Hoe Textmetrics voor recruiters het onderste uit de A.I.-kan haalt

Dankzij apps heeft je telefoon meer mogelijkheden. Op dezelfde manier biedt Textmetrics recruiters nóg meer met A.I., stelt CEO Marcel Leeman. Al is het volgens hem wel een ontwikkeling die om stringente maatregelen vraagt…

Joost de Ruiter Op 26 juni 2023
Gem. leestijd 4 min 359x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Textmetrics voor recruiters het onderste uit de A.I.-kan haalt

Wie hoort over de belofte van Textmetrics, denkt misschien al snel: ‘Ah, daar hebben we weer zo’n generative A.I.-tool – een soort ChatGPT voor recruiters.’ Marcel Leeman, een van de initiatiefnemers van het product, begrijpt waar die misvatting vandaan komt. Maar zijn software is veel meer dan een LLM – kort voor Large Language Model – voegt hij meteen toe. ‘Ons product is voor generative A.I. wat een app is voor een smartphone.’

Generative A.I. kent grenzen

Om die metafoor uit te leggen, heeft de Textmetrics-CEO een aanloopje nodig. ‘Iedereen heeft het op dit moment over ChatGPT’, begint hij te schetsen. ‘Voor recruiters is dat niet anders – zij zijn iedere week veel tijd kwijt aan het schrijven van vacatureteksten, en als zich dan een robot aandient die die klus van hen kan overnemen, lijkt dat een welkom geschenk.’

‘Je wil natuurlijk niet liegen in je vacaturetekst.’

Maar helaas, zo relativeert hij meteen. ‘Zo simpel liggen de zaken niet. De kwaliteit van de vacaturetekst die een tool als ChatGPT schrijft, is namelijk erg afhankelijk van je prompt – de schrijfopdracht die je geeft. Een verkeerde prompt levert verkeerd resultaat op, en zelfs al is je prompt wel goed, kun je alsnog van een koude kermis thuiskomen. ChatGPT geeft immers altijd resultaat, maar je weet nooit zeker of-ie echt je prompt heeft opgevolgd: dat je om een B1-tekst vraagt, betekent niet per se dat je hem krijgt. En het kan nog erger: veel A.I.-tools hallucineren, dat wil zeggen dat ze onwaarheden verkondigen. Vervelend, want je wil natuurlijk niet liegen in je vacaturetekst.’

Textmetrics rekt grenzen op

Gebruikers van Textmetrics lopen die risico’s niet, weet Leeman – de software die zijn bedrijf biedt is namelijk veel meer dan een generative A.I. Hoe dat zit? Textmetrics schrijft niet alleen vacatureteksten, hij controleert ze ook nog eens zelf. De software gaat bijvoorbeeld na of een nieuw gegenereerde (of reeds bestaande) tekst wel inclusief genoeg is. In andere woorden: voelt iedereen zich aangesproken, of is je huidige boodschap alleen aantrekkelijk voor een specifieke groep?

‘Ons product zorgt ervoor dat een LLM een bétere tekst genereert.’

‘De algoritmes van Textmetrics genereren vacatureteksten aan de hand van een LLM, en controleren ze vervolgens’, verduidelijkt Leeman opnieuw. ‘In andere woorden: ons product zorgt ervoor dat een LLM een betere tekst genereert. Eerlijk is eerlijk: die LLM is niet van ons, het ontwikkelen van zo’n product is alleen mogelijk voor bizar grote partijen met bizar grote budgetten – denk Microsoft. Maar je kunt de LLM wél in onze interface gebruiken, dus als je denkt dat onze software geen teksten genereert, dan doe je ons tekort. Daarom maak ik de vergelijking met apps op een smartphone. Dankzij onze software kun je een al bestaande functie op een manier gebruiken die écht iets toevoegt.’

A.I.-governance als vangnet

Net als dat iedere app-ontwikkelaar nauwgezet de laatste iOS- en Android-updates in de gaten houdt, kijkt Leeman met veel interesse naar wat er in de markt van generative A.I.’s gebeurt. ‘Wat ik op dit moment boeiend vind, is om te zien hoe tools als ChatGPT bij bedrijven binnenkomen’, vertelt hij. ‘Dat verloopt niet via het normale proces, waarin een organisatie tegen een probleem aanloopt, een commissie bij elkaar roept om het op te lossen, en er uiteindelijk een oplossing wordt aangedragen. Nee, generative A.I. doet zijn intrede vanuit de onderkant van organisaties. ‘Gewone’ mensen op kantoor beginnen hun rapporten door ChatGPT te laten schrijven, zonder dat daar ooit over vergaderd is.’

‘Gewone mensen op kantoor beginnen hun rapporten door ChatGPT te laten schrijven, zonder dat daar ooit over vergaderd is.’

Op zich is dat natuurlijk ‘fantastisch’, vervolgt de Textmetrics-CEO. ‘Ik ben ervan overtuigd dat generative A.I. heel veel waarde kan toevoegen. Maar je moet er als bedrijf ook mee oppassen. Je hebt tenslotte geen contract met de leverancier van een LLM, dus als ChatGPT zonder dat je het doorhebt een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering wordt, zijn de gevolgen desastreus als dat platform opeens met jouw intellectuele eigendommen aan de haal gaat, of slecht in het nieuws komt. Zaak dus, om veel te investeren in A.I.-governance. Dat wil zeggen: het gebruik van A.I. van bovenaf opnemen in je processen, en ervoor zorgen dat je een vangnet hebt als een tool opeens niet meer doet wat jij wil.’

Verder lezen?

Benieuwd hoe Textmetrics vacatureteksten beter maakt? Kyrill Poelmans, mede-oprichter van het initiatief, legt het uit in dit artikel.

Meer weten?

Op donderdag 29 juni om 11.00 geeft Marcel Leeman een webinar onder de titel: ‘Nooit meer zelf vacatures schrijven dankzij A.I.’. Daarin gaat hij bijvoorbeeld in op automatische vertalingen, personalisatie van content, slimme chatbots en zelfs het begeleiden van schrijfprocessen door ChatGPT. Hij bespreekt de toekomst van AI tekstgeneratie en alles wat daarbij komt kijken, zoals: is generatieve A.I. veilig? Kost het trainen ervan niet evenveel moeite als het zelf maken van content? Hoe zorgen we dat we de grip op deze soorten A.I. niet verliezen? Schrijf je hier in:

Aanmelden
Deel dit artikel:

Joost de Ruiter

redacteurbij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners