Inclusiviteit is een must - en deze 14 initiatieven kunnen je ermee helpen

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werven staat zelden hoog op de agenda bij recruiters. Maar gelukkig zijn er vele initiatieven die wel kunnen helpen om passende kandidaten te vinden. Zoals deze 14.

Werf& gastredacteur Op 28 november 2019 Gem. leestijd 3 min296x gelezen
Deel dit artikel:
Inclusiviteit is een must - en deze 14 initiatieven kunnen je ermee helpen

Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is ‘inclusiviteit’ bij veel organisaties een belangrijk onderwerp geworden. Toch hebben veel werkgevers nog wel moeite om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te werven. De in 2016 opgerichte ‘kandidatenverkenner’ van het UWV werkt bijvoorbeeld nauwelijks, zo blijkt, omdat van veel mensen in die database niet eens bekend is wat hun opleidingsniveau is. En casemanagers bij gemeenten houden hun netwerk en kandidaten voor zich om jaarlijks aan hun targets te voldoen. Waardoor het voor werkgevers weer moeilijker wordt om die kandidaten te bereiken.

De in 2016 opgerichte ‘kandidatenverkenner’ van het UWV werkt nauwelijks.

Gelukkig zijn er vele lokale en landelijke initiatieven die wél met succes kunnen helpen in het vinden van passende kandidaten. Een overzicht van 14 van die initiatieven:

#1. Nationale Talentenbank

Een soort landelijke ‘LinkedIn’ voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Nationale Talentenbank is het motto: “Deel je dromen”. Laten zien wie je bent, wat je kan, wat je passie is en wat je wilt bereiken. Gebruikers doen dat met een loopbaanprofiel bestaande uit onder meer foto, video, en interesses. Een profiel op Nationale Talentenbank is helemaal gratis voor zowel kandidaten als werkgevers. De Nationale Talentenbank brengt vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor deze doelgroep kosteloos bij elkaar.

#2. Emma at Work

Emma at Work is in 2006 ontstaan vanuit het Emma Kinderziekenhuis/AMC. De organisatie ondersteunt jongeren met een chronische fysieke aandoening naar een zelfstandige toekomst. Betrokken medewerkers en vrijwilligers zijn expert op het gebied van begeleiding en bemiddeling van deze groep jongvolwassenen en brengen jongeren en werkgevers samen. De missie is om alle jongeren, van 15 tot 30 jaar, met een chronische fysieke aandoening te ondersteunen op weg naar werk, en in hun ontwikkeling.

#3. Onbeperkt aan de Slag

Onbeperkt aan de Slag is een zogeheten ‘social enterprise‘ die mensen met een arbeidsbeperking in contact brengt met werkgevers die voor hen openstaan. Dat doen zij door wekelijkse Meet&Greets in het land.

onbeperkt aan de slag

#4. De Normaalste Zaak

Een groeiend netwerk van zo’n 600 MKB-ondernemers én grote werkgevers die samen aan een inclusieve arbeidsmarkt willen bouwen. De Normaalste Zaak is een initiatief van MVO Nederland, AWVN en Start Foundation. Sinds 2016 is De Normaalste Zaak een stichting, waarvan VNO-NCW, AWVN en MVO Nederland het bestuur vormen. De Normaalste Zaak brengt werkgevers bij elkaar om praktijkvoorbeelden te delen en op te komen voor gezamenlijke belangen.

#5. GreenFox Social Return

Creëert werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat ze langdurig werkloos zijn vanwege leeftijd of geen (afgeronde) opleiding. Het zou in Nederland gaan om een doelgroep van maar liefst 1,5 miljoen mensen. Volgens social enterprise GreenFox kan tweederde van die groep, een miljoen mensen dus, met de nodige begeleiding prima aan het werk. De organisatie kan alles uit handen nemen, van werving en selectie, tot loonkosten, administratie, begeleiding en monitoring. Werkt momenteel al voor onder meer Strukton, ENGIE, ABN Amro, Heijmans, Croon Wolter & Dros, VolkerRail, Heras, BAM en Eneco.

#6. Werkbank Drechtsteden

Werkbank Drechtsteden is een organisatie die zoveel mogelijk (kwetsbare) mensen in de Drechtsteden aan betekenisvol werk wil helpen en/of ze een stapje verder op de participatieladder wil krijgen. De organisatie beheert geen vacatures en is uitdrukkelijk geen nieuw loket, dienst, werkinitiatief of hulpgevende instantie, maar wil in plaats daarvan een praktische hulp zijn voor de bezoekers door middel van kennis, ervaring en contacten. Er worden geen plaatsingen gerealiseerd, wel ‘ontmoetingen’ tussen enerzijds werkgevers/opdrachtgevers en anderzijds mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit gebeurt tijdens ‘werkcafés’ en door het delen van profielen via sociale media en het samen solliciteren naar vacatures.

#7. Boris Baan

Het project ‘Boris brengt je bij een baan…’ stimuleert leerlingen met een beperking naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Het gaat om zo’n 10.000 jongeren per jaar die hun onderwijsloopbaan afsluiten zonder startkwalificatie, vanwege een een fysieke, psychische of sociale beperking. De Boris-aanpak van het SBB laat vervolgens toch zien wat zij waard zijn. Het gaat met name om leren op de werkvloer.

De Boris-aanpak is tot stand gekomen op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en ontwikkeld in samenwerking tussen het SBB, werkgeversorganisaties en onderwijsinstellingen. Waar bijvoorbeeld een mbo-student zich alle facetten van bijvoorbeeld het kappersvak eigen maakt (theorie en praktijk), zoomt de Boris-aanpak in op enkele werkprocessen die onderdeel zijn van het vak of van de werkomgeving, zoals haren wassen, de telefoon aannemen, klanten ontvangen en de werkplek voorbereiden en opruimen. Voor vele honderden functies is zo ontleed uit welke werkprocessen ze bestaan en voor al die werkprocessen zijn praktijkbeoordelingsformulieren ontwikkeld, waarvoor bij het Boris Praktijkloket een certificaat kan worden aangevraagd: de Praktijkverklaring.

#8. Het OndernemersAkkoord

De ondernemers van het OndernemersAkkoord zetten zich op allerlei manieren in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dit netwerk van betrokken ondernemers, bestuurders en managers creëert in de regio Midden-Brabant samen werkgelegenheid voor mensen met talenten die desondanks moeilijk aan de slag komen, onder wie mensen met een beperking, jongeren zonder diploma of startkwalificatie en 50-plussers.

#9. WIJIJ

WIJIJ is ontstaan uit een samenwerking van belangrijke spelers op de arbeidsmarkt in de regio Gorinchem, Vijfheerenlanden, Molenlanden en Altena. Denk daarbij aan het Werkbedrijf AV, Avres, onderwijsinstellingen, werkgevers en uitzendbureaus. Dit platform stelt werkzoekenden centraal en laat hen direct ontdekken wat hun mogelijkheden zijn in de regio. Bovendien kunnen zij zich met een persoonlijk profiel profileren om direct door potentiële werkgevers gevonden te worden.

mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wijij

#10. Ctalents

Ben jij blind, slechtziend, doof of slechthorend? En ook nog eens werkzoekend? Dan matcht Ctalents jou aan passende werkgevers, zo is de belofte van deze schakel tussen werkgevers en mensen met een zintuiglijke uitdaging. De organisatie detacheert medewerkers bij opdrachtgevers in alle sectoren, voor korte en lange duur. Vaak in werk waar bijvoorbeeld luisteren naar de bedoeling achter de boodschap of juist werk waar oog voor detail essentieel is.

#11. AutiTalent

AutiTalent is een zakelijke dienstverlener die zoveel mogelijk mensen met autisme aan volwaardig, betaald werk wil helpen. Dat kan zijn via detachering, werving & selectie en/of coaching. Inhuur via AutiTalent telt mee voor de Banenafspraak. Ook voor het digitaliseren van dossiers en archieven kun je bij AutiTalent terecht. Medewerkers komen dan op je locatie scannen en nemen scanapparatuur mee.

#12. Wajong Talenten

Wajong Talenten is een jonge onderneming die werkgevers en werkzoekenden met een Wajong-uitkering met elkaar in contact brengen. In het team, dat momenteel uit 45 medewerkers bestaat, hebben enkele collega’s zelf ook een Wajong-achtergrond.

mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aart van der gaag#13. 100.000 banenplan

‘Op weg naar de 100.000 banen’ is een informatieve wegwijzer die werkgevers helpt om 100.000 banen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Initiatief van VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland, met Aart van der Gaag als boegbeeld.

#14. AUTHENTICT

Authentict, motto: ‘ICT mét autisme’, is een organisatie waar mensen met autisme ‘tot bloei komen en een excellente kwaliteit leveren’. Om binnen bedrijven en instellingen software, web-, tablet- en mobiele applicaties te ontwikkelen. Zet het autismespectrum in als duidelijk onderscheidend op de arbeidsmarkt: ‘Doordat onze ICT-professionals zich in het autismespectrum bevinden, bent u verzekerd van continuïteit en kwaliteit door hun doorzettingsvermogen, hun onverminderde inzet en hun diepe kennis en ervaring.’

Kortom: ook voor recruiters genoeg mogelijkheden om het inclusiviteitsvraagstuk in te vullen!

Over de auteur

Waalwijker Niels Aussems lanceerde in 2017 zelf de Nationale Talentenbank, die destijds zelfs op steun en lof van de minister-president kon rekenen. Hij is nu vooral bezig met trainingsaanbieder en vacatureplatform At Monday.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.