Hoe verleid je de YouTube-generatie (0-99 jaar)?

Wordt YouTube alleen maar door jongeren gebruikt? Zeker niet! Maar hoe zorg je ervoor dat je iedereen kunt verleiden via video? En hoe kun je video gebruiken in de rest van het sollicitatieproces? Walter Hueber (Cammio) vertelt het je.

Werf& gastredacteur Op 10 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 296x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe verleid je de YouTube-generatie (0-99 jaar)?

YouTube is de best bezochte website voor mensen tussen de 18 en 24 jaar. En de enorme populariteit van vloggers zorgt ervoor dat het beroep van YouTuber onder de jeugd een populaire droombaan is. Maar vergis je niet; ook ouderen (dat wil zeggen: alle 24+’ers) zijn volop bezig met video op YouTube, in e-learning en social media. Video is echt van alle leeftijden.

Ook ouderen zijn volop bezig met video op YouTube; video is echt van alle leeftijden.

Hoe bied je de optimale kandidaatbeleving aan kandidaten die het liefst een TikTok maken of communiceren via een story op Instagram? Dan is een vacaturetekst met een sollicitatieformulier waarbij je een cv en geschreven motivatie kunt uploaden natuurlijk niet de ideale weg. Dus als je graag meer en betere kandidaten wilt aantrekken, dan zijn hieronder 3 tips die je gaan helpen je conversie en beleving te verbeteren:

Tip 1: Gebruik de juiste kanalen

Als je een graduate of traineeship-campagne uitzet op Facebook, is dat waarschijnlijk zonde van je tijd. Selecteer dus kanalen waar je kandidaten zijn en raak hen daar. Nodig ze dus bijvoorbeeld uit met video op YouTube. Verwacht niet dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan zoals jij dat vroeger zelf deed. Instagram en YouTube zijn prachtige kanalen waar je met authentieke content meetbaar resultaat kunt halen.

Via Instagram en YouTube kun je meetbaar resultaat halen met authentieke content.

Tip 2: Gebruik de juiste content…: video

De ‘attention span’ van de moderne homo sapiens gaat hard achteruit. We lezen steeds minder boeken en consumeren steeds korter nieuws. We weten echter nog steeds wat een goed verhaal is en worden daar ook door geraakt. Hou het dus kort (liefst minder dan 1 minuut) en maak het video. Verveel de kijker niet met een saai verhaal, maar zet ook niet Netflix Original als standaard. Wees authentiek, relevant en snel.

Tip 3: Ga van transactie naar interactie

Onze mobiele telefoon is steeds minder geschikt voor bellen en optimaal voor chats, maar dan graag met zo min mogelijk karakters. Waarom val je kandidaten nog lastig met een lang formulier met login en wachtwoord? Je kunt ook eenvoudig een chat activeren om vragen te stellen en daarin met video te informeren of te overtuigen. Met elke kandidaat wordt je volgende gesprek weer slimmer.

Met elke kandidaat wordt je volgende gesprek weer slimmer

Sinds de eerste introductie van ons videorecruitmentplatform in 2013, hebben we video als leidende communicatietaal  in recruitment mogelijk gemaakt. We kennen de positieve impact van video op kandidaten, jong en oud. Generatie Z is hier en is trendsetter in het gedrag van alle generaties (van 0 tot 99). Zorg dus voor een recruitmentproces dat de verwachtingen overtreft. En doe dat met video. Happy hiring!

Meer weten?

walter hueber videosolliciterenDe auteur van dit artikel, Walter Hueber, is CEO van videorecruitmentplatform Cammio. Op dinsdag 11 februari geeft hij een webinar over hoe een winnende candidate experience te creëren met video, in alle stappen van het recruitmentproces. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners