de dag mooi samen

En dat vat de dag mooi samen. Technologieën zijn er niet om het werk van een recruiter over te nemen, zo blijkt uit alle bijdragen, maar wel om de recruiter te ondersteunen. Daarbij moeten we de controle houden en blijft de persoonlijke aandacht voor de kandidaat mensenwerk, zodat we kandidaten de liefde kunnen geven die ze – allemaal – verdienen.

Over de auteur

Liesbeth Burghart werkt bij Strictly People. Ze blogt, net als haar collega Saskia van Dam, regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.