Hoe ziet de recruiter van de toekomst eruit? (7 stellingen beantwoord)

Bas van de Haterd Op 08 april 2019 Gem. leestijd 2 min1530x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe ziet de recruiter van de toekomst eruit? (7 stellingen beantwoord)

Recruitment is nog steeds een jong vak, dat elke dag flink verandert. Wat betekent dat voor hoe in de toekomst de recruiter eruitziet? Jan Bernhart werpt een blik vooruit, aan de hand van 7 prikkelende stellingen.

jan bernhart recruiter van de toekomstJan Bernhart (foto) is zelf al meer dan 10 jaar lang actief als een interim recruiter en sourcer, vooral werkzaam binnen hightech en IT-organisaties. Hij zegt het meeste plezier te halen uit moeilijk vervulbare vacatures en het werven van (onontdekte) pareltjes.

Welke kant gaat het op?

Op Werf& Live op 16 mei is hij een van de hoofdsprekers, en zal hij in een keynote vertellen over hoe hij het vak zich ziet ontwikkelen. Hoe zien volgens hem de recruiters van de toekomst eruit? Wat zijn de kwaliteiten om in de toekomst succesvol te worden (of te blijven)? Wij legden hem in aanloop hiernaartoe vast 7 stellingen voor over deze recruiters van morgen.

#1. De recruiter van de toekomst… heeft een specialisme (zoals sourcer, approacher of selecteur)

‘Oneens. juist niet zelfs. Recruiter worden volgens mij juist steeds meer alleskunners. En dat kan ook prima door steeds betere technologie die beschikbaar is.’

#2. De recruiter van de toekomst… selecteert vooral de juiste technologie om te gebruiken voor recruitment

‘Oneens. Technologie is ondersteunend aan ons beroep. De juiste tools selecteren is wel belangrijk, maar ik denk niet dat recruiters spoedig hoofdzakelijk tools selecteren.’

#3. De recruiter van de toekomst… is primair bezig met selectie

‘Oneens. Ik denk juist dat zowel werven als selecteren de belangrijkste punten blijven voor het werk van recruiters. We worden alleskunners, juist doordat technologie ons goed ondersteunt.’

#4. De recruiter van de toekomst … gedraagt zich als een data-analist die vooral alle data over de kandidaat duidt

eens stellingen‘Absoluut mee eens. En daar kunnen we echt nu al mee beginnen. Recruiters moeten ophouden met doen alsof data gebruiken heel moeilijk of eng is, ze moeten ze leren begrijpen en vooral heel goed leren duiden.’

#5. De recruiter van de toekomst… werkt niet meer op de HR-afdeling

‘Oneens. Booking.com maakte 4 jaar geleden misschien wel de switch om de recruiter bij de business unit onder te brengen, maar verder volgen er weinigen dat voorbeeld. Ik denk dus dat recruitment voorlopig nog wel een onderdeel van HR blijft.’

#6. De recruiter van de toekomst… werkt alleen nog voor een bureau, agency of RPO-organisatie

‘Oneens. Juist niet zelfs, denk ik. De inhouse recruiter krijgt volgens mij steeds meer middelen om zelf echt het verschil te maken. De rol van bureaus zie ik daardoor eerder kleiner dan groter worden.’

#7. De recruiter van de toekomst… is, door alle beschikbare technologie, straks de hiring manager zelf

‘Oneens. Ik zie juist eerder dat de hiring manager steeds minder alles zelf mag bepalen qua recruitment en dat de recruiter aan de andere kant juist een steeds belangrijkere rol in het proces krijgt.’

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je het complete verhaal van Jan Bernhart horen over hoe volgens hem in de toekomst de recruiter eruitziet? Meld je dan nu aan voor Werf& Live.

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.