Hoe TikTok ook deze zorginstelling helpt in zijn recruitment

TikTok? Dat is toch voor kinderen? Wat kun je daar als recruiter van een zorginstelling nou mee? Nou, best veel, laat Pamela de Man van ’s Heeren Loo zien. ‘Mensen zeggen intern al: wanneer gaan wij eens samen dansen?’

Peter Boerman Op 21 april 2021 Gem. leestijd 3 min712x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe TikTok ook deze zorginstelling helpt in zijn recruitment

Van TikTok wordt ook in recruitment al een tijdje best veel verwacht. Maar het aantal (geslaagde) voorbeelden is nog schaars. En dat terwijl het zo’n leuk, makkelijk en laagrempelig kanaal kan zijn om iets van je organisatie te laten zien, zegt Pamela de Man, corporate recruiter bij ’s Heeren Loo. Zeker als je het combineert met LinkedIn. ‘Ik merk dat de luchtigheid van TikTok daar juist een verademing kan zijn.’

Op 27 mei is Pamela de Man een van de sprekers tijdens de zesde editie van Werf& Live. Daar zal ze een paar van de filmpjes laten zien die ze opnam om de  mogelijkheden bij de instelling in de gehandicaptenzorg in het zonnetje te zetten, en vertellen hoe ze TikTok inzet voor het werven van professionals. ‘Wij zijn gewone mensen die bijzondere dingen doen’, zegt ze. ‘Maar de mensen die bij ons werken vinden het zelf vaak helemaal niet zo bijzonder wat we doen. Daarom past dit denk ik goed bij onze organisatie. Net zoals het goed bij mij past…’

‘Ik bleef hangen’

Ze werd door TikTok gegrepen toen ze haar zoon van 9 jaar er af en toe op bezig was. ‘En ik merkte dat ik ook bleef hangen.’ Dat haar doelgroep misschien niet direct op het platform te vinden is? Dat zou kunnen. Maar dat geeft niets, zegt ze. ‘Onze doelgroep heeft ook allemaal kinderen. Iedereen kent dit. En als ik hier een dansje doe, dan ontstaat er vanzelf een soort herkenning. Dan denken mensen toch sneller: die kan ik ook wel eens bellen. En pas dan komt voor mij mogelijk die vacature in beeld.’

‘Ik ben waarschijnlijk een van de minst gladde recruiters in de wereld.’

We moeten werving en selectie ook niet te hoogdravend maken, zegt ze. ‘Hoe dichter we bij onszelf blijven, hoe dichter ook bij de kandidaat, dat geloof ik echt. In de zorg werken we met heel goede mensen met heel slechte cv’s. Als ik heel hoogdravend ga doen, en heel erg ga verkopen, komt er helemaal niemand op af. Ik ben waarschijnlijk een van de minst gladde recruiters in de wereld. Maar volgens mij werkt dat hier juist goed.’

Wanneer gaan wij eens samen dansen?

TikTok is iets vrolijks en zorgt eigenlijk altijd wel voor een glimlach op te lippen. ‘Het is niet heel erg in your face, maar gewoon, een beetje gek. In die zin is het van zichzelf al een beetje wervend. Je kunt je er op een iets ludiekere manier mee tonen. Mensen zeggen intern ook al: wanneer gaan wij eens samen dansen? Helaas is dat door de coronamaatregelen nu niet echt mogelijk. Maar als er straks versoepelingen zijn, zie ik daar zeker nog veel kansen.’

@sheerenlooSupertrots! Wat een toffe prestatie @recruiter_pamela ! 140 nieuwe leerwerkplekken in een maand! ##gehandicaptenzorg ##sheerenloo♬ origineel geluid – ‘s Heeren Loo

De filmpjes van Pamela de Man halen vaak zo 10.000 views. Al zegt ze erbij: ‘soms scoren ze beter op LinkedIn dan op TikTok.’ Geeft natuurlijk niets, zegt ze. ‘Op LinkedIn zit de doelgroep die ik nodig heb.’ Maar met een TikTok-filmpje benader je hen toch nét even anders dan je met een LinkedIn-video zou doen. Al blijft ze ook daar altijd in de eerste plaats recruiter, zegt ze. ‘Ik ben daar niet de gekke buurvrouw, maar alles wat ik plaats moet wel bijdragen aan wat ik voor ’s Heeren Loo doe.’

‘Mijn zoon schaamt zich soms dood als hij mij weer eens een dansje ziet doen…’

Betekent dat dat de afdeling communicatie meekijkt met wat ze opneemt? ‘Nou, ze weten dat ik dit doe. En ik heb nog niet op mijn kop gekregen’, zegt ze lachend. ‘Alleen van mijn zoon. Want die schaamt zich soms dood als hij mij weer eens een dansje ziet doen…’

Lange adem

Betekent TikTok een eind aan de wervingsproblemen van ’s Heeren Loo? Zover is het nog zeker niet, zegt De Man. ‘Ik werk in de zorg. Daar is altíjd een wervingsprobleem. Je moet ook niet verwachten dat hiermee morgen je probleem is opgelost. Het is een zaak van lange adem. Maar ik geloof er wel in. We doen ook al een tijdje elke maandag een livechat op Facebook. Daar zie je nu ook dat het groeit en dat we de eerste sollicitanten eruit beginnen te krijgen. Je moet soms gewoon wat geduld hebben. Maar als ik weer eens een filmpje heb opgenomen, word ik er in elk geval zelf ook enthousiast van. En daar begint het allemaal mee, toch?’

@sheerenlooHeb jij altijd al in de ##gehandicaptenzorg willen werken? Maar geen diploma? Dit is je kans! Link in comments. ##werkenbijshl ##ikzorg♬ origineel geluid – ‘s Heeren Loo

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Pamela de Man nog veel dieper in op de mogelijkheden van TikTok in de werving en selectie, en op alle andere aspecten aan haar werk voor zorginstelling ’s Heeren Loo. Niets missen? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar over de masked recruiter

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS