Hoe zorg je als recruiter dat de directie je serieus neemt?

Peter Boerman Op 16 januari 2019
Gem. leestijd 4 min 1574x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe zorg je als recruiter dat de directie je serieus neemt?

Om als recruiter een serieuze gesprekspartner te zijn in de directiekamer, is het niet genoeg om alleen je vak goed te verstaan. Wat moet je nog meer kunnen om bij de directie een deuk in een pakje boter te slaan? Een korte rondvraag.

Met je recruitmentskills kun je zorgen dat je de beste mensen de organisatie binnenkrijgt. Maar is het ook genoeg om serieus genomen te worden bij de directie? Of is daarvoor misschien meer nodig? In de Leergang Recruitment Advanced van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie staat die vraag centraal. Aan de zes docenten van die leergang alvast de vraag wat volgens hen centraal moet staan als je ook in de directiekamer een gesprekspartner wil zijn.

koen roozen Koen Roozen: ‘Niet alles is een spijker’

“Als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker, zei Maslow al ooit. Maar soms werkt het beter om iets vast te schroeven. In deze leergang gaan we daarom samen op zoek naar schroeven en spijkers en het gereedschap dat erbij hoort. Door naar de echte vraag, het echte probleem, te gaan ontstaan nieuwe oplossingsrichtingen. En daarmee verdienen we als recruiters onze plek aan de directietafel.

‘Door naar de echte vraag, het echte probleem, te gaan ontstaan nieuwe oplossingsrichtingen’

Zo kun je leren het interne spel te zien en te zorgen dat je maximaal grip hierop krijgt. Door technieken uit projectmanagement toe te passen kun je recruitment ombuigen van kosten naar opbrengsten. Denk aan termen als: stakeholderanalyse, succes- & faalfactoren, businesscases; het komt allemaal aan bod.”

geert-jan directieGeert-Jan Waasdorp: ‘Realisme en lef nodig’

“Waarom is het werven van 3.500 cybersecurity-officers de komende 2 jaar eenvoudiger dan ‘slechts’ 500? Dit is een van de vele vragen die ik wil bespreken als we het samen gaan hebben over je strategische wervingsplan. Naast de traditionele 6 W’s van een wervingsadvies, gaan we dan juist in op de wat moeilijker en meer strategische keuzes. Beredeneerd vanuit data, realisme en ook lef. Lef dat je nodig hebt om succesvol nationaal en internationaal te werven. Beredeneerd vanuit ‘drivers’, platforms, marktplaatsen, traffic en recruitment automation. Zodat je ook echt je organisatie verder helpt, en die plek aan de directietafel ook echt verdient.”

titia wolf directieTitia Wolf: ‘Gebruik storytelling’

“Wil je mensen daadwerkelijk tot actie bewegen? Wil je inspireren, in plaats van alleen maar informeren? Wil je jouw kwaliteiten laten zien zonder jezelf op de borst te kloppen? Dan kan een goed verhaal overtuigend zijn, juist omdat het zowel het hoofd als het hart aanspreekt. We nemen immers geen beslissingen op basis van rationale analyse, maar op basis van hoe die analyse vóélt. In de training Storytelling gaan we aan de slag met de kracht van verhalen en hoe die in te zetten in je dagelijkse werkpraktijk. Je krijgt praktische tools in handen om verhalen te vangen, vormen en vertellen, en je gaat zelf de deur uit met een doelgericht verhaal.”

René Bolier: ‘Technologie kan helpen’

“In mijn deel van de training laat ik de deelnemers zien hoe technologie de beleving van de kandidaat en de effectiviteit van de recruiter en hiring manager exponentieel kan verbeteren. Na dit onderdeel is de deelnemer beter in staat om een fantastische, effectieve online beleving voor de kandidaat te bouwen. Ook leer je hoe je met technologie een succesvoller recruitmentproces kunt neerzetten . Je wordt hierdoor beter in zowel ‘demand generation’ (oftewel: behoefte naar jouw vacatures creëren) als ‘process’ (demand omzetten naar succesvolle, snelle hires). Jouw resultaat? Meer vacatures worden sneller en beter ingevuld. Wat leidt tot groei van de business.”

Marieke van Heek: ‘Kandidaten zijn de essentie’

“Ik heb het geluk om een hele middag in het teken te mogen zetten van de kandidaat. Wat zouden we als recruiters tenslotte zonder kandidaten moeten? En zo gek is dat niet eens in de huidige arbeidsmarkt. Kandidaten zijn veelal een schaars goed. Dus hoe bereiken en verleiden we kandidaten en hoe houden we ze vast, minstens tot aan onboarding? Dat gaat in mijn ogen om niets anders dan: recruitment marketing en candidate experience. Als je het mij vraagt de essentie van alle recruitment!”

Hans Rademakers: ‘De recruiter als kameleon’

“Ik neem je mee in de veranderende wereld van recruitment en deel mijn ervaringen over de jaren heen. De recruiter als kameleon die zich constant weet aan te passen aan de markt, de vraag en nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Wat of wie maakt de markt complex? Wij kijken als recruiters zelf outside in, maar kijkt jouw organisatie ook zo? Hoe laat je de doelgroepen en de interne stakeholders met elkaar verbinden? Hoe krijg je begrip en support over en weer? Hoe neem je jouw collega’s mee in de veranderde wereld? Recruitment staat nooit alleen, het is altijd een teameffort. Barrières overwinnen, je positie opeisen en werken met de realiteit van de dag. Een reis met hobbels en weerstanden, maar gelukkig ook vaak: met heel mooi resultaat.”

advanced directieMeer weten?

Doe mee met de Leergang Recruitment Advanced. Deze gaat op 11 maart van start. Vervolgens ga je twee keer twee dagen aan de slag met deze 6 docenten. Zo kun je groeien van vakprofessional naar sterke gesprekspartner en beïnvloeder van managementbeslissingen. 

>> Lees hier alle informatie

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners