Hoe word je het beste bureau in de arbeidsmarkt van Nederland?

Geert-Jan Waasdorp Op 22 oktober 2018
Gem. leestijd 3 min 1754x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe word je het beste bureau in de arbeidsmarkt van Nederland?

Hoe word je het beste uitzend-, werving & selectie- of detacheringsbureau van Nederland? Geert-Jan Waasdorp geeft alvast 6 tips.

De afgelopen jaren zijn veel bureaus in de arbeidsmarkt explosief gegroeid. En is er volop ambitie en kans om nog verder door te groeien. Tegelijkertijd kampen veel bureaus wel met een groot probleem: het tekort aan kandidaten. Oftewel: niemand reageert nog…

Nóg een consultant, dat werkt niet altijd meer

In bepaalde deelsegmenten komen momenteel platforms op die tarieven transparanter maken en marges onder druk zetten. De toegevoegde meerwaarde van nóg een extra consultant is dan steeds kleiner. Onderaan de streep wordt 2018 voor de meeste bureaus waarschijnlijk een heerlijk jaar, toch staat de traditionele spreadsheet met KPI’s onder druk. Het model: consultants x marktdruk = plaatsingen = rendement/winst, dat kraakt.

6 must-haves om morgen meer resultaat te halen

Hoe wel verder? Hoe kunnen bureaus de markt verslaan en het slimmer doen dan de rest? Zonder alle geheimen te willen prijsgeven, hieronder toch alvast een paar must-haves die helpen om morgen meer resultaat te halen:

#1. Leer van de e-commerce

Ziprecruiter.com is een unicorn in de Verenigde Staten, die op veel vlakken de gevestigde orde van jobboards zeer succesvol aan het uitdagen is. Dit doen ze onder andere door de implementatie van een variant van marketing automation, een mobile (first)-strategie, en door te werken vanuit een uniforme datastructuur. Daarbij vergroten ze ook het rendement van de 98% bezoekers die níet solliciteert (daar zit echt winst!). Van deze aanpak kan elk bureau in Nederland veel leren, maar dat vraagt wel andere vaardigheden en competenties in het recruitmentteam, zoals die van e-commerce-marketeers.

#2. Trek andere specialisten aan

Trek een aantal specialisten aan, bijvoorbeeld op gebied van de candidate experience, arbeidsmarktcommunicatie of conversie. Dat laat het rendement van elke individuele consultant soms met wel tientallen procenten toenemen.

#3. Maximeer het aantal vacatures per recruiter: minder is meer

Maximeer het aantal vacatures in portefeuille per recruiter of consultant tot maximaal 10, uitgaande van een gemiddelde doorlooptijd van 45 dagen. En haal vacatures na een bepaalde periode uit portefeuille als ‘mishired’. Voor uitzendbureaus en detacheerders ligt dit aantal dagen zelfs substantieel lager, gezien de veel snellere doorlooptijd. Hoe meer focus, hoe hoger het rendement.

#4. Gebruik meer data

Door data te gebruiken in het verkoop-/consultancyproces, vergroot je het rendement. Je kunt dan onderbouwd tarieven differentiëren en exclusiviteit afdwingen. Gebruik bijvoorbeeld het doelgroependashboard en vergroot zo het uur-rendement van een gedetacheerde kandidaat met enkele procenten of euro’s.

#5. Leer ‘nee’ zeggen

Train je consultants op het verkopen van ‘nee’. Dit resulteert in meer ‘ja’ op daar waar conversie kan worden gemaakt, meer focus en meer rendement. Een (niet alleen door LinkedIn en Indeed) opgeleide recruiter levert substantieel meer op.

#6. Zet betere vacatures online

Zorg dat je vacatures hebt die kandidaten aanspreken en overtuigen. Vacatures met een score onder de 60 op de VacatureVerbeteraar hoef je sowieso niet meer live te zetten (want dat heeft toch geen zin).

Nog veel meer verrassende groeiversnellers

Het belangrijkste wat nodig is om volgend jaar nog verder te groeien, is lef en durf om op andere KPI’s te gaan sturen. Het traditionele spreadsheet dat bij een werkgeversmarkt past moet je zien om te buigen naar KPI’s en een aanpak die juist bij een kandidatenmarkt past. Dat nog bijna niemand het op die nieuwe manier doet, kan een belangrijke reden om het zelf juist wel zo te doen. Op het seminar ‘arbeidsmarkttrends 2019-2023’ zal ik dit zestal tips minimaal verdubbelen, met veel meer verrassende groeiversnellers.

Over de auteur

Geert-Jan Waasdorp is oprichter van Intelligence Group en mede-oprichter van Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Arbeidsmarkttrends 2019-2023

Op donderdag 15 november vindt het Breaking Seminar Arbeidsmarkttrends 2019-2023 plaats. Wat zijn de huidige en toekomstige ontwikkelingen? Welke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2019 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Waasdorp is hier een van de sprekers. Lees meer info of schrijf je direct in »

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners