Hoe worden je werknemers je voornaamste ambassadeurs? (5 lessen van een Great Place To Work)

Je werknemers zijn het uithangbord van je organisatie. Maar hoe zorg je nou dat je de beste mensen aantrekt, die op hun beurt ook weer ambassadeur worden van je organisatie? Dit zijn de 5 employer branding-lessen van een Great Place to Work in de recruitmentbranche.

Werf& gastredacteur Op 27 februari 2020
Gem. leestijd 5 min 1678x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe worden je werknemers je voornaamste ambassadeurs? (5 lessen van een Great Place To Work)

Je kunt een employer brand op veel manieren opbouwen. In het simpelste geval schiet je wat gunstige plaatjes en zorg je met een beetje window dressing voor een leuke, frisse uitstraling naar buiten. Het andere uiterste is dat je een merk van binnenuit opbouwt. Dat je aan de slag gaat vanuit de cultuur zodat je in staat bent om echt duurzame matches te realiseren en talent aan te trekken dat echt bij je past.

Bij het Amsterdamse Jobsrepublic hebben ze een paar jaar geleden gekozen voor de grondige aanpak.

Bij het Amsterdamse Jobsrepublic hebben ze er een paar jaar geleden voor gekozen om te gaan voor de tweede mogelijkheid, de grondige aanpak. Heel gericht en stap voor stap werd het beoogde werkgeversmerk vanaf de basis van de organisatie opgebouwd. Een proces waarbij vanaf het allereerste moment de medewerkers nauw werden betrokken; van het moment van de aangescherpte kernwaarden opstellen tot het nieuwe werkgeversmerk uitdragen naar buiten.

Geen onbekende naam in de recruitmentwereld

Met zo’n 40 medewerkers is Jobsrepublic zelf geen onbekende naam in de recruitmentwereld. Het bedrijf helpt organisaties met technologie voor recruitmentmarketing en candidate journey-optimalisatie. In 2018 wonnen ze nog een Werf& Award, voor de hypertargetting-case waarmee I-SEC voldoende beveiligers wist te werven (Dit jaar ook meedoen? Klik hier). Ze doen dit werk vanuit de missie om zoveel mogelijk mensen aan een baan te helpen waarin ze gelukkig worden.

‘Klanten zijn belangrijk, maar onze eigen mensen komen eerst.’

Maar, zo redeneerde het management op een gegeven moment: als je werkgeluk geloofwaardig wilt verspreiden, dan kan het niet anders dan dat je bij jezelf begint. Oftewel: iedere Jobsrepublic-medewerker moet – eigenlijk altijd – gelukkig zijn in zijn of haar werk. ‘Klanten zijn belangrijk, maar onze eigen mensen komen eerst’, aldus directeur Eric van Bourgonje. ‘We geloven er namelijk in dat als je de juiste mensen op basis van dezelfde waarden aan dezelfde concrete doelen laat werken, dat het dan met de belangen van onze klanten als vanzelf helemaal goedkomt.’

People-first-strategie

Een paar jaar geleden zette Jobsrepublic daarom een zogenoemde people-first-strategie in. Niet alleen om de beste werkplek voor de eigen medewerkers te worden, maar ook nadrukkelijk om het bedrijf nog aantrekkelijker te maken voor potentiële nieuwe medewerkers. Een proces dat bij elkaar bijna drie jaar in beslag heeft genomen, maar dat inmiddels ‘duidelijk zijn vruchten begint af te werpen’, aldus Van Bourgonje (foto).

Jobsrepublic besloot hiervoor om niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar juist aansluiting te zoeken bij het bekende programma van Great Place To Work. Twee jaar lang werd er nadien heel doelgericht gebouwd om te komen tot een cultuur waarin mensen trots zijn op hun werk, plezier beleven met elkaar én een sterk vertrouwen hebben in het management.

Samen met Tony’s Chocolonely, Dopper en Salesforce behoort Jobsrepublic tot een exclusieve club van 63 organisaties.

En met succes, zo blijkt nu. Het bedrijf mag zich na uitvoerig onderzoek inmiddels officieel namelijk ‘Great Place To Work’ noemen. Daarmee behoort de organisatie samen met bedrijven als Tony’s Chocolonely, Dopper en Salesforce tot een exclusieve club van 63 organisaties die in Nederland dit label mogen dragen.

‘Het moet kloppen aan de binnenkant’

Met de ‘people first’-aanpak heeft Jobsrepublic een duidelijk doel voor ogen, vult Annelieke Blom aan. Om de hoge internationale ambities van het bedrijf waar te kunnen maken moet het immers aantrekkelijk zijn voor het beste talent, zegt de People Operations Manager. ‘Een employer brand werkt alleen als het aan de binnenkant helemaal klopt. Daarom zijn we aan de basis begonnen en hebben we ontzettend veel geleerd van de best practices van andere topwerkgevers.’

Mensen werven én mensen binden, dat is nu de kracht van Jobsrepublic als Great Place to Work, aldus Blom en Van Bourgonje. Maar wat is verder hun geheim? 5 inside tips.

#1. Bouw een cultuur op basis van kernwaarden

Oftewel: bewaak en versterk je cultuur voortdurend. Formuleer heldere kernwaarden en breng deze tot leven. Volsta niet met het ophangen van de waarden aan de muur, maar formuleer heldere normen en het gedrag dat daarbij hoort. Bespreek in individuele gesprekken wat de waarden betekenen voor je medewerkers en hoe zij vanuit hun rol en persoon kunnen bijdragen aan de cultuur. En deel vooral de verhalen van teamleden die een voorbeeld zijn voor de organisatie.

#2. Werk samen aan een droom

Geef je medewerkers het gevoel dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Ook bij je werknemers moet die missie in het bloed gaan stromen. Stel zowel individuele als gezamenlijke doelen en zorg dat deze naadloos met elkaar verbonden zijn. Durf grote doelen te stellen en zet die stip op de horizon. Vier successen. En herhaal dagelijks waar jullie het allemaal voor doen.

#3. Geef je werknemers een podium

Jouw werknemers zullen zich alleen ontplooien tot ware ambassadeurs als je hen daar de ruimte voor geeft. Door hen aandacht en verantwoordelijkheid te bieden, zullen ze niet alleen erkenning voelen, maar geef je hen ook de kans om werk te leveren waar ze trots op zijn.

great place jobsrepublic

#4. Wees streng en selecteer

Een scherp geformuleerde cultuur betekent ook dat er mensen zijn die er niet bij passen. Wees daar streng in. Niet iedereen wil op dezelfde manier werken of heeft dezelfde opvattingen over effectief en plezierig samenwerken. Neem je kernwaarden mee in je selectieproces en toets kandidaten hierop. Mensen die niet bij je cultuur passen zullen namelijk nooit gelukkig worden in hun werk binnen jouw organisatie. Door strenge selectie op de juiste mensen bewaak je de gekoesterde vibe in je organisatie en worden nieuwe mensen sneller opgenomen in het team.

#5. Laat je organisatie zien en shinen!

Als je cultuur staat, als de teamleden vertrouwen hebben in elkaar en in het management, als ze trots zijn op het werk én met elkaar plezier beleven, dan gaat het bruisen. Dat is het moment dat je kunt gaan oogsten. Dan heb je een employer brand gecreëerd met alleen maar ambassadeurs. Een authentiek werkgeversmerk dat er vanaf spat. Laat je team zien met hoogwaardige fotografie en video en stel testimonials op van je teamgenoten, waarin zij de cultuur van binnenuit uitdragen. Dan heb je een merk dat zichzelf verkoopt en trek je talent aan waar je eerst alleen maar van kon dromen, en dat nu als je beste ambassadeur kan optreden.

gptw jobsrepublic great place

Over de auteurs

Dit verhaal is geschreven door medewerkers van Jobsrepublic. Zij willen hiermee anderen inspireren om ook van binnenuit een solide employer brand te bouwen en een Great Place to Work te worden.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners