Home Data Recruitz.io: ‘In 2025 zoeken kandidaten niet meer naar werk. Werk vindt hen’

Recruitz.io: ‘In 2025 zoeken kandidaten niet meer naar werk. Werk vindt hen’

880 keer
1
recruitz

Over 10 jaar hoeven kandidaten niet meer op zoek naar werk, maar vindt het werk hén. En dat allemaal dankzij steeds betere technologie, denkt Lars Wetemans.

De ceo van de snelgroeiende start-up Recruitz.io (midden op de foto boven) verwacht dat het traditionele matchen de komende jaren volledig op zijn kop komt te staan. Niet alleen de actief werkzoekenden zullen dan in aanraking komen met je vacatures, maar nieuwe technologie maakt het ook steeds makkelijker om ook met passief werkzoekenden te gaan communiceren. In de tweede Webinar Week van de geschiedenis geeft hij er een gratis webinar over, vol met praktische insights, onder de titel: ‘Hoe win je de oorlog om talent?’. Hoogste tijd voor een (kort) interview.

Wat is de hoofdboodschap van je webinar?

‘Dat passief werkzoekenden totaal niet te vergelijken zijn met actief werkzoekenden. Zij gedragen zich anders op het internet en om succesvol passief talent te werven moet je je strategie drastisch aanpassen. Ik ga uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.’

Kun je daarvan een tipje van de sluier oplichten?

‘We kampen momenteel met meer vacatures dan werkzoekenden. Dat vraagt een andere aanpak van een recruiter. In plaats van reactief te werven zoals de afgelopen jaren, moeten ze nu proactief werven en bouwen aan een talentenvijver. Hoe je die zo efficiënt mogelijk laat volstromen, staat centraal in mijn webinar.’

Wat moet volgens jou nu de prioriteit van recruiters zijn?

‘Recruiters hebben de verantwoordelijkheid om continu in contact te zijn met het beste matchende talent voor de organisatie. En in deze snelle, haastige wereld kan een recruiter onmogelijk alle informatie tot zich nemen en daarop handelen.

‘Recruiters worden deal closers.’

Automatisering kan hierin de oplossing zijn. Daarmee zeg ik niet dat recruitment gaat verdwijnen. Het blijft mensenwerk. Maar de traditionele vorm van recruitment verandert wel. Recruiters worden deal closers. Ze spenderen straks minder tijd aan randzaken (zoals administratie) en verdoen hun tijd minder aan irrelevante kandidaten. De nu nog vaak voorkomende discriminatie in selectie verdwijnt hierdoor ook.’

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

Van de huidige banen is 20 procent dan geautomatiseerd en dit proces gaat dan nog verder door. Er verschijnen ook nieuwe banen, maar dit betekent dat mensen zich gedurende hun loopbaan wellicht wel 5 tot 10 keer volledig moeten omscholen om te blijven voldoen aan de behoeften van de arbeidsmarkt. De (flexibele) werknemer anno 2025 is een autodidact en een evolutionist pur sang.’

En wat betekent dat voor recruitment?

‘In 2025 bestaat het cv niet of nauwelijks meer. Technologie bepaalt dan wie het best matchende talent is voor de job, gebaseerd op online gedrag, vaardigheden en attitude, oftewel: de ware identiteit van een persoon. Op basis van big data-analyses van HR-systemen en marktinformatie weet Artificial Intelligence aan de andere kant welke functies uitgezet moeten worden.

‘De (flexibele) werknemer anno 2025 is een autodidact en een evolutionist pur sang.’

Kandidaten hoeven in 2025 niet meer op zoek te gaan naar werk. Werk vindt hen. Tegen die tijd zijn sourcing (en targeted job advertising) volledig geautomatiseerd. Bedrijven flirten dan nationaal en internationaal met kandidaten middels volledige geautomatiseerde tools, die met precies de juiste boodschap op het juiste moment en op het juiste medium talent weten te overtuigen voor een bepaalde werkgever te kiezen.

Kort en krachtig: waarom moet iedereen jullie webinar volgen?

‘Onbereikbaar talent bereiken is als een goudmijn ontdekken. Je moet alleen de route ernaartoe weten. Ik vertel je hoe je die route kunt vinden.’

‘Onbereikbaar talent bereiken is als een goudmijn ontdekken.’

lars wetemans recruitzWin de strijd om het talent!

Lars Wetemans is oprichter en ceo van Recruitz.io, een bedrijf dat is gespecialiseerd in volledig geautomatiseerde programmatic job advertising. In de tweede Webinar Week in de geschiedenis verzorgt hij op woensdag 27 september een gratis webinar over hoe je in de oorlog om talent aan het langste eind kunt trekken.

Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here